Bukefalos 28 år!

När får man fodra med årets hö?

O

Okeanos

Vissa säger att höet måste lagras ett tag innan man får fodra med det. I så fall skulle jag vilja veta varför? Och hur länge ska det lagras först?

MVH
Okeanos
 
Sv: När får man fodra med årets hö?

När det gäller hö... alltså torrt gräs som inte plastats så kan du fodra med det på en gång... det behöver inte lagras.
 
Sv: När får man fodra med årets hö?

Okeanos skrev:
Vissa säger att höet måste lagras ett tag innan man får fodra med det. I så fall skulle jag vilja veta varför?

Ja, varifrån kommer denna skröna [sanning?] egentligen?

Jag hör folk säga att man helst ska utfodra fånghästar med 'fjolårshö'. Varför? Finns det några belägg?

Det enda som försvinner ur höet vid lagring är väl vitaminer? Kanske lite protein om klöverblad etc smulas sönder och trillar ur balen..? Men sockerhalten (fruktan)-halten t ex förblir väl den samma när höet väl har torkat färdigt?

~Flip
 
Sv: När får man fodra med årets hö?

Okeanos skrev:
Vissa säger att höet måste lagras ett tag innan man får fodra med det. I så fall skulle jag vilja veta varför? Och hur länge ska det lagras först?

MVH
Okeanos
jag har aldrig hört talas om det alls.
 
Sv: När får man fodra med årets hö?

Du kan fodra direkt. Det är spannmål som ska lagras.
 
Sv: När får man fodra med årets hö?

FlipTheFrog skrev:
Jag hör folk säga att man helst ska utfodra fånghästar med 'fjolårshö'. Varför? Finns det några belägg?

~Flip

Det borde väl nästan vara för att fånghästar ska ha så magert hö som möjligt? Även om det lagras bra så borde ju ändå lite protein försvinna och det borde hur som helst vara bättre än alldeles färskt hö?
Bara som jag tror, som är långt ifrån expert ;)
 
Sv: När får man fodra med årets hö?

Jag hoppas att det inte är så.
Mina hästar mumsar glatt i sej årets skörd och ser friska och glada ut! :)
 
Sv: När får man fodra med årets hö?

Nej, ett bra lagrat hö tappar bara vitaminer. Ett hö som tappat protein är förmodligen angripet av mögel, som förbrukar näringsämnen.

Och varför ska en fånghäst ha mindre näring än en frisk? Visst, överskott kan ju vara olämpligt, men det finns ju gott om årshö som har bra värden.:confused:
 
Sv: När får man fodra med årets hö?

pinky skrev:
Nej, ett bra lagrat hö tappar bara vitaminer. Ett hö som tappat protein är förmodligen angripet av mögel, som förbrukar näringsämnen.

Och varför ska en fånghäst ha mindre näring än en frisk? Visst, överskott kan ju vara olämpligt, men det finns ju gott om årshö som har bra värden.:confused:

Jag menar inte att en fånghäst ska ha sämre mat än en annan häst, men det kanske är lättare att kontrollera om det inte är FÖR proteinrikt....och det måste väl säkerligen vara något sånt som menas med att det är bättre att ge den fjolårshö.....jag menar ju knappast att de hästarna ska ha SÄMRE mat....:crazy:
Men det är som några svarade i min tråd, att det är lättare att ge dem fri tillgång om det är slaget hö, med mindre protein, eller då kanske till och med fjolårs hö.....
nåväl, får se om någon med fånghäst kanske svarar :idea:
 
Sv: När får man fodra med årets hö?

Men det är fortfarande ett konstigt resonemang att man ska behöva leta bland fjolårets skördar för att hitta hö med lägre värden, eller hur?

Det är ju som att säga att för varje år som går så blir värdena högre och högre. Vad har vi för hö 2010 isf? Finns bara "stuterihö" att köpa då? :confused: Och ännu längre fram i framtiden, ska vi fodra med halm då?

Om det vore så så skulle jag förstå, men som det faktiskt fungerar i verkligheten så skördas varje år både bra och sämre hö, så om man vill ha lägre värden kan man lika gärna leta bland årets skördar med lägre värden. Det är åtminstone större chans att den hygieniska kvaliten är bra då.:idea:
 
Sv: När får man fodra med årets hö?

Zandrah skrev:
Men det är som några svarade i min tråd, att det är lättare att ge dem fri tillgång om det är slaget hö, med mindre protein, eller då kanske till och med fjolårs hö.....
nåväl, får se om någon med fånghäst kanske svarar :idea:

Ja, jag råkar ju ha en fånghäst.. och faktum är att det inte är proteinet som är det farliga utan det man på senare tid insett är den stora boven i dramat är socker(fruktan)halten. Och fruktanet minskar tills dess att höet är så torrt som det blir, sedan minskar det inte mer.

Sedan är det ju inte bra att överutfodra sin fånghäst, och då kan det ju vara bra med lite lägre värden på både protein och energi för att kunna ge större giva -> bukfyllnad.
 
Sv: När får man fodra med årets hö?

Jag menade hö som var lagrat isåfall, inte att det blir sämre år för år ute på åkrarna.....
Ja, men jag menar ju det, att det är bättre att slå senare på sommaren då istället, den undran hade jag i en annan tråd, eftersom proteinhalten sjunker då, så undrade jag om det var ok att fodra med ändå.....men det var en annan tråd det:smirk:
Jag menar inte att man MÅSTE leta bland fjolårs hö, jag försökte bara sätta mig in i resonemanget eller spekulera i en förklaring....eftersom den frågan ställdes....
 
Sv: När får man fodra med årets hö?

okej, jag trodde det var proteinet som var farligt...är inte så hemma på det där området då jag aldrig haft en fånghäst...(peppar peppar):angel:
 
Sv: När får man fodra med årets hö?

Fjolårshö sjunker inte i värde (förutom vitaminer). Om det gör det är det hygieniskt dåligt och ska inte användas som foder.
// Linda
 
Sv: När får man fodra med årets hö?

FlipTheFrog skrev:
Ja, jag råkar ju ha en fånghäst.. och faktum är att det inte är proteinet som är det farliga utan det man på senare tid insett är den stora boven i dramat är socker(fruktan)halten.


Glöm inte stärkelsen också (i spannmål). I hö eller ensilage/hösilage kommer man knappast att behöva bry sig om fruktanerna, utan det gäller främst betesgräs.

David
 
Sv: När får man fodra med årets hö?

Sen är det ju viktigt att man skiljer mellan hästar med metaboliska störningar som reagera rpå sockerupptag från tunntarmen o "vanliga " fånghästar med en tarmstörning beroende på lättlösliga kolhydrater i grovtarmen.
PL
 
Sv: När får man fodra med årets hö?

jag har hört att det nya höet helst ska ligga i fem v eller mer innan man fodrar...men jag vet inte vad som är rätt.. eller fel..bäst eller sämst. vi har i af börjat fodra med nyhöet.
 
Sv: När får man fodra med årets hö?

Jag har också missat problemen med sockerupptag i tunntarmen. Du får gärna utveckla det mer!

David
 
Sv: När får man fodra med årets hö?

Jag kan tänka mig att det där med fjolårshö antingen beror på att man 'trodde' att energi och protein minskade med året förr, eller att man vill ha sent skördat hö till fånghästar -> lite grövre hö med lägre värden. Eftersom de flesta får fång på våren så är det därför man vill ha fjolårshö?

Eller? Bar aen gissning, jag har inga bakomliggande fakta :p
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 861
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 356
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag och min familj har förverkligat drömmen och köpt en egen gård som vi ska förvandla till en hästgård! Dock så inser jag lite...
2
Svar
20
· Visningar
2 322
Senast: Lobelia
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp