Bukefalos 28 år!

när ge betfor??

LadySara

Trådstartare
i många stall har jag sett att betfor ges på kvällen. de tycker jag verkar väldigt onödigt då de är energi givande.. varför ge energi när hästen ska sova.. vore de inte bättre att ge betfor på morgonen eller lunch eller eftermiddag om hästen ska ridas på eftermidag/kväll??
 
Jo det är klart att det är bättre att ge mest energi på morgonen. Men jag tar hälften på kvällen och hälften på morgonen. För att blöta upp all mat så att det inte blir så torrt. Han är nämligen hosthäst den ena som jag har. :)
 
vid hosthästar är de juh en helt annan sak. då ger du de juh för hostan å ej för energibehovet
 
Jag ger min betfor på kvällen för jag vill inte att det ska stå svällt hela natten. + att betforn fryser gärna till i stallet på natten. Jag har aldrig märkt av den extra energin på min häst. Men jag ska vara mer observant och se om det är nån skillnad. mvh malin
 
Hästen sover inte hela natten.. :smirk: Dessutom, hur lång tid tar det för maten att tas upp ordentligt, knappast 1 timme eller hur. :p Och det viktigaste.. Hur bra är det att låta betfor stå till på eftermiddagen nästa dag? Okej vid kallt väder, då går det ju utmärkt, men tidig höst och sen vår? Då går det inte lika bra..

Själv gav jag 3 ggr/dag när jag gav betfor, jag har också hosthäst.. Men har nu gått över till att ge en bunke vatten istället, just för att det inte är praktiskt att hålla på så.
 
Jag tror att det ges betfor på kvällen för att man kanske ger en större fodergiva då och betfor "hjälper" väl magen lite.

M.
 
Det mest idealiska ut hästens matsmältningssynpunkt är att man ger likadan blandning av foder vid varje utfodring, dvs att OM man ger betfor så delar man upp den mellan alla de kraftfodermål hästen får.

Vill man inte göra så, så ger man betforn vid det mål då det fungerar bäst i respektive stall. PÅ en del ställen är morgonen bäst, andra ställen vid lunch- eller kvällsfodring...
 
Jag ger betfor på sista målet för dagen (ca 300g) detta gör jag för att jag ska ta slut på den jag har...sen kommer jag att hälla på lite vatten på krafften i stället...
på em får han uppblöttlusern för att få det lite saftigare!
 
Jag har kommit fram till att (mina hästar): På morgonen är de som mest hungriga och där fick jag en foderstrupsförstoppning på en av unghästarna då de fick betfor (i blöt hela natten).. eftersom de får kraftfoder inne och hö ute i hagen, ger därför betfor endast till kvällsmålet (insläpp).. de har i stort sätt fri tillgång på hö ute hela dagen och är alltså inte lika hungriga vid insläppet!

Nu får de inga jättemängder med betfor heller, mellan 200-500g/=individuellt efter behov.. ser ingen anledning att dela upp det på flera mål!
 
Jag ger betfor vid insläppet för att jag tycker att det är praktiskt. :idea:

Jag har oxå hört att man inte ska ge nåt kraftfoder (vet iofs inte om man kan räkna betfor dit)på morgonen utan att hästen alltid ska börja med hö för att få igång magen.

Har oxå hört att man inte ska blanda betfor med kraftfoder eftersom det tuggas så olika och att hästen då inte tuggar kraftfodret ordentligt...

Är det nån mer som har hört det? Vad tror ni om det? :confused:
 
Jag har fri tillgång även inne (kör med principen att om det höt är slut då jag kommer för att morgonfodra så har jag gett för lite)
Men min är pigg på krafft fodret ändå.
 
Det du undrade var som jag fattar det att det skulle vara "onödigt" att ge hästen betfor på kvällen efterssom vissa ger det som "extra" energi.+ :confused:

Jag tycker det beror helt på varför man utfodrar med betfor. Utfodrar man med betfor i mindre mängder, t.ex. för att blöta upp övrigt foder eller som en smakförhöjare (sött och gött!!!) tycker jag att man absolut kan ge det på kvällen...

Men är man ute efter den snabba energin, som kan liknas vid när vi människor äter något sött för att höja blodsockret tillfälligt och bli piggare, är det ju lämpligare att ge innan träning, dock i såpass god tid att hästen hinner smälta det och börja utnyttja energin...

Brukar utfodra med betfor mitt på dagen, just för att jag inte vill att det skall stå och jäsa hela natten, samt på eftermiddagen och en mindre del på kvällen, just som smakförhöjare, och för att jämna ut det. alltså tre av de fyra tillfällen jag ger kraftfoder!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
784
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
829
Senast: skiesabove
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 406
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 652
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp