När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Tuija, du är visst en skojare, inte sant? Vilket modersmål har du som skriver en så :devil: svenska!!!!
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

jag talar bara om vad verklig heten är, för att man ska för stå, :rofl: :rofl: :bow: :bow: :bump: :bump: :banana: :banana:
annars skulle jag aldrig fått utmärkelse att va sveriges bästa monte ryttare 2 gånger pg av hästar ingen annan klarat av , och va problem lösare med PROBLEM HÄSTAR OCH djur som lidid eller:o :o :o,:
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

HEJ JAG SKRIVER DÅLIG DÅ JAG LIDER AV DYXELEXI , kan säkert inte stava till det heller.

jag kan berätta där av har mitt djur intresse sen barn varit, eftersom jag inte kan skriva eller läsa och varit problem barn, missförståd och hatad, men djuren har givit mig kunskap och kärlek, och vissat mig att det finns kärlek att ge, fast jag är finsk, som hästar har jag jobbat med dagligen sen jag va 16 år och bara problem hästar, både inom galopoppen tarvet och ridhästar så stor kunskap har jag, sen att jag stavar fel är för att jag är dålig på att stava men jag har massor att förmedla mvh tuija:smirk: :smirk: :idea: jag lever med hästar varje dag inget anat,:banana: :banana:
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Jag tycker såååå synd om ala dessa människor som sitter och tycker synd om sig själva, herregud, det är hästen som mår dåligt. Kan man inte hålla sin häst välmående ska man ej ha häst, okej jag kan låta hård men det är precis vad jag tycker. Olkycka och annat kan inträffa när som helst. Alla borde ha en rejäl buffter innan man överhuvutaget köper en häst.....
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

hej vänen.

skit i alla dessa mäniskor, du gör rätt i att lysna på det som känns rätt, :smirk:

det flesta som jag annser sig att :bump: säga här i deta furum har inget att ge dig, sakligt. de flesra är ike kuniga:crazy:

jag kan va hård men det betyder att jag vill hjälpa dig för att du ska förstå, jag är en hjälpande person, hör av dig så hjälper vi dig, du är lite för långt borta för att vi ska hjälpa dig . dagligen men hjälper dig bara för att bevisa att jag har rätt, jag tar din häst och fixar till den på 2 måndar är den fixad jag hämtar den, jag hjälper dig du ska stå stålt av att du tog rätt beslut:banana: :banana: det jag begär att boxen betalas 500kr jag hjälper dig av hjärtat :idea:
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

du e dum i hela huvet:eek:
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Jag börjar tycka att denna tråd spårat ur. Jag tar inte personligen åt mig så mycket av allt skitsnack här inne men tycker inte om den otrevliga atmosfär som råder här.

Det enda jag reagerat på hittils är folk som klagar på att jag tycker synd om mig själv.
1. Har jag ens skrivit det?
2. Om ni tolkar det i mina meningar, gör det mig till en sämre människa?

Ärligt talat så anser jag att jag har gjort mitt bästa hitills så det är jädrigt ojust och elakt att klaga på mig. OM ni läst tråden skulle ni väl se att jag faktiskt tog ut veterinär direkt när jag misstänkte att något var fel (fången), att jag nu ordnat pengar, skjuts och klinikbesök? Vad är det jag INTE gjort nu som gör mig till en usel människa? *funderar*


Finns nog en och annan människa som kan skriva under på att jag är hönsmamma och att min häst troligen inte ens mår 50% så dåligt som jag själv tror (och alltså inte ens 1% så dåligt som NI tror.)

Jag kom på att jag glömde svara på varför jag kan säga att han inte mår dåligt och vad jag baserar det på. En lista över saker som jag avgör hästens hälsa på:
1. Hur är han att lyfta benen på för dagen - vill han lägga över vikt i benet jag håller upp? Erbjuder han ett annat ben än det jag ber om? Är han ojämnt svår bak (lyfter ena lite mera motvilligt eller LITE stelare än andra)
2. Hur mycket vilar han benen? Vilar han ett bakben mer än det andra? Hur mycket vilar han det? Ställer han sig jämnt eller ojämnt när han rör sig i hagen? Ställer han sig ofta ojämnt på samma sätt?
3. Hur är muskulaturen? Spänd någonstans? Vart? Varför?
4. Allt annat mentalt. Öronspel, blick, humör, svanshållning, spända läppar (t.ex. när hovslagaren kommer kan han se otroligt sammanbiten ut utan att röra sig egentligen - han bara spänner haklappen på ett visst sätt, lägger öronen på ett visst sätt och får ett annat uttryck i ögonen som signalerar att han inte är 100% nöjd med situationen.) När han har energi att testa ledarskap eller hitta på bus så är han oftast på bra humör. När han är riktigt nervig över saker och ting mår han oftast inte riktigt bra. När han är otroligt snäll så kan han, lite beroende på minspelet, vara antingen väldigt tillfreds och nöjd, men det har hänt vid speciella tillfällen att det ibland varit ett sätt att försöka hitta trygghet i mig för att han inte mår så bra egentligen. Dessa minimala tecken är sådant som de flesta hästägare inte ens funderar övet - så länge en häst står still vid skoning och inte krånglar så tänker man ju inte mera på det, eller? Och så länge hästen står still i stallgången så tänker man väl inte så mycket på det heller?
5. Sist men inte minst så brukar han säga till mig om det är något för att jag är lyhörd - är det magen så kollar han mot den. Det har hänt förr i tiden när han var sämre i benen att han hållt upp och viftat med det ben som gjort ont som för att få mig att förstå att det är något med det benet, "kolla mamma". Tror det är samma sak han gör när jag lyfter benen nu för tiden och han ger mig "fel" ben, det är som att han vill säga att "det benet gör ont/är obehagligt att lyfta, ta det här istället för jag VILL ju vara lydig." Han behöver inte via någon som helst hälta för att jag ska se dessa "småsaker".


Men mitt förslag är att en moderator låser denna tråden så skriver jag en ny tråd när jag kommer tillbaka från kliniken - för det känns som att denna har spårat ut lite. Jag villa bara tala av mig mot lite hästfolk - visste egentligen redan vad som behövdes och jag har ordnat det som behövs, nu inväntar vi bara till torsdag 10.00 då vi har tid på kliniken.

Hästen är otroligt ren och fin just nu; rör sig smidigt och jämnt, blank i pälsen, positiv, energisk och avslappnad i musklerna (igår var han helt "lealös" och alltså avslappnad i musklerna vid kratsning och visitering av alla 4 ben.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
981
Senast: tott
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 593
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 914
Senast: mily
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
960
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp