När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Ska bli spännande att få diagnosen.... Jag som inte är hästkännare tycker det ser ut som en frisk häst.

Vad bra att man kan lägga in bilder här för diagnos nu, det blir ju billigare än att åka till klinik! Undrar om man kan få behandling också?
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

ja det kan jag enlig bild, ser bra ut i hulet, för att va tarvare.

men han står under sig fram, går på bogarna, pg av fel skoning då jag dragit fram bilden på datorn då höger fram har blivit belastad, ser ut som en början till bok hov vf, och att det ser ut som han blivit för lång i tån höger fram enlig bild, där av skadad det går att åtgärdas
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Hihi, för det första är det väl ett sto... och tror du det är en travare?
orginell rastyp!
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

*lånar sista knapp*

Som Sundsvallsbo är min åsikt att skippa PH och försök få en tid hos ATG i Bergsåker istället. Jag vet att det finns många andra som har andra åsikter om veterinärerna här, men eftersom du inte verkar ha så goda erfarenheter av PH sen tidigare så...
Jag känner till en person som kör "hästtaxi", dvs. skjutsar häst (mot betalning då) med egen bil och transport. Vet inte riktigt om jag skulle rekommendera att göra affärer med henne, men ser man till att göra upp om betalning på en gång så är det nog något jag skulle kunna ta till om det krisar (PM:a om du vill veta mer).
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

tuija skrev:
ja det kan jag enlig bild, ser bra ut i hulet, för att va tarvare.

men han står under sig fram, går på bogarna, pg av fel skoning då jag dragit fram bilden på datorn då höger fram har blivit belastad, ser ut som en början till bok hov vf, och att det ser ut som han blivit för lång i tån höger fram enlig bild, där av skadad det går att åtgärdas

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Okej, nu dör jag.. dessutom spottade jag cola över hela tangentbordet när jag började skratta..

Det du ser på bilden är ett treårigt arabsto. Så fel ras och fel kön.

Hon belastar sin HF mindre än VF - japps. Varför kan man undra, har inte kommit på något riktigt bra svar. Ingen bockhov, inte för lång i tårna. Får alltid kommentaren. Mycket bra skodd vilken klinik vi än besöker (och du kände ju alla veterinärer, så du ifrågasätter väl inte deras omdöme?) Glömde - hon är dessutom tåriktad bägge fram, så himla svårt få till långa tår då..

Hon står under sig med fram - ja. Men så var det det där med ögonblicksbilder, hon har ställt upp sig själv på bilden, och valt att stå sådär av någon anledning.

Hästen var inte långt efter bildtagningen initialt ohalt, helt ren och jättefin longerad i alla gångarterna på ridhusunderlag, samt på asfaltshårt underlag. Fick beröm för väldigt fin form och fin trav (det inkluderar som bekant inte att gå på bogarna) vid det uppsuttna arbetsprovet på ridbana. Hästen är alltså tre år, och var bara riden rakt fram innan detta (mao så var jag inte alls säker på hur styrbar/formbar hon sulle vara på ridbana)

Men det fanns två små saker att anmärka på på klinikbesöket. ½ grads böjprovsreaktion från VF, samt att hon hade svårt att ställa/böja till vänster och inte riktigt fick med sig HB i trav på volt under ryttare. Vad berodde detta på?

/Alex - väntar vidare men låter bli colan nu..
 
Senast ändrad:
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Quinn skrev:
Herregud är detta ett skämt? Finns du eller gör du skoj av hela tråden? Det är till att ha höga tankar om sig själv!

Med tanke på att personen i fråga började jobba med hästar vid 6 års ålder, så tror jag det kan tänkas vara lite
d030.gif
varning :smirk:
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Jo, oftast behöver en ET rätta till hästen i resten av dens liv och ofta är det samma saker man korrigerar igen och igen och igen OM man inte börjar träna hästen så att den lär sig ett annat bealstningssätt.En gammal häst som felbelastat sig hela livet går direkt ut i hagen och börjar felbelasta sig igen efter ETbehandlingen, det är så den är skapt, så den har gjort hela livet.
Ju mer vila man ger en häst ju mer återgår den till sitt eget felaktiga röröelsesätt, det bästa man kan göra är därför att inte vila utan hela tiden träna, träna och träna, regelbundet kolla med ET hur det går, träna lite till, massera o.s.v.Träna betyder olika saker för olika hästar. Är de riktigt dåliga så leder man dem i Tteambommar 2 minuter 4 gånger om dagen tex.
Sorgligt men sant......
 
Senast ändrad:
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Alexandra_W skrev:
Du Tuija, kan du tala om vad som felas den här hästen?

http://hem.passagen.se/xyplex/keleridhus.htm

/Alexandra - lutar sig tillbaka och väntar på utlåtandet..

Tja, jag tycker hon ser lite grådaskig ut :rofl:

*ironisk*

Håller med om att man inte kan se på en bild vad som är fel på hästen. Hade iof varit toppen då hade man ju inte behövt åka land o rike runt på kliniker:D
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Till Tuija: Jag måste säga att dina råd är både intressanta och säkerligen bra - det folk här verkar reagera på är att det känns som att du inte är vidare ödmjuk; men det är väl egentligen inte a och o om man inte jobbar med människor. Jag tycker som sagt att det är intressant att du yttrar dig i denna tråden för du har säkerligen en hel del att komma med till oss alla.

Och jag funderar fortfarande över "bockhov" - vad menar du att han skulle få det från? Höga trakter? Jag har faktiskt aldrig hört talas om att man skulle kunna sko/verka fram en bockhov på en normal, vuxen häst.

Till Tuija och Djurjouren:
Jag är som sagt öppen för att ta ut ET - har kollat runt lite själv efter någon. Men jag kan som sagt inte ta ut den enda jag vet vi har i Västernorrland för att det fungerar helt enkelt inte dem emellan. Men jag är som sagt jätteöppen för tips - vore rentav tacksam om någon råkar veta om någon som jag missat. Är villig att betala rimlig reseersättning om det finns någon i närliggande län som inte är svindyr - men att betala över 1000:-/behandling känns lite overkill om han behöver behandlas regelbundet till en början.

Felet som rättats till hela tiden har jag för mig är ojämna höfter/snett bäcken och någon låsning i manke/hals som jag tror att ET'n ansett sig ha haft lite svårt att komma åt. Av framhovarna att dömma så är min gissning att denna häst har fått en skada kanske som föl redan som gjort honom ojämn i bogen och jag vete katten om det är humant att försökra räta ut en sådan häst i denna ålder? (lite sned bog är något som jag hört många hästar har; kan lätt hända vid födseln som jag förstått det; eller om de går omkull i hagen.)

Som svar på Djurjourens inlägg:
Equiterapeuften har envisats med att hästen ska hållas igång oavsett och hästen har ÄNDÅ varit oren. Däremot har han blivit fräsch av att få vila (finns två människor på Buke som kan intyga detta och som inte känner mig vidare nära.) Han är ren till en början i igångsättningen, men så fort man börjar öka belastningen så smyger sig hältor fram. Förra ägaren var nogrann med att behandla honom med ET och hästen var då nästan ständigt halt på hö. fram. Förra igånsättningen jobbade jag mycket med skrittarbete och skolorna - gick bra tills jag började lägga in lite trav i arbetet (fast den gången gick traven bra till en början och det KAN ha varit ET'n som triggade hältan för hästen kändes fräsch hela igångsättningen i 2 månader innan behandlingen och var sedan plötsligt åtminstone 2 gradigt halt och kändes halt i nästan 2 veckor.) Vill man tro på hästviskare så sa hästen då att "jag är inte sjuk." när jag ville veta hur det var med honom - vilket gav mig intrycket att jag är för mycket hönsmamma; vilket säkerligen kan stämma till viss del.

Med detta menar jag dock inte att jag anser att en häst ska vila - den ska självklart musklas för att rätt muskler hjälper hela hästen att fungera som den ska. Men eftersom hästen ifråga blivit ohalt av att vila så är frågan om motion verkligen löser hältan/orenheten. Dessutom tar det verkligen emot att motionera en häst som markerar. OM det finns någon fysiskt anledning till att han blir oren så är jag rädd att det ska göra ondare och ondare ju länge man kommer i träningen - och med risk för kotledsinflammationer osv. Det känns inte logiskt att motionera en häst utan att vidta åtgärder runtom. Och om jag inte kan htta en ET just nu, är det kanske bättre att han står?

Veterinären som konstaterade "troligen ett lätt fånganfall på tillbakagång" finns på forumet och har initialerna PL. Han påpekade faktiskt att han tyckte att hovformen var bra med kort tå; på sin höjd att jag kunde sänka trakten lite mera.

Hovslagaren som jag tog ut sänkte trakten och kortade tån minimalt (för tåkappans skull.) Även här tar jag gärna emot tips om det finns någon hovis i Sundsvallstrakten som är tålamodig och bra (som INTE lämnar hög trakt och lång tå) för den jag har nu vill jag inte släppa på att sko bak (han började bråka med hästen långt innan hästen börjat bråka (och det är ok - personkemin fungerar ju inte mellan alla och alla hovslagare kan inte gilla alla typer av hästar.)) Min häst har hittills varit bättre med kvinnliga hovslagare - men det är ju inte så att det kryllar av dem. Har hört att det ska finnas en kvinnlig hovslagare i Sundsvall som är bra - någon som har namn och nummer får gärna PM'a mig.

Det jag skriver kan säkerligen tyckas motsägelsefullt ibland. För att förklara mig lite så tror jag att en ET kan göra en hel del för att hjälpa hästen; men jag tycker inte att det utesluter en veterinärundersökning. Det KAN finnas en fysisk orsak till att hästen vill snedbelasta och i sådana fall så kan man rätta till symptomen hur mycket som helst utan att komma åt grundorsaken. Jag tror på en kombination av veterinär och ET - för det finns skador som bara en veterinär eller bara en et kan hitta - jag tror inte en ET eller en veterinär ensam kan hitta alla typer av fel; tillsammans är de däremot oumbärliga när det gäller att hitta grundorsaken till problemet och arbeta därifrån.
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

tuija skrev:
ja det kan jag enlig bild, ser bra ut i hulet, för att va tarvare.

men han står under sig fram, går på bogarna, pg av fel skoning då jag dragit fram bilden på datorn då höger fram har blivit belastad, ser ut som en början till bok hov vf, och att det ser ut som han blivit för lång i tån höger fram enlig bild, där av skadad det går att åtgärdas


Var det inte samma diagnos som på trådskaparens häst?? UIngefär.

Och du, någon ungdom är jag inte.

Jag tror säkert du ser en del men överdriv inte. OM du kunde se allt du säger och det stämde skulle du bli rik på "bildkonsultation". Men det kanske du är? Ny bransch kanske?
Jag tror inte en enda seriös veterinär skulle sitta och ställa diagnoser på betande hästar. Inte på det sätt du gör.
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

På tal om att förstå och inte förstå:
Jag tror att det handlar om hur vi tolkar den text vi läser och hur vi väljer att uttrycka oss. Det är inte alltid lätt att förstå precis vad andra skriver eller meningen bakom orden.
Det är en tolkningsfråga. Ibland kan det t o m vara så att en människa skriver en sak men känner något helt annat inombords.

Det underlättar ifall man har en positiv inställning och att man försöker se att alla gör som gott dom kan. Alla vill väl, men vi har olika uttryck!
Det kan lätt bli otydligt eller missvisande både för den som skriver och den som läser. På samma sätt kan man ibland tolka in känslor som inte finns när man läser något, bara för att man reagerar personligt istället för sakligt.

Att läsa och skriva på forum kräver att man skiljer på sak (text) och person och sedan beräkna att missförstånd uppkommer även om man är så tydlig man bara kan.
:cool:
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Satsa du dina pengar på en grundlig veterinärundersökning först och främst! Vad jag vet är det veterinären som ställer diagnos och inte ET!
Skulle det sedan visa sig att behandlingen skulle vara bra att kompletteras med en ET så kan du ju ta den biten sedan. Diagnosen skall först ställas så inte behandlingen blir fel! ( ENLIGT LAG )

( Känner till motsatsen.. ET som ställt diagnos och behandlat... Hästen hade en spricka i bäckenet vid senare vet.us )

Ha inte heller en övertro på att man till varje pris måste ta ut Equiterapeuter mm till friska hästar utan problem.
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

tuija skrev:
jag ska svara er ung domar, när jag en gång läser igenom era svar, jag blir förskräkt av era ut talanden, jag skrev för en liten stund sedan, men nu blir jag orolig,
jag som tränare sedan 15 år till baks i tiden med problemhästar, och jobbat hos proff, sen 25 år till baka och veterinärer som är av värdens bästan, som är kända över värden,

snälla titta lite och och nu fråga säter jag va ni har för erfaren het och kunskap, vad kan ni.

ni får hjärna fråga säta mig, jag svarar, ni undrara, jag gav er svar,
början av var att hästen är sjuk du fick svar,

hästen har problem, jag gör det för hästen skull, ?!!!!!!!!!!!!!!!!

tuija


Gud vad underbart att efter att ha haft egen häst och jobbat med hästar i 28 år (egen häst sedan 28 år, inte jobbat...) bli kallad för ungdom! Kanske jag får visa leg. på systemet oxå nästa gång måntro?? :angel:
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

*kl*

tuija:

:bow: :bow: :bow:

Äntligen någon som tycker att en medelålders kärring som hållt på med hästar i 40+ år är en ungdom

Jippi :bump: :bump: :bump:
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

joneya:

Har inget annat råd att ge dig än att se till att komma iväg på det inbokade klinikbesöket, och att stå på er och försöka få hästen ordentligt utredd när ni väl är där! Det måste vara väldigt svårt och jobbigt att veta att din häst troligtvis inte är 100% frisk, även fast han förhoppningsvis inte lider utav det, och behöva vänta på att få saken utredd och dessutom behöva oroa dig för ekonomin:crazy: .

Jag tycker du är modig som erkänner att du har dessa problem, och är glad över att du tagit beslutet att låna pengar och åka iväg. Som hästägare har man ibland ett större ansvar än vad man tidigare varit medveten om, och man måste inse att hästar kostar pengar - vare sig man har dem eller inte.

Jag håller alla tummar och tår för att hästen blir ordentligt utredd, och att du därifrån kan besluta hur framtiden ser ut - förhoppnignsvis god:)

Tuija:

Måste vara skönt att veta allt? Känna alla? Vi "ungdomar":rofl: har ju inte mycket att komma med i närheten av din visdom:bow: (ursäktar spydigheten på förhand, men ödmjukhet verkar ju inte vara din starka sida;) )
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Är det något du inte vill prata om så "alla" får veta, så är du så välkommen att PMa, så ska jag göra allt jag kan för att hjälpa dej...

Håller tummarna inför klinikbesöket...
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Finns en hovslagare som jag vet om som anser att bockhov är den bästa hoven så han bygger till det på hästar han verkar... :eek:
Tror inte han törs komma nära mina hästar igen(iaf inte mig):devil:

Din häst verkar ha varit rätt mycket skadedrabbad ser det ut som, han kanske inte har världens bästa prognos att bli en fullt okej häst ändå... Jag är impad av din vilja att få till han, hoppas det går. Men som sagt , börja med kliniken och hör vad de säjer först därefter kan du ju köra alternativ.. En kompis häst har också problem med bog och bäcken eller höfter som har rättats till med jämna mellanrum men de åker med lika jämna mellanrum tillbaks i felaktigt läge igen men hon funkar ändå bra som ridhäst, nyss tävlat i dressyr..;)
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Men för att bygga bockhov måste man väl lämna trakten hög? Det gjorde bara en hovis som jag hade tre omgångar i vintras - inför första skoningen var han nyligen barfotaverkad så att han kunde inte lämna trakten hög - andra skoningen reagerade jag lite - tredje skoningen drog jag av skorna själv någon vecka efteråt för då hade de höga trakterna gnagt på mig varje dag sedan skoningen och jag bestämde mig helt sonika att så kan det baske mig inte få va! Tog ut en annan hovslagare någon vecka senare som enligt mig skor med jättefin hovform, MEN eftersom hästen verkade ömm någonstans fram eller bak, började sparka mot en osympatisk hovslagare (denna häst sparkar aldrig av elakhet - men nu kände han av att människan ifråga var burdusk och började sparka emot honom i självförsvar) och hovslagaren slog hästen ett x antal gånger och sedan bad att få slippa hästen; och hästen var stressad en halvtimme efterskoningen; så bytte jag till en travhästägare som skott många hästar och som stallägaren kände. Fungerar bra fram men inte bak för då verkar han ta för givet att hästarna krånglar för att de är dumma. Hovformen är helt ok och nästan skönt med en hovis som bara gjorde det nödvändigaste (vissa kan stå och putsa på hovarna i evigheter bara för att det ska se fint ut mot hästägaren - den här verkade ner det som behövdes, satte på skon så att den satt, och that's it.) Jag skiter i om hovarna ser jättefina ut - de ska fungera och skon ska sitta; att fila sömmar, skons kant och hästens hov utanför skon blir lite overkill. Och jag gillar när hovslagarna håller en konversation med en om varför de gör som de gör och vad det tycker om hästens hovar också, vilket denna gjorde. Då jag blivit lite insatt i hovar tycker jag att det är otroligt intressant och givande att få höra andras åsikter och erfarenheter; särskillt hovslagares eftersom de får se så mycket olika hovar. Men A och O känns som att hitta någon som fungerar ihop med hästen - för den som lämnade höga trakter gick otroligt bra överens med min häst (skönt nog - ibland får man för sig att man är en av de där dumma hästägarna som bara hittar på ursäkter för sin elaka häst; men jag är övertygad om att denna häst inte är elak utan anledning för han är en ängel fram och det fungerar bra för vissa hovslagare även bak.)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Alexandra_W skrev:
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Okej, nu dör jag.. dessutom spottade jag cola över hela tangentbordet när jag började skratta..


/Alex - väntar vidare men låter bli colan nu..


:p :p :p :p :p

...och där satte man eftermiddagskaffet i vrångstrupen.....

Tack för ett härligt skratt en "trötteftermiddagvillgåhemfrånjobb"


/Tanten i Skåneland som inte alls lägger sig i denna tråden
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
981
Senast: tott
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 593
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 914
Senast: mily
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
960
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp