När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

joneya

Min häst som fick konstaterat "troligen lindrig fång" och behandlades med finadyne i 5 dagar för ca. 2 veckor sedan känns fortfarande inte helt fräsch. Vi trodde både jag och veterinären att det KUNDE väl kanske vara barfotaömhet, även om det verkade lite otroligt med tanke på hur mycket han gått barfota och att han nu ömmade på plana ytor; men man kan ju inte utesluta det helt eftersom han sällan varit helt oöm på grus (däremot har han alltid varit helt oöm på plana, hårda ytor, som grusfri asfalt och betonggolv; sådant han ömmade på när jag ringde ut veterinären.)

Jag tog ut en hovslagare som skodde honom i torsdags, alltså för 4 dagar sedan. Detta för att kunna utesluta "barfotaömhet". Och han känns fortfarande ändå ofräsch. Vid skoningen så var han rätt nyverkad och har dålig tillväxt, vilket innebar att hovslagaren kanske fick ta LITE mycket för att få på en sko - och skorna är tunna (valde tunnare aluminiumskor (tror jag det är) - för att göra det så lättviktigt som möjligt), men jag tycker ändå att jag borde ha märkt någon skillnad; särskillt flera dagar efter skoningen. Till skillnad från tidigare hovslagare så tunnade denna INTE ut sulan (annat än ute i kanterna där skon skulle på - jag tänker inte klaga eftersom han måste ha en plan yta att sko på - han tog absolut inte mer än han behövde.) Kan väl säga att hästen stod snällt vid skoningen, som gick snabbt och smidigt (skodde bara fram dessutom - eftersom han är svår bak.) Jag hade inte skott honom om han hade varit VÄLDIGT öm - han känns bara inte OK. Han stod lite knepigt när vi skodde och fick balansera om lite för att orka med när hovisen tog vänster fram - men annars stod han som en ängel (förutom att han såg lite fundersam och nästan missnöjd ut över att behöva få skor på sig (eller så är han bara lat och vill inte behöva hålla upp hovarna för hovis egentligen.))

Hästen är mera plattfotad nu än han någonsin varit fram och hovis kommenterade på att sulan var mjuk på båda fram och var helt övertygad om att det inte var fång utan snarare 'barfotaömhet'.


Han har ingen fångställning - däremot känns han inte helt fräsch när jag ser på honom och när jag ryktar honom så försvinner hela hästen undan utan att röra sig när jag kommer till bakdelen (tecken på att han är extremt öm i bakdelen - han liksom "skjuter rygg", ömmar för varje drag jag tar och jag behöver inte ens ta i för att få denna reaktion.) Han är urfallen över revbenen (även om magen har normalhull) och halsen är tjockare upptill än vanligt (men det mästa känns spänt - som en muskel alltså, inte fett eller fångnacke?)

Det känns definitivt som att jag borde ta honom till klinik - men här kommer "när man inte borde ha häst" in - jag har inte råd! Jag inväntar en veterinärräkning på dryga 900:- här när som helst, och jag har just nu 2900:- kvar att leva på hela denna månad ut (och i slutet av månaden får jag bara ca. 2000:- extra = jag kommer inte att ha ett öre att lägga undan på klinikbesök.) Min morsa och jag har inte kontakt; farsan känner jag knappt, och några kompisar att låna pengar ifrån har jag inte heller :S Jag tycker så jädra synd om min häst - inte för att han lider så mycket, han ser nöjd ut att gå i sin mjuka hage och bara skrota; men han förtjänar att jag tar honom till veterinären om inte för hans skull så för att JAG ska sluta oroa mig över vad som inte känns rätt (vem vet, jag kanske får svart på vitt att inget är fel just nu och att han bara behöver komma igång kanske.)

Så vad i hela fridens namn gör man? Jag vill inte verka som en idiot och fråga människor jag knappt känner om att få låna pengar... Och Soc hjälper ju inte djurägare mig veterligen (har aldrig gått dit däremot, så jag har ingen aning.) Jag har försökt sälja honom tidigare i år men utan att ha fått napp; och nu är det ju lönlöst att få honom såld; helt ur kondition och dessutom verkar han som sagt inte fräsch. Han rör sig inte tydligt orent så det är ju båda fram, båda bak eller hälta på 3 eller 4 ben. Troligen lätt hänt att någon skulle tycka att han är fräsch och börja rida honom och på så vis förvärra vad det än är.

Jag vet, jag är en usel hästägare... :cry: Men måste skriva av mig till folk som kan något om hästar och kanske kan ge någon bra vinkling eller något bra råd... Jag har funderat på att i värsta fall avliva honom - men ett sådant allvarligt beslut vill jag inte ta så länge han inte är jättedålig. Han är ju bara 13 år... Och självklart älskar man sin häst...
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Du har väl honom försäkrad?? Du måste ta honom till klinik, dels för att röntga för att utesluta förändringar i hovbenet men också för att få en korrekt diagnos på vad din häst lider av. På kliniker brukar dom ha riktigt duktiga hovslagare som kan ge svar på dina frågor. På tal om avlivning. det kostar mer än självrisken till kliniken. Såvida du inte tänkt strypa hästen själv. Seriöst, försök låna pengar av någon för det blir inte billigare för att du väntar. Lycka till.
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Är hästen försäkrad? Självrisken är inte sååå blodig och om du dessutom redan ligger på 900 i vet-kostand så är ju det en bit in på självrisken. Och en del kliniken (ATG) tar det på faktura och då har du en månad till på dig att spara pengar!
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

du är verkligen inte någon dålig hästägare. En dålig människa skulle inte bry sig om något sånt här och du vågar ju erkänna för dig själv att du har det krasst om pengar just nu + att du kan se att något inte är helt okej hos din häst.
Och dåligt med pengar har dom flesta någongång. Jag ligger heller inte så superbra till inom pengar eftersom jag inte har någon inkomst och jag vill inte att mina föräldrar ska lägga ut alla pengar till hästen åt mig. det är ju min häst.

jag har inte direkt några bra råd om pengar men går det inte att betala veterinärskostnad på avbetalning? vilket uselt råd...:crazy:
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Du kan begära uppskov med betalningen o eller direktreglering.

Jag skulle inte lyssna på en vanlig hovis, utan gå på magkänslan eftersom du troligtvis känner din häst.

Hoppas att den bara är öm.

Min stod heller aldrig i fångposition o hade måttlig rotation.
Om han hade varit bussig att stå så så hade diagnosen varit betydligt enklare.:crazy:
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Jag har AGRIA och självrisken är 1.800kr på en 3 månaders period.
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Råkar vara en av de dumma som INTE har hästen försäkrad... Trodde man behövde böjprov för det och har därför inte försäkrat honom. Dessutom har jag inte haft några direkta veterinärutgifter förräns nu - så jag har nog inte insett vikten av att ha en bra försäkring...
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

På tal om kliniker och klinikhovslagare - har vi någon annan än PH vet i Västernorrland? Har Bergsåker en klinik? Och hur vet man vilken som är bäst?

Sist jag var på PH vet tyckte jag de var lite slarviga, "det är lite isigt på banan så vi hoppar över undersökning på volt" när jag var där för hältundersökning (hästen var broddad dessutom.) Annars sägs de vara väldigt bra i och för sig.
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Mmm, skulle faktiskt tro att de större klinikerna kan ordna någon sorts avbetalning. Du kan ju vara helt ärlig och ringa och fråga. Säg som det är att du är orolig över din häst, men att du inte har så mycket pengar just nu och fråga om de har någon slags avbetalningsplan.
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Då gäller det bara att ragga rätt på någon som kör åt mig då. Har talat med mitt ex om att låna pengar av honom - jag tror det är möjligt, även om det känns helt fel och det var konstigt att fråga honom. Han lät skeptisk, sa "det beror på hur mycket du behöver låna", men det tolkar jag som ett "okej då, du får väl låna, men jag hatar att bli av med pengar" (fastän han borde veta att jag alltid betalar tillbaka det jag är skyldig, även om det kan ta några månader.) Jag frågade PH vet om avbetalning när jag var där sist - som tur var landade den räkningen lågt och jag kunde betala den på en gång; men den gången sa de att man inte kunde få på avbetalning där i alla fall.
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Usch vad jag lider med dej....både ha sjuk häst OCHslut på pengar :crazy: :cry:

Tyvärr kan jag inte göra annat än hålla tummarna att ditt ex kan låna dej det du behöver....

Håll oss gärna uppdaterade om hur det går med din häst
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

i alla fall när det gäller hund, vet jag att dom större klinikerna, typ blå stjärnan kan hjälpa till med att söka pengar från olika fonder. vi "räddade" en gammal hund för några år sedan som behövde operera ett bakben akut. då hunden va för gammal (8 år) och därtill inte frisk gick den inte att försäkra, men djursjukhuset ordnade så att en fond betalade (kostade 8000 kr) större delen.

kan ju vara värt att fråga.
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Ska göra det.

Tack alla för uppmuntrande och stödjande ord. Ska leta rätt på någon som kan tänka sig att köra innan jag ringer kliniken. Skuggi här ville ju med om vi skulle röntga hans hovar, KANSKE kan man muta henne. Sist jag for till kliniken var det en för mig totalt okänd, men jättesnäll Bukefalare som kom hit från Jämtland och for ned på kliniken med oss (jag är så tacksam för det.)

*springer iväg och skriver ett mail till Skuggi*
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Ring och prata med ATG.. Jag fick en räkning på drygt 2.500 kr och jag ringde upp till Stockholm och pratade med dom..fick dela upp det på 2 månader. Bara man pratar med dom så brukar det inte vara några problem.. Vi alla vill väl att hästarna ska kunna få hjälp, men att man ändå ska kunna betala.
Hoppas att det löser sig för dig !! Hade du varit en "dålig" hästägare hade du inte brytt dig alls.. Men du försöker och vill..
Lycka till !
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

jag lider verkligen med dig, även fast jag egentligen tycker att om man inte har råd ska man inte ha häst, en buffert borde man alltid ha. Men det är så mkt man borde o det är lätt att va efterklok.
Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig iaf.
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Bison skrev:
, en buffert borde man alltid ha.

Vi skriver, och tänker, alla så, MEN hur stor ska den här bufferten vara egentligen:confused: ?

Jag har själv ursvårt för att veta hur mycket pengar jag skulle behöva ha undanstoppade för att klara mig ur alla problem. För visst är det alltid så att hästen blir sjuk/skadad, pannan går sönder, bilen behöver dyr reparation samt att datorn pajar samtidigt ;) ??

I teorin håller jag naturligtvis med dig, du har alldeles rätt, att man ska ha en buffert för sk. "oförutsedda händelser", men jag kan aldrig riktigt få kläm på storleken på denna. NÄR kan man egentligen säga sig ha råd med häst? Är det när man har 2000, 5000, 10000, 20000 kr, eller mer, i den här bufferten???
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

du får väl ta ett lån,hästen ska iaf inte gå och ha ont för att du inte försett den med försäkring -
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Hej

Jag har tagit hand om hästar i 34 år, som amatör inom travet i 15 år, och jobbat med hästar med problem av alla slag i 25 år, jag har inte begärt en krona av någon, fast jag varit urfattig, då jag fixat till hästarna, som kostat mig massor, jag har givit bort endel hästar, när dom har till frisknat, jag tycker att du ska ge honom till någon som har tid och pengar att se till att din häst får det bästa, tyck inte synd om dig själv du har valt hästen se då till att göra det bästa för honom, allt kostar, men låt hästen få ett bra liv som jag har gjort till hästarna genom åren, pengar är inte livet, men barn och djur är livet. mvh tuija
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Nu är det ju så att jag har haft hästen i snart 3 år och haft råd med det. Det är just denna sommar som jag fick dåligt med pengar - jag har därför haft honom ute på annons i snart 2 månader - för jag är väl medveten att man inte ska ha häst om man inte har pengar.

Jag är lite nyfiken på hur någon skulle kunna vara intresserad av att ta över en dålig häst, om så gratis, om den inte är ridbar och dessutom behöver specialvård (som en fång och exem-häst innebär) plus troliga veterinärkostnader? Finns du får du gärna pm'a mig - för det viktigaste för mig är, oavsett om ni tror det eller ej, att han har det bra (därför jag bestämde mig för att sälja honom även om jag är fäst vid honom - och i värsta fall avliva därför att han ska som sagt inte behöva ha det dåligt.) Men man kan inte skicka iväg hästen till fjortonåringar som vill ha en tävlings eller hopphäst när han inte fungerar till någon av dessa - och det är den typ av svar jag har fått hittills.

Ett lån kan man inte ta utan säkerhet - jag har inte jobb och lägenheten är hyrd = ingen säkerhet. Men som tur är verkar det som att jag kan få låna pengar av en bekant - som sagt var är det bara skjuts (med chaufför, bil och släp) och tid för klinikbesök som ska fixas.

Och jag måste bara fråga en gång till så att ni kan svara på frågan - vad hade ni gjort om ni nu stod i min sits? Jag menar - hästen var ute på annons redan innan pengarna började sina; är han mera attraktiv nu? Visst kan man inte vara kinkig, men jag är ärlig när jag säger att alla som hört av sig sökt antingen en hopphäst, tävlingshäst eller en "trygg, trafiksäker häst" (stämmer inte in på honom.) Jag är säker på att han skulle få det bra mycket sämre om jag skickar iväg honom till någon som uttryckligen vill ha en hopphäst att tävla med (han är inte i kondition för att ridas alls nu - och även med träning tror jag inte att han håller för hoppning + han har ett mycket dåligt psyke när han kommer ut i en tävlingssituation.) Om någon kommer och säger att de vill ha honom som sällskap eller lätt ridning, och är villig att lägga ner pengar på ett 13 årigt varmblod bara för att de vill hästen väl så skulle jag inte tveka att skicka iväg honom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
981
Senast: tott
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 593
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 914
Senast: mily
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
960
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp