När flytta från spjälsäng till vanlig säng?

snurpe

Trådstartare
Som frågar antyder (:D); när har era barn fått flytta över från spjälsäng till vanlig säng utan spjälor?

/snurpe
 
Sv: När flytta från spjälsäng till vanlig säng?

Nånstans mellan 1-2 år, minns inte exakt.
 
Sv: När flytta från spjälsäng till vanlig säng?

Det har vi med undrat över.

Men det blir nog när han kan klättra ur själv eller kanske lite innan. Han är redan runt 80 cm lång och sängen är 1,20. Han blir 11 månader nu-
 
Sv: När flytta från spjälsäng till vanlig säng?

När de kunde klättra ur spjälsängen
Jag bytta faktiskt långt innan dess för mina två första. OM jag minns rätt så bytte jag för ettan pga att jag inte längre klarade att lyfta ur henne, för att jag hade såna foglossningar när jag var gravid med tvåan.
Och när tvåan var liten så blev jag ju gravid ännu tätare, så samma sak där.
Men trean fick nog vänta med att flytta ut ur spjälsängen tills han hade kunnat klättra i och ur den ett bra tag.
 
Sv: När flytta från spjälsäng till vanlig säng?

Vad för slags säng ska man köpa då? Finns det nån på typ IKEA?
 
Sv: När flytta från spjälsäng till vanlig säng?

Vi köpte växa-sängar till flickorna. Sonen fick en vuxensäng modell bred (han ville ha sällskap och vi ville inte ha honom i vårt rum) då kunde en av oss sova med honom
 
Sv: När flytta från spjälsäng till vanlig säng?

Så sent som möjligt ...:)
Mellanbarnet stenvägrade att flytta ur spälsängen han låg i den tills fötterna stack ut. Det slutade med att vi lurade honom att sängen gått sönder.
 
Sv: När flytta från spjälsäng till vanlig säng?

Pojkarna har så små rum så vi avvaktar in i det längsta. Äldste är 2.5 år och yngste dryga året och de sover båda i spjälsängar. Men äldste sonen kan klättra ur då vi sänkt ena sidan, så han är nöjd.
 
Sv: När flytta från spjälsäng till vanlig säng?

Syrrans unge fyller 3 om några veckor och han ligger fortfarande i spjälsäng. Han är ganska kort samt för feg för att våga klättra ut, så därför får han ha kvar den.
 
Sv: När flytta från spjälsäng till vanlig säng?

Vikke är 2 år och får ha kvar den minst ett halvår till. Han klättrar ur den sedan lång tid tillbaka, men han kan klättra tillbaka också, så det är inga problem. Han trivs med sin spjälsäng och sover så bra i den att vi inte byter förrän det finns anledning.
 
Sv: När flytta från spjälsäng till vanlig säng?

hon var nästan 2½ och det endast för att vi inte orkade köpa säng när vi visste vi skulle flytta (jobbigt dra med massa möbler :rofl: ) Hon klättrade iofs aldrig ur spjälsängen heller... och övergång till vanlig säng har gått utan problem hon acceterade den direkt... fast nån natt har hon kommit över... vaknade en natt av att hon satt i fotändan på våran säng och åt ur popcornskålen från kvällen innan :rofl:
 
Sv: När flytta från spjälsäng till vanlig säng?

Vad för slags säng ska man köpa då? Finns det nån på typ IKEA?
Vi har haft diverse begagnade alternativ att använda. Först användes min lillebrors gamla juniorsäng, med en bräda på ena långsidan som förhindrar ur-rullning.
Till nästa barn försökte vi hitta ngt annat begagnat, ända tills vi insåg att vi hade den bästa lösningen på hemmaplan redan - vår kökssoffa är utdragbar så att det blir som en låda i botten. Med en madrass i blev den en PERFEKT småbarnssäng.

Det finns säkert sängar på Ikea också, jag har inte provat dem.
 
Sv: När flytta från spjälsäng till vanlig säng?

Vår son var väl runt 2 när vi bytte till vanlig säng somtidigt som han fick eget rum.Har en växa säng...
 
Sv: När flytta från spjälsäng till vanlig säng?

Vår son är nu 2 år 4 mån och sover fortfarande i sin spjälsäng. Han har inte börjat klättra ur ännu, även om han verkar fundera på det ibland. Han rör sig så himla mycket i sömnen, hittar honom i alla möjliga och omöjliga ställningar, så han får gärna ligga kvar i spjälisen ett tag till. Fast nu har han blivit 95 cm lång och ibland ser det aningen trångt ut. :D
 
Sv: När flytta från spjälsäng till vanlig säng?

Vi bytte när dottern var 19 månader, innan hon klättrade ur sängen själv. Köpte IKEAs växasäng med tillhörande ur-rullningsskydd, och dottern älskade den från första stund, vi hade varit oroliga att hon skulle göra en kul grej av att springa upp stup i kvarten, men inte. :)
 
Sv: När flytta från spjälsäng till vanlig säng?

Sebastian bytte för ett tag sen, lite innan 2 års ålder alltså. Han verkar trivas ypperligt med sin extraplats, eftersom han rör sig väldigt mycket och då alltid slog i spjälorna så hårt.
Dessutom gillar han att vi får plats att ligga bredvid honom vid nattningen nu ;)

Köpte en växasäng från IKEA. Vuxenkudde och vuxentäcke, med roliga påslakan.
 
Sv: När flytta från spjälsäng till vanlig säng?

vi har fått en jättegammal växa-säng av min svärmor som jag håller på och göra i ordning.
min dotter fyller två 6/9 och det är meningen att hon ska få flytta till den då.
hon är väldigt lång för sin ålder och det känns ganska trångt i spjälsängen.
 
Sv: När flytta från spjälsäng till vanlig säng?

Båda våra söner har varit ca 3 år när de bytt säng. Jag tycker att det är superbra med spjälsäng och ser ingen nackdel med att de får ligga i den tills de blir så gamla (förutom att det är tungt att lyfta ur). Ingen av dem försökte klättra ur, de gillade sin säng. Min systers yngsta dotter har precis slutat sova i spjälsäng, även hon var 3 år - samma ålder gällde hennes äldsta dotter.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 345
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Vi har förvaring under vår säng i form av lösa lådor som skjuts in under sängen. Dessa är rätt stora men katterna kan ändå öppna dem och...
Svar
3
· Visningar
346
Senast: Pilot
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 145
Småbarn Jag och maken har börjat fundera på hur vi vill inreda dotterns framtida rum. Vi har ett gästrum som ska bli hennes och vi tänkte i...
2
Svar
39
· Visningar
2 956
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Att hyra ut hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp