När man jobbar!

Sorgligt när folk rekomenderar något sådant till en som vill köpa valp. Vi säger valpen är 8 veckor när hon får hem den. Sen är hon hemma 4 veckor (normal semester), då är valpen 12 veckor när hon börjar jobba igen.
Du anser alltså att en valp på tolv veckor ska ligga själv hela dagarna?

Nej, jag pratade INTE om en valp, jag pratade om en vuxen hund. Jag räknar kallt med att folk tar tillräckligt med semester/ledigheter eller löser det på annat sätt tills hunden är såpass gammal att den kan lämnas 4 timmar, rastas (ordentligt, ingen snabbkiss) på lunchen och sen lämnas 4 h igen.

Sen så släpper inte en seriös uppfödare valpen vid 8 veckor. Nu spelar det ingen roll för det ryms ändå inte inom en normal semester på 4-5 veckor.
 
JAG ser som sagt inga problem att lämna en vuxen hund 4 h efter att blivit rejält rastad, sen rasta den rejält i 45 minuter och lämna den 4 h igen, nej.

Det är inte idealiskt, långt ifrån. Men jag anser inte det vara djurplågeri eller andra beteckningar som folk gärna svänger sig med. Förutsättningen är rejäl rastning och aktivering både morgon och lunch, och sen ännu mer på kvällen.

Jag har inte mina hundar så just nu, men jag har haft utan minsta problem. De är likadana mental, till sättet etc nu (med matte hemma jämt i princip) som då. Oc det är så verkligheten ser ut för de flesta.

Jag har större synpunkter på att hundar koppelpromeneras kring kvarteret på 'promenaderna' och får en 'långpromenad' på 30 - 40 minuter på kvällen.
 
***Sen så släpper inte en seriös uppfödare valpen vid 8 veckor***

Jo, det är just det de gör. För det är SKK´s rekomendationer. Man präglar sin valp bäst under perioden 8-12 veckor. Alla (kanske finns något undantag) säljer sina valpar när de är 8 veckor.
Och rekomedationerna är också att en hund inte ska behöva vara själv mer än 5 timmar/dag (om det inte t o m är mindre)
 
Men man sitter inte på ett diskussionsforum och rekomenderar att en hund ska vara själv 8 timmar. Man skaffar inte en hund med det grunderna. Att ngt kan hända i livet som gör att man måste ha så en kort tid, det är ok. Men sitta och rekomendera en som vill köpa hund att så kan man göra, det änser jag är fel. Man köper ingen hund på de grunderna att den ska vara själv 8-9 timmar per dag.
 
Det är fullt normalt och även önskvärt att valpen lämnar uppfödaren vid åtta veckors ålder. Vissa raser som mognar senare flyttar inte förrän vid tolv veckors ålder, men de är i minoritet.
 
Det är tydligen ok att koppelrasta sina hundar max 45 min/dag (alltså 3x15 min.) men inte ha hästar ute mindre än 12 timmar i hagen..(ironisk)

Näe,kan ju säga att de tre hundar jag vet som har det så,är nr 1,en blandis mellan schäfer-dobermann,de bor i en tvåa på övervåningen,och den är hemma mkt själv,(sitter och skäller mkt och länge),dottern (hundägaren) är i tonåren och har annat för sig.Mamman är äldra och rår inte på hunden alls,hon far omkring som bambi på hal is.Och ja,jag är säker på att denna hund ej aktiveras.
Hund 2.Långhårig schäfer.Samma här,de bor också i ena tvåan i våran brf-förening.
Hundfamilj 3.Har 5 st JRT,som inte kommer utanför radhustomten mer än om de smiter.De får visserligen vara ute då och då,men får hundarna göra nått annat,näe.
Detta är människor som jag "känner/känt".Som tycker att jag pjoskar och styr och ställer mitt liv för mkt ett mina hundar,och hur resten av familjen är hemma och hur man ska hinna hitan och ditan om hundarna inte kan följa med..Så ja,jag vet hur de hundarna har det..

Och näe,jag har inte rekommenderat att skaffa hund om man inte har möjlighet att ordna det bästa för de.Men livet kan förändras,och då har man kanske inte så många val i slutändan mer än att avliva/omplacera isåfall..Och hur många gör det då för sina älsklingar?
Inte jag,mina får vara hemma,dottern går till skolan senare än jag åker till jobbet,och hon kommer hem tidigare,så mina klarar sig under den tiden.
 
Har jag någonstans REKOMMENDERAT (eller avrått för den delen, dvs övht uttalat mig för eller emot) att köpa en hund under några omständigheter?

Jag har sagt att det finns ett ytterligare sätt förutom det uppräknade att se till att hunden inte är ensam 8 h i sträck?

Det enda jag sa, och som jag fortfarande står f´ör är att det går att genom att åka hem på lunchen går att 'bryta upp' dagen så det inte blir 8 h i sträck ensam. Sen avgör folk själv. Lika lite som jag säger till någon att inte köpa en häst för att ha den i en liten jävla fyrkant 4 h/dag utan sällskap, lika lite säger jag att folk ska/inte ska köpa hund om de bara kortis koppelpromenerar den, eller har den ensam X h. Det var längesedan jag trodde att folk skulle bry sig om vad jag tyckte i sådana frågor.

En liten spinoff förresten, på den amerikanska sida jag är rätt mycket (hundsida) så var det nyss en diskussion om att lämna hundar ensam. Till min förskräckelse ansåg i princip samtliga amerikaner att det var helt okej att ha hunden ensam, i ett svep, i 8 - 12 h/dag och det var vedertagen norm. Europerna höll på att få skrämselhicka (inklusive jag själv).

Jag tycker inte hundar ska lämnas mer än 4 h/dag, men jag är fullt medveten om att majoriteten hundar i det här landet är ensam totalt 8-9 h/dag (uppdelat eller i ett svep) och jag har träffat många av dessa hundar och de är fullt normala hundar.

Ang valpar så såvida de inte ändrat sig senaste två åren så vill de flesta uppfödare jag varit i kontakt med INTE släppa sina valpar vid 8 veckors ålder, utan 10. Jag gillar det inte, men just för att det var så (att de inte ville släppa förrän vid 10 v) så bidde det ingen valp. SKK säger tidigast 8 v, det vet jag. Men likförbaskat ville uppfödarna (med hänvisning till SKK av någon anledning) inte släppa innan 10 v, en del 12 v.
 
Konstigt :confused: Du skrev att ingen seriös uppfödare lämnar ut sin valp vid 8 veckors ålder, men du avstod från en valp för du inte fick den vid 8 veckor.

Jag känner flera uppfödare, och ingen har någonsin pratat om att de inte lämnar sina valpar vid 8.

Jo, du rekomenderade. Du sa till trådskrivaren att man kunde gå hem på lunchen och låta hunden vara själv 4*2. Och det skrev du till en som ville köpa valp.
Vad vet du? Kanske trådskrivaren är totalt nybörjare, och litar på vad alla skriver här. Därför får man förklara sig från början. Och inte ta för givet att alla ska förstå att man inte menade si eller så.
Läser man råden på foder (häst) tex så blir man livrädd ibland. Vissa (nybörjare tydligen) som kommer med den ena efter de andra konstiga råden. Det kan leda till att hästar blir sjuka mm. Därför ska man tänka på vad man skriver, både här och inom hästsidorna här på Buke.

Hur det är i USA struntar jag just nu i. För detta är Sverige och här följer man dessa rekomendationer. USA är förövrigt väldigt konstiga när det handlar om djur tycker jag.

Sen bara för du tror att många hundar ligger själva, så är ju inte det, det rätta.
 
För vems skull har man hund om man tycker det är ok att den ligger själv hela dagarna? Sig själv eller hunden?
Ni som tycker det är ok att den är själv, ni säger att era hundar mår bra ändå. Visst, mina skulle säkert kunna vara själva 10 timmar och mer per dag, och de skulle inte dö av det. Men mitt samvete säger att det är fel, och då skulle jag inte göra så.
Jag hanmade själv i denna sitsen för många år sedan. Jag blev helt övertygad om att jag måste placera om min hund. Men jag hade en snäll uppfödare som tog henne i två månader, just för jag skulle få känna hur det var att vara utan hund och för att jag kanske skulle kunna fixa det på något sätt. Och jag mådde så dåligt, men det är hunden som går i första hand. Det ordnades sig till slut, och min mamma hade min hund varje dag i 3,5 år. Nu jobbade jag då tre-skift, vilket gjorde att jag fick mkt tid med min hund ändå. De som jobbar dagtid och kommer hem vid 17 tiden, hur mkt tid får de med hunden tills det är kväll och hunden ska sova igen :crazy: (syftar på de som låter hunden vara själv hela dagen) De sover hela natten, får en liten promenad på morgonen, sen sova 4 timmar, ut på lunchen, sen sova 4 timmar. Sen lite aktivering när matte/husse kommer hem, och några timmar med flocken, sen är det dax att sova igen. Undrar hur mkt dessa hundar sover per dygn :crazy:
 
Mina hundar är hemma själva "hela dagarna",och får vara ute typ 4-6 timmar på kvällen med mig i stallet.Så näe,jag har inte dåligt samvete för den skull.
(Eller om jag ska vara korrekt så är mina hundar inte hemma ensamma mer än 1 -2 dgr i veckan,då min mamms är ½tids-sjukskriven,men annrs så hade de vart det.)
 
Håller med dig fullständigt! Ska man skaffa hund får man vara beredd på att man får rätta sitt liv efter hunden och inte tvärtom!

När jag bodde ensam med min Jack Russell för typ 10 år sen hade jag ett helsike mellan varven att tillgodose hennes behov för jag hade olika vikariat inom vården och därmed olika arbetstider. Jag engagerade både föräldrar och vänner som hjälpte mig med hunden! När jag hade möjlighet gick jag ner i arbetstid för hennes skull.

Nu har jag fortfarande den hunden + en stor korsning som varje dag följer med mig till jobbet, när inte min man är hemma och visst, vissa dagar ÄR det jobbigt men jag skulle ALDRIG låta hundarna ligga hemma 9-10 timmar själv! Någon gång har jag inte möjlighet att ta med dom och då lämnar jag dom hos en god vän.
 
Jag har inte sagt att det är okej, men i många fall är det bättre med lite motion och kort ensamhet än mycket motion och lång ensamhet. Helst ska det dock vara både kvantitet och kvalitet.
 
Jag går ut ungefär 5 ggr 15 min på dagen med min 8 månaders. På kvällen blir det längre promenader/träningspass/lekstunder eftersom det är svalare ute då, hon blir överhettad väldigt lätt tyvärr. 1-2 av dom utevistelserna tränar vi på. Varje kväll får hon springa lös så länge som hon vill och leka av sig, oftast med sin bästa kompis då.

Vi tränar lätta saker inomhus varje dag, och 2-3 ggr i veckan går vi en rejäl långpromenad. Nu när det är fint väder är vi ute och gör ingenting i princip varje dag också.

Hon tillbringar i princip 24/7 ihop med mig, och motioneras inte alls speciellt hårt. Men hon blir inte trött av motion heller, utan att få tänka lite och arbeta med hjärnan. Ska jag iväg i några timmar och vill ha henne trtt brukar jag köra enkla uppletanden inomhus, finslipa lite lydnad, låta henne leta godis i gräs osv osv. DÅ blir hon trött. Jag kan gå och gå och gå, och hon sover i kanske 1 timme efteråt.

Det är skillnad på motion och motion.

JAG tycker inte att det är snällt mot en hund att vara själv hela dagarna. Det är ett flockdjur, som mår bäst av att vara med sin flock. Kan man inte tillgodose hundens behov tycker inte jag att man ska ha hund.

Jag har valt att plugga på distans i 1 år för min hunds skull. Då kommer hon att få vara ihop med mig mycket fram tills hon är nästan 2 år gammal. Sen har jag en mamma som har resten av min hunds flock där hon kommer att få vara om jag inte får ett jobb där man kan ha hund med, eller ett halvtidsjobb.
Om jag inte hade dom här möjligheterna till hundpassning hade jag aldrig skaffat henne. Man får liksom planera framåt, inte bara valpens första halvår hos en.

Självklart kan allt ändras drastiskt i framtiden, men då tycker jag att lämna hundarna själva hela dagarna endast ska göras till man hittar en ny lösning, som Jadzia skriver.

Vi har uppfödning, och säljer ingen hund till den som jobbar mer än 4 timmar per dag, får ha med sig hunden på jobbet eller är pensionerad/förtidspensionerad osv.
 
du säger det är ett "sjukt" råd, men jag tycker det låter ganska bra. kanske inte under valptiden då hunden inte kan klara sig själv särskilt långa stunder annars kan det funka bra. familjen hade en hund tidigare som fick vara själv under dagarna. Alla for runt 8 och jag var först hem vid 3... oftast var min mormor dit mitt på dagen och gav honom vatten och lite mat men de fick inte ha honom hos sig under dagen! (han var en omplaceringshund som varit helt ouppfostrad vi fick lite pli på honom och ville inte det skulle förstöras genom att hunden skulle bli helt bortskämd igen.) han hade inga problem med att vara själv, han var bara väldigt glad då vi kom hem å sen var de tinget mer med det...
 
Konstigt att han var glad då ni kom hem :smirk:

Förlåt om jag nu låter elak, men vet du något om hundar?

Blir så less på alla trådar där folk vill köpa hund fast man lämnar hemmet minst 8 timmar per dag .

Tycker det är frukstansvärt egotrippat!

Okej om det sker en föränding i livet och man inte kan lösa det på annat sätt för ett tag.
Men annars är det enbart av egoistiska själ man skaffar hund.

Innan man skaffar hund skall ha klart för sig att hunden är en familjemedlem som skall följa med sin familj så ofta som det går.

Att man motionerar sin hund flera timmar på kvällen rättfärdigar INTE att man lämnar sin hund hemma 8 timmar om dagen.

Tyvärr

Hur vet du att inte hunden var olycklig under dagen då den lämnades ensam?
 
Det innebär ett extra stressmoment för hunden om man kommer hem en stund och sedan lämnar den igen. Många hundar hinner aldrig varva ned ordentligt innan det är dags för ägaren att gå igen.

Det kan fungera för vissa hundar, men lika många mår dåligt av det.
 
Vet inte riktigt vart du vill komma,men,som det låter allmänt så ska man inte skaffa hund om man inte vet att man kommer ha tillgång till hundpassning dagtid under de närmaste 15 åren.
Far-morföräldrar skall hålla sig friska och krya och de får absolut inte flytta på sig från ursprungsplatsen eller ännu värre de får inte gå bort. Och man skall absolut inte separera hur dåligt det än är och är man då ensamstående förälder och råkar ha hund,ja då är det tydligen helkört..*suckar* Obs,jag är bitvis väldigt ironisk..

Näe,hur lyckas ni planera 15 år framåt?

Jag repeterar igen,mina hundar är 8 och 13 år,de har "gjort sitt".Den ena är blind på ena ögat och har ledsyn på det andra,men så länge hon är pigg och glad,så får hon hänga med(den yngre JRT'n) och terven är 13 år och börjar höra dåligt.
JRT'n är aldrig tävlad med,men tränad,går lös,kan sitt,ligg,hit,stanna kvar osv..Normala moment.
Terven är tränad elitlydnad,tävlad inoff. lydn.kl.III officiellt kl.II och utställd (3 cert och 1 cacib) och korad på 237 p. Så nog är hon tränad och aktiverad en gång i tiden.Träning sker dagligen i stallet.Stanna kvar,ligg,hit,vänta osv..Sånt tränas i vardagen i olika situationer.Hon är som jag skrev nyss,13 år och lever på övertid sen många år tillbaka.(Hon har en sjuklig böjelse för råttgift :crazy: )
Så vart vill du komma,att du är en bättre hundägare än jag,eller vad?
Jag förstår inte ditt inlägg..

(Och om man inte blir trött av motion,kanske ska jag anmäla mig till Stockholm maraton?? Klart man blir trött,men på olika sätt)
 
Våra hundar är ensamma hemma från klockan 08.00 - 16.00 de flesta dagar men de dör inte för det :D
De ligger och sover och har det jätte skönt ;)
När jag kommer hem på lunchen så reser de sig inte ens upp för att häsla för de ligger och har det så skönt :rofl:
Dessutom så brukar de få springa flera timmar på morgonen innan de lämnas ensamma så d blir väl rätt så utpumpade :angel:
 
Eller så reser de sig inte för de vet att det ändå inte händer något roligt. Hundar lär sig fort om de har något att förvänta sig eller inte.


En hund skulle inte dö av att vara sjäv 20 timmar per dag heller, bara den får mat så överlever den.
 
Konstigt att han var glad då ni kom hem :smirk:

Förlåt om jag nu låter elak, men vet du något om hundar?

Blir så less på alla trådar där folk vill köpa hund fast man lämnar hemmet minst 8 timmar per dag .

Och jag blir så less på att folk skall ifrågasätta andra människors kunskap bara för att de inte har dragit samma slutsats som en själv.

Mina hundar blir lika glada om jag kommer in efter att ha varit borta 5 min som 5 timmar. Betyder det att jag inte kan lämna dem 5 minuter då? Och ve o fasa, om jag går upp på övervåningen och viker tvätt :o Där får ju inte hundarna vara, och de kan ta en hel timme!

Klart att man kan köpa hund även om man har ett heltidsarbete! Man får bara se till att hunden inte lämnas ensam mer än den klarar av med tanke på ålder, psyke och utbildning. Sunt förnuft bör råda.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 534
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 265
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 726
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 270
Senast: Lillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp