När gå från låg form till högre form?

Så här enkelt menar jag med "mitt mellan tyglarna": håll en bred handställning och var noga med att ta ut vänster hand lika långt från manken som du tar ut höger hand. Detta är bara för att du ska få en synlig ram mellan dina händer, tyglar och hästhals. Se nu ifall hästens hals är mer förskjuten i någon del mot ena tygeln, ifall hästens manke förskjuts åt något håll osv. Det lär ha samband med i vilken hand du brukar känna mest vikt, men det jag menar med "mitt mellan tyglarna" är en enkel geometrisk övning, för att se var hästhalsen bullar ut/in.
 
Det var ett jäkla bra svar :bow:. Fast det förstärker för mig att jag är helt knäpp i kroppen. Titta här:

Din häst går alltså lite som en banan med huvudet åt höger om jag fattat det rätt?

Ja, precis. Vi tar oss fram som en pälsad ostbåge.

Min gör samma sak och han sänker samtidigt vänster rygghalva och bullar ut med magen åt höger.

Sänker vänster rygghalva gör min med. Det är det jag menar med att jag inte har nåt vänster sittben, det har aldrig kontakt.

Men bullar magen ut åt höger :confused:? Min känsla är att den bullar åt vänster, men det är kanske bara böjningen jag känner?

Carbins högra sida är kortare än den vänstra, och han är givetvis "lättare" i höger varv, för det gillar hans snedhet.

Japp, samma här.

Höger sittben är därför svårt att få ner i sadeln eftersom den sidan är ute och viftar.

Jag får ju inte ner vänster :cry:! Samtidigt skulle jag sparka boll med höger så det borde ju vara viftsidan.

Om du tycker någon sidas sittben är svårt att få ner, kan du tänka upp med det andra.

Aha :idea:! Jag har försökt få upp just vänster för att få med mig ryggen på den sidan och inte bli nedlurad i hålet:crazy:.


Jag får alltså kämpa hela tiden för att höger ben ska vara platt intill hästen.

Mitt högerben ligger jätteplatt och bra, det är på vänstern jag vrider ut låret.

Sitt med bred handställning och försök rida hästen mitt mellan tyglarna

Hrrm... borde bli samma effekt som om man synkar sin panna med hästens panna. Försöker rida volter på det viset.

Sammantaget: hur i hela världen kan hälften stämma med dig men andra hälften vara tvärtom :confused:? Var är närmaste golfklubb?? *argggh*

Nu är det möjligt att någon här sågar mig sönder och samman för mina konstiga funderingar, men det bjuder jag på för jag vill ha hjälp.

mandalaki
 
Jag förstår.

Det är så jag har gjort, fast jag har utvecklat tankegångarna för att passa mig och min häst.

mvh Jessica
 
Vänser mer sträckt.Eftersom du har en islandshäst och vi brukar gilla att rida ut så: Rid ut och håll bara i höger tygel, HELA tiden, vad den än gör håll kvar men lås den ej utan vara bara där hela tiden. Den kommer att göra allt för att få dig att ta i vänster tygel, lyd den inte.
De blir väldigt fantasifulla, de kan galopera sidvärts i 4 km, hoppa groda, kast med liten ryttare, skaka med huvudet så att tränset nästan flyger. Men står man emot och inte lyder hästen så ger den sig ganska fort. Gjorde så med vackra hingsten här och han gick som ett L i en hel vecka i olika gångarter som fått en gångartsdomare att gråta *:-) och sen accepterade han bettet och då blev han snabbt mkt likisdigare. Det ser dock inte vackert ut och när man tar igenom det men resultatet blir bra.
 
Fast vidareutvecklineg a v mitt mellan tyglarna är att hela hästen är rak och du sitter rakt på. Mkt svårare dock, det rakriktar ryttaren likaväl som hästen.
 
De blir väldigt fantasifulla, de kan galopera sidvärts i 4 km, hoppa groda, kast med liten ryttare, skaka med huvudet så att tränset nästan flyger.

Gjorde så med vackra hingsten här och han gick som ett L i en hel vecka i olika gångarter som fått en gångartsdomare att gråta *:-)

*skrattar så jag gråter :rofl:

Jag får testa detta :D :bow:

mandalaki
 
Hihi, kul att det syns i övningarna att din nuvarande och min förra tränare har minst en gemensam mentor :D
 
Absolut, men varför dra in ytterligare faktorer i steg ett som är svårt nog som det är? :crazy:
 
Att hälften av din häst stämmer med hälften av min häst och inte mer, beror på att de är olika individer. De kan rulla sina magar, vrida bröstkorg, bulla med halsen osv osv på 3000 olika sätt. De är ju begåvade djur...
 
Fast enligt min tränare är detta en väldigt vanlig övning? (Vilket talar emot en gemensam källa). Nåja, strunt samma, övningen är bra och jag använder den för att kolla av att jag rakriktat ok då och då.
 
:D :rofl:
Känner igen beskrivningen på en "pälsad ostbåge", fast jag brukar kalla honom "falukorven" :D
Jag tycker att pållen har en bra rygg. Känner aldrig att jag sitter i nerförsbacke ( om jag inte verkligen gör det).
Fick nytändning idag på uteritten (4/5) då jag började ta mjuk kontakt med hans mun och jobba med volter och halter. Då fick han annat att tänka på. Sen en bit genom skogen i knölig terräng och så fick jag för mig att prova en öppna när vi kom ut på lite slätare stigar. Och jag tror minsann det gick!! :eek: Det var väl i nivå med hans och min kunskap och ingen fulländning, men ändå..
Nu vet jag att vi kan. Provade skänkelvikning på vallen och det gick hyfsat. Så nu är det nytändning!!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 532
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 544
Senast: _Taggis_
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 095
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 124
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp