När/hur börja sova själv (alltså utan mamma eller pappa i rummet)?

ako

Trådstartare
Jag undrar lite inför framtiden när och hur ni började lägga era barn och sedan gå upp själva igen, och ni som samsovit, hur har ni gjort då? Man vågar ju inte lämna lite större baby ensam i sängen - den kan ju trilla ur! Slutade ni smansova då och började med spjälsäng i stället, och i så fall när och hur?

Ludvig är två månader och vill bara sova nära mig eller sin pappa. Han sov i början i en liten "säng i sängen", men den har vi givit upp då han sov så dåligt i den. Funkar bättre nu när han sover intill (men med eget litet täcke o kudde). Än så länge går han och lägger sig (eller GÅR gör han ju knappast ;)) när jag gör det vid 10-11, och tidigare är inte lönt att försöka ens ännu. Det är ändå ett framsteg då han till för några veckor sedan aldrig somnade före klockan två. Han är ju fortfarande så liten, så än så länge är det ju inte dax att göra annat än försöka hänga på hans dygnsrytm antar jag, men om några månader borde han ju börja vänja sig vid att lägga sig tidigare på kvällarna.

Tack för svar :)!

Kan tilläggas att han även fortsättningsvis kommer att sova i vårt rum, och gärna i sängen med- men som sagt risken finns väl att han trillar ner och det vill man ju inte.
 
Sv: När/hur börja sova själv (alltså utan mamma eller pappa i rummet)?

Vi har haft spjälsängen bredvid vår säng och bara tagit upp i vår när man velat gosa eller bebisen varit ledsen. Sen har de fått sova middag i mitten av vår säng innan de börjat röra på sig. Annars har vi vant vid att sova i spjälsäng från att de börjat rulla runt själva.
När de börjat sova ordentligt har vi flyttat spjälsängen längst bort i rummet eller till eget rum. Jag har lagt en kudde med "mitt" örngott på i början, då luktar det mamma och det har gått bra med alla 4.
 
Sv: När/hur börja sova själv (alltså utan mamma eller pappa i rummet)?

Våra barn har knappt använt spjälsängen alls.

Äldsta sonen sov mellan 19.00-22.00 i sin spjälsäng från han var 4 veckor tills han var 8 veckor. Vi fick ju ändå gå upp en miljon gånger för att mata honom och sedan somna han inte om om han inte låg på mig eller pappan.

Vid 8 veckors ålder så började han sova mer i sin spjälsäng. Vid 3 månaders ålder upptäcker vi att ungen inte gillar spjälsängen. Så han fick en växa säng då. Dagtid när han sov låg han i vår säng eller soffan med tusen kuddar runt sig för att inte ramla i golvet. Fortfarande blev han tvugen att ligga på oss för att somna och oftast så slutade det med att han ändå hamna mellan mig och pappan i vår säng.

När han var 1 år drygt så fick han helt enkelt inte plats i vår säng längre för min mage växte ju igen. Så han fick en vuxensäng storlek 90 cm. Där låg vi brevid honom tills han somna och sedan kröp vi ur. Vakna han på natten och var ledsen och inte nappen hjälpte kröp vi ner och lade oss brevid honom utan att själva vakna något näämvärt.

När mellangrabben vid 2 månaders ålder inte ville ha spjälsängen körde vi ingång med vuxensäng på en gång och gjorde på samma sätt som med storebror. Oftast så slutade det med att han låg i vår säng och jag eller pappan i hans. Han åt ju på nätterna fortfarande.

När yngsta grabben föddes så kunde han amma vilket de andra inte kunnat så jag ammade nattetid utan att veta om det. Så vi införskaffa en 120 säng som jag och minsting delade på i 8 månader. Sedan flyttade han ner i en 90 säng också för då slutade han amma och sluta äta på natten.

Ända tills för 2 månader sedan (yngsta grabben är nu drygt 4 år( så har vi legat brevid dem och kramats lite innan de somnat. De har somnat på ett par minuter och nattningen har gått fort och smidigt.
 
Sv: När/hur börja sova själv (alltså utan mamma eller pappa i rummet)?

Vi har en spjälsäng som står precis brevid våran, med ena långsidan borttagen. Men oftast sov/sover hon i våran säng. Om hon sover ensam där så "bullar vi upp" med ihoprullade täcken runt henne. Ev med babywatchen på (hade den när hon var mindre men nu fixar hon att klättra ner från sängen själv och ställer sig vid övre trappgrinden och låter..).
Hon är 1,5 år nu. Hon får nog en egen säng i julklapp men vi räknar med att hon inte lär sova så mkt i den första året..
 

Liknande trådar

Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 770
Småbarn Jag och maken har börjat fundera på hur vi vill inreda dotterns framtida rum. Vi har ett gästrum som ska bli hennes och vi tänkte i...
2
Svar
39
· Visningar
2 896
Senast: Marty
·
Gravid - 1år Vår dotter är 6 månader gammal nu och sover i spjälsäng i samma rum som vi. Just nu är vi hos mina svärföräldrar och vi planerar att ha...
2
Svar
31
· Visningar
3 694
Senast: Imogen
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 858
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp