När kan man börja ge "vanlig" gröt?

S

saltahajen

Min son har sedan 4 månaders ålder ätit sempers gröt som man bara blandar med vatten... Nu är han 10 månader och jag har börjat fundera på när man kan börja ge honom "vanlig" gröt? Han äter mycket och det blir dyrt i längden...

När kan man börja med det?
Vad skall man ge för gröt? Havregrynsgröt?
Kan man ge gröt av fiberhavregryn?
Skall man tänka på något speciellt?
 
Sv: När kan man börja ge "vanlig" gröt?

Nu är ju inte jag någon expert på det här med mat eftersom min bebis fortfarande ligger i magen men syster har två barn, och hennes pojk som nu är 9 månader har hon då gett havregrynsgröt säkert i 2 månader, hon kokar den bara extra mkt så att flingorna går sönder ordentligt, Adde ÄLSKAR gröt, vet dock inte om hon ger fiberhavregryn...tror inte det.
 
Sv: När kan man börja ge "vanlig" gröt?

Klart du kan ge havregrynsgröt, men gör det på vanliga havregryn. Blir för mycket fiber för deras små magar annars. Och ha inte salt i!

Jag minns inte när jag började ge Rasmus havregrynsgröt, men de var nog kring din sons ålder. Han käka 2 portioner sempergröt då till frukost = svindyrt.

Jag har gjort det i micron, när han var liten blandade jag det med äppelmos och kanel :d Nu äter han med sylt och mjölk (2 år)
 
Sv: När kan man börja ge "vanlig" gröt?

Vi har gett vanlig havregrynsgröt från början, alltså sex månader. Man kan köra havregrynen i mixer/matberedare först om man vill ha lite slätare konsistens.
 
Sv: När kan man börja ge "vanlig" gröt?

Jag började också rätt tidigt att ge vanlig(inte fiber) havregrynsgröt. Ibland brukar jag variera med mannagryn eller risgrynsgröt också.

Var dock lite försiktig med kanel, en del barn kan reagera på det. Juni fick risgrynsgröt med kanel, socker och mjölk en gång och blev alldeles röd runt mun och andra ställen där hon kom i kontakt med kanelen (nästan som nässelutslag). Upphettad kanel är inga problem (som i pepparkakor eller kanelbullar). En snabb googling visade att det var ganska vanligt.

Äppelmos är det som gäller för oss (helst från euroshopper, mest äpplen och minst socker i den:idea:)
 
Sv: När kan man börja ge "vanlig" gröt?

Min pojk har ätit havregrynsgröt till frukost sedan han var 10 mån. En vuxenportion som tillagas i mikron (utan salt)
Ge inte fiberhavregryn... Det exploderar i blöjan.... Och det är mkt svårt att få rent :crazy:
Ett jättebra tips är att göra egen äppelmos! Nu är det fel tid på året för egna, men köp svenska äpple. Dela (med eller utan skal) koka med lite vatten och sedan kör lite med mixern. Frys in i istärningsblock.
Nu kommer det finfina med detta : Blanda 2 frysta äpplemostärningar i gröten och du får perfekt tempererad gröt! Annars tar det lååång tid för gröt att bli lagom ljummet för en vrålhungrig pojk.
 
Sv: När kan man börja ge "vanlig" gröt?

Ooh, smart! Jag har en liten kille som vill ha maten serverad kall eller möjligen rumstempererad, så du har just gett mig en lösning på grötproblemet :bow:
 
Sv: När kan man börja ge "vanlig" gröt?

Tack för tipset! Äppelmosen är redan tillagad :D
:bow:
 
Sv: När kan man börja ge "vanlig" gröt?

*kl*

Åh, tack för en sådan tråd. Jag måste faktiskt försöka ta mig till och köpa havregryn och prova göra gröt. Det låter ju superenkelt, men vad vet man... sist jag provade göra havregrynsgröt var typ i högstadiet och då brände vi skiten ur den och även om vi gjorde en ny sats var det det äckligaste jag ätit... Har aldrig lärt mig äta havregrynsgröt... Men det måste ju bli mycket billigare!! Som det är nu äter Liten dubbla portioner sempergröt om kvällen....
 
Sv: När kan man börja ge "vanlig" gröt?

:o

Jag har läst att man, i all välmening, kan överdosera fibrer för de små. Dock har jag inte tänkt på det kring gröten jag gjort till sonen. Eftersom det är det enda som finns hemma så har han fått fiberberikade havregryn. :cool:

Nu har han inte varit speciellt förtjust i min gröt men jag hade tänkt prova snart igen. Men det får bli inköp av vanliga gryn först då...
 
Sv: När kan man börja ge "vanlig" gröt?

Ah smart att frysa in den egna sylten.

Jag brukar riva ett äpple och strö över Ellas gröt.

Om hon ska äta havregrynsgröt brukar jag göra iordning gröt så det räcker för en dag på morgonen när vi kliver upp ( E äter aldrig frukost direkt, minst 1½ h ska det gå ).
 
Sv: När kan man börja ge "vanlig" gröt?

I dag är det prövat och det var omtyckt! Funkade kanonbra med äppelmosen! :)

En annan fråga som kom upp nu?... Ger ni era barn något till gröten? Vad jag har förstått skall man akta sig för mejerivaror men kan man inte ge soja eller havremjölk till?
 
Sv: När kan man börja ge "vanlig" gröt?

Juni har alltid fått en liten skvätt mjölk( ekologisk standardmjölk) på havregrynsgröten och vatten att dricka till.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
773
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 016
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp