När köpa?

S

Sheena

Hundägare, när köpte ni er hund? Man vill ju vara hemma den första tiden innan hunden kan följa med på jobb eller bli lämnad hos dagmatte. Ibland tänker jag att jag nog måste bli arbetslös eller sjukskriven för att våga köpa hund.

Hur har ni gjort?

//Sheena
 
Jag har haft min hund i tre veckor nu (hon är 12 veckor). Sambon jobbar och jag är arbetslös.

Ibland kan jag vikariera på en skola som jag jobbade på förut, så jag försöker göra det när han är ledig, 1-2 vardagar i veckan.

Jag lever fortfarande på februarilönen :p
 
jag köpte min hund när han va fem år å just då jobbade jag bara som timvikarie så jag va hemma dom första veckorna sen har jag börjat jobba igen å det går jätte bra.. :)
men då e ju han stor å klarar sej själv...sen har jag en jätte snäll kompis som ställer upp å e hundvakt när jag behöver å även annars oxå.... :love: :bow: :bow: :bow:
 
Jag köpte vovven i slutet av sommaren och jag var hemma hos honom i början eller så hade karln honom.. Jag arbetade som timvik. och han jobbar skift så ofta lappade vi över varandra. Däremot tycker jag inte att du ska lämna bort en en valpis det första gör utan att du (eller ngn i din familj) ska vara hemma med honom en period.
 
När jag köpte nya valpen (3 veckor sen) så delade jag och sambon på dagarna. Han pluggar och är borta halvdagar och jag jobbar heltid, så jag tog ut halva semesterdagar och var hemma när sambon var borta. Så gjorde vi första veckan och delar av den andra. Nu klarar valpen (5 månader) att vara i hundgården ihop med vår andra hund när sambon är iväg ett par timmar.

När vi köpte förra hunden så blev det i samband med att jag hade 4 v semester, för att göra det så smidigt som möjligt. Den här gången föll det sig inte så, men det gick ju att lösa ändå! :)

Jag tyckte inte att jag hade möjlighet att köpa en liten valp, eftersom ingen kan vara hemma hela dagarna hos oss. Sambon är visserligen hemma vissa dagar, men inte jämt. Oftast är han i skolan halvdagar. För oss var det perfekt med en halvstor "slyngel". :D
Han är fortfarande valp och man får forma honom från början, men han är stor nog att lämnas hemma ett par timmar. Han är hur trygg som helst ihop med vår andra hund; bara skuttar ut i hundgården och lägger sig och gnager på ett ben. Det är skönt! :)
 
Min första hund, Nelly köpte jag på vintern när jag bodde nere i Uppsala och arbetade på min pappas lilla bensinstation, så jag kunde ha med henne dit på dagarna så hon behövde inte vara ensam.

Min andra hund Ebba, köpte jag i juni då jag hade sommarlov, så henne kunde jag också vara hemma med hela sommaren.

Det är svårt det där att få det att passa in med en valp om man jobbar. Kan du inte ta med valpen på jobbet så är nog en dagmatte bästa lösningen, för det kan väl inte bli så många timmar eftersom du måste ha ett jobb där du inte arbetar mer än 6 timmar per dag, eller har en sambo som är hemma mer.

Givetvis vill man ju att valpen ska veta vem matte och husse är så dagmatte är ju inte den roligate lösningen kanske.
 
Jag har alltid tagit hund när jag vart arbetslös eller sjukskriven eller student på distans.... viktigt första månaderna är att tillbringa så mkt tid som möjligt med dom :love: och att dom får vänjas sakta att vara själv....

eftersom jag har två går det extra bra.... har flera kompisar som har ensamhund som har dagmatte... någon annan som är hemma mkt och har en hundkompis.... vet även av dom som får ha med sina hundar på jobbet... det sista låter som en dröm.... ahhh :)
 
*lånar kanpp*

Tack för svaren! Det verkar finans en lösning trots allt!
//Sheena
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla JRT har passerat 14 år och är en pigg och alert liten hund. Lite senil, hör sämre än förr och hade en akut pankreatit i våras...
2
Svar
25
· Visningar
2 882
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
656
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 770
Senast: Guldaskig
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 580
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp