När hotellvistelsen inte blev som vi tänk..

Du tror inte att du blev smittad av nåt barn på jobb? Barn är ju rätt kända för att vara snittspridare. Speciellt förskolebarn. Vet inte vilken åldersgrupp du jobbar med.
Det brukar märkas ganska snabbt om det går någon smitta på jobbet. Men just nu går ingen magsjuka eller likande.
 
Just skaldjur är knepiga. Algtoxinerna gör att det alltid är riskabelt att äta dem, vilket innebär att den vane skaldjursätaren måste utgå ifrån att det till viss mån sker på "egen risk" (Stockholmskrogarna har ofta en draupa med den innebörden på sina menyer). Å andra sidan kan det räknas som vårdslöst att ha skaldjur på en fast fler-rätters-meny utan varning och alternativ - i synnerhet om man inte kan utgå ifrån att gästerna är vana.

Att ersätta en i ett sällskap när någon blir dålig, känns så där...för visst borde man utgå ifrån att just Romantikpaketet är förstört om halva det romantiska paret sitter vid toaletten under resten av vistelsen?
 
Ah hur vida hotellet vill ge någon form av
Att ersätta en i ett sällskap när någon blir dålig, känns så där...för visst borde man utgå ifrån att just Romantikpaketet är förstört om halva det romantiska paret sitter vid toaletten under resten av vistelsen?

Det var väl så vi kände. Det var ju inte direkt så att sambon satt kvar och åt sin efterrätt heller och välkomstkorgen med frukt och bubbel förblev orörd på rummet.
Men samtidigt så är det, som det påpekats, upp till hotellets välvilja att kompensera oss då det inte finns några som helst bevis för att det var deras musslor som orsakade allt (om man går efter tråden så är det ju snarare så att kunniga i ämnet hävdar med bestämdhet att det är uteslutet att musslorna är boven i dramat)

Menyn va fast och vi visste inte i förhand va det va det som skulle serveras.
 
Just skaldjur är knepiga. Algtoxinerna gör att det alltid är riskabelt att äta dem, vilket innebär att den vane skaldjursätaren måste utgå ifrån att det till viss mån sker på "egen risk" (Stockholmskrogarna har ofta en draupa med den innebörden på sina menyer). Å andra sidan kan det räknas som vårdslöst att ha skaldjur på en fast fler-rätters-meny utan varning och alternativ - i synnerhet om man inte kan utgå ifrån att gästerna är vana.

Att ersätta en i ett sällskap när någon blir dålig, känns så där...för visst borde man utgå ifrån att just Romantikpaketet är förstört om halva det romantiska paret sitter vid toaletten under resten av vistelsen?

Fast nej, du får inte sälja livsmedel som kan göra människor sjuka. Du kan inte friskriva dig med att konsumenten får äta "på egen risk", livsmedel som säljs ska vara säkra och det är grunden i hela livsmedelslagstiftningen.
 
Fast nej, du får inte sälja livsmedel som kan göra människor sjuka. Du kan inte friskriva dig med att konsumenten får äta "på egen risk", livsmedel som säljs ska vara säkra och det är grunden i hela livsmedelslagstiftningen.
Det finns en anledning till att jag satte det inom kråkfötter. Läs på Livsmedelsverkets hemsida (länk i mitt första inlägg i tråden). Ostron, musslor etc är knepiga. Man får sälja potentiellt farlig mat som skaldjur, frysta hallon, sallad och kyckling - men man får inte vara vårdslös med livsmedel.

Alla algtoxiner kan man inte skydda sig mot - dvs det enda sättet att vara helt säker på att inte bli magsjuk av filtrerare som ostron och musslor är att inte äta dem. Giftiga musslor kan finnas på samma plats som helt OK. Samtidigt är det jätteviktigt att just den typen av mat är inspekterad för det finns toxiner som faktiskt kan döda en och med rätt försiktighet minskar riskerna.
 
Ingen aning om någon fler blev sjuk men det förutsätter jag att de inte blev (att hotellet då skulle varit mer bekymrad) . Tror inte vi va så många som åt musslor. De flesta hade middags buffé.
Soppan va av de slaget där man får in några hela musslor på en tallrik som själva soppan sedan hälls över så jag har mer varit inne på att jag råkat få en dålig mussla än att soppan isig var dålig.
Ska prova hålla mig kort.
Jag och sambon hade presentkort på ett närliggande hotell så vi bestämde oss för att boka in det hotellet kallar romantikpaket. Totalkostnad 3400 kr för en natt- då ingick 3 rätters middag och fri entré på hotellets relax mm. 700 betalas med presentkort resten betalar jag med kort innan vistelsen.
Vi checkar in vid 17 och beslutar att bara gå på rummet och byta om innan vi startar vistelsen med middagen. Till förrätt serveras musselsoppa.
Redan innan huvudrätten känner jag att jag börjar må dåligt och strax därpå måste jag ursäkta mig och springa på toa. Jag blev jätte dålig! Vi avbryter middagen och kocken pratar med oss som genast vill ge pengarna tillbaka för middagen. Vi följer med ut till receptionen där receptionisten medelar att pengar för min middag skulle vi få tillbaka men inte för sambons middag. Jag provar säga att vi kanske skulle kunna få checka ut och boka nytt datum men detta nekades pga att jag redan betalt.
Mår Somsagt riktigt dåligt och måste tillbaka till toaletten så vi tillbringar kvällen på hotellrummet (kul för sambon som får höra allt som landar i den toaletten) Vid 10 tiden mår jag relativt bra och beslutar att åter ta kontakt med receptionen men han som jobbar säger att han inte har befogenhet att göra något för oss och att vi ska prata med receptionen på morgonen istället. Så på morgonen pratar vi med receptionen igen. Där får jag skriva i en blankett om matförgiftning men inte heller dom har rätt att besluta om pengar tillbaka eller ny vistelse. Istället ska receptionsansvarige ringa senare under dagen. Detta var i lördagsmorse. Ingen har ännu hört av sig så provade ringa idag men fick inget svar (hade inte tid att vänta nå jätte länge så får prova igen en annan dag).

Men till min fundering. Jag är skitdålig på sådant här. Jag är ju jätte besviken på att det inte blev som vi planerat. Våran kväll vart ju helt förstörd och vi kunde inte nyttja någonting av det som hotellet skulle erbjuda men jag kan ju heller inte bevisa att jag vart dålig av musselsoppan.

Hur skulle ni gjort om ni var i samma situation. Bråka med hotellet (och vad skulle ni då säga?) eller bara accepterat att vi slängde pengarna i sjön den här gången?
Med stor sannolikhet är det någon av musslorna som var orsaken och hela vistelsen blev förstörd av din magsjuka. Jag tycker det är självklart att ni borde kompenseras med pengarna tillbaka för hela paketet samt även något extra som goodwill.
 
Det finns en anledning till att jag satte det inom kråkfötter. Läs på Livsmedelsverkets hemsida (länk i mitt första inlägg i tråden). Ostron, musslor etc är knepiga. Man får sälja potentiellt farlig mat som skaldjur, frysta hallon, sallad och kyckling - men man får inte vara vårdslös med livsmedel.

Alla algtoxiner kan man inte skydda sig mot - dvs det enda sättet att vara helt säker på att inte bli magsjuk av filtrerare som ostron och musslor är att inte äta dem. Giftiga musslor kan finnas på samma plats som helt OK. Samtidigt är det jätteviktigt att just den typen av mat är inspekterad för det finns toxiner som faktiskt kan döda en och med rätt försiktighet minskar riskerna.

Jag jobbar inom operativ livsmedelskontroll, behöver inte läsa på slv.

Du kan inte jämföra ett ätfärdigt livsmedel som innehåller sjukdomsframkallande toxin med livsmedel, som förvisso innehåller sjukdomsframkallande patogener, men som elimineras efter korrekt tillagning. Det finns inget farligt med varken frysta hallon eller rå kyckling, så länge du tillagar enligt rekomendation.

Dessutom sa jag inget om att man inte får sälja musslor, jag sa att livsmedel som säljs ska vara säkra att äta. Som du själv ser blir det en omöjlig ekvation eftersom musslor är ett helvete och det går helt förbi mig hur en kock vågar servera sånt.
 
Samtidigt är det jätteviktigt att just den typen av mat är inspekterad för det finns toxiner som faktiskt kan döda en och med rätt försiktighet minskar riskerna.
Hur kan man kolla om musslorna innehåller gift? Jag har hört råd om att vid tveksamhet skall de läggas minst 2-3 dygn på en plats med färskt havsvatten men inte om hur det går att kontrollera om de är giftiga.
 
Tja, inga kända dödsfall konstaterade lämna musslorna på låg risknivå som de flesta andra livsmedel.

Det finns en omfattande kontroll på plats för musslor och ostron som säljs.

Jag vet att de kontrolleras, jag vet också att det är noro som orsakar flest fall av matförgiftning kopplade till musslor. Jag vet också att det är noro som generellt är orsaken till flest fall av matförgiftning. Jag vet sånt. Jag jobbar med det.
 
Jag vet att de kontrolleras, jag vet också att det är noro som orsakar flest fall av matförgiftning kopplade till musslor. Jag vet också att det är noro som generellt är orsaken till flest fall av matförgiftning. Jag vet sånt. Jag jobbar med det.
Norovirus dör väl dock vid upphettning?
 
Jag vet att de kontrolleras, jag vet också att det är noro som orsakar flest fall av matförgiftning kopplade till musslor. Jag vet också att det är noro som generellt är orsaken till flest fall av matförgiftning. Jag vet sånt. Jag jobbar med det.

Jag ifrågasätter inte det. Jag ifrågasatte dina ord "det går helt förbi mig hur en kock vågar servera sånt. " när även musslor är ett, med den lekmannakunskap jag tagit till mig, alldeles rimligt säkert livsmedel att servera.

Sedan var det framförallt toxiner jag tänkte på - därför att där ligger de allvarligaste följderna för den som råkar ut för det.

(Jag såg en dokumentär ganska nyligen om någon som var expert på livsmedelssäkerhet som hade dragit in enormt på urval av livsmedel hen konsumerade för att minska riskerna för egen del. För mig duger det bra att ingen dött nånsin i vårt land av musslor - för att både fortsätta laga det själv och beställa på restaurang - en riktig lyxrätt i mitt tycke.)
 
Senast ändrad:
Visst har jag läst tråden. Men min fråga om algtoxiner kvarstod, därav min undran.

Hur kan man så säkert säga att det förmodligen inte beror på algtoxiner om man kan bli så akut sjuk av dem efter att ha ätit kontaminerad mussla?

Förgiftning med de algtoxiner man har konstaterat i musslor i Sverige går generellt inte över så fort som i TS fall och därför är det osannolikt att hen drabbats av dessa :).
 
Ofta går det utmärkt att spara lite av maten och kontakta kommunen om man misstänker att man blivit matförgiftad så skickar dom in matresterna på analys för att se om det går att hitta vad som orsakat det. Gäller både restaurangmat och saker man köpt i affären.
 
Borde inte fler på middagen blivit drabbade om det rörde sig om matförgiftning? Riktigt tråkigt förstås men det känns svårt att bevisa något. De erbjöd ju dig, som var sjuk, att få pengarna tillbaka så det känns ändå som en rimlig kompensation. Ni stannade ju dessutom kvar på hotellet över natten så då kan ni ju inte få pengar tillbaka för den övernattningen.
Det räcker ju med en dålig mussla. Musslor är ju väldigt känslig mat, så om den dåliga musslan låg i TS tallrik, så är det ju rimligt att hon och ingen annan blev sjuk.
 
Angående giftiga/farliga livsmedel är jag lite fascinerade över att man får servera stenmurklor på restaurang helt utan problem. Om jag hade barn skulle jag känna mig helt ok med att de åt musselsoppa(så länge de inte var allergiska), mindre ok med att de åt stenmurkelsoppa.
 

Liknande trådar

Småbarn Måste skriva av mig lite, och kanske kan få lite tips på vägen... Har en son, enda barnet, som fyllde tre år i september. Han är rent...
2
Svar
37
· Visningar
5 648
Senast: mimmipigg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp