När man jobbar!

C

Camarotheking

Nu har en i närheten fått valpar och jag önskar mig så grymt mkt en hund.Det är min högsta dröm just nu att få en hundvän.
Det finns ett enda hinder och tyvärr är det inte vilket som helst.
Jag fattar att hunden inte kan vara ensam hela dagarna när jag jobbar, och jag vill att hunden ska må bra...
Finns det lösningar eller måste jag vänta med att uppfylla min dröm tills jag är 65 år??
Hunddagis finns inte i min kommun. :(
 
Ja har funderat men alla jobbar ju och även om det finns folk som kan ibland så har jag ingen garanti att jag har hjälp när jag behöver.Jobbar 8-16 alla dagar utom en då jobbor jag 12-16.
 
Finns en till lösning - det är om man kan åka hem på lunchen och gå ut med hunden.

Mycket dumt "råd" :mad:. Även om hunden rastas vid lunch innebär det ju 8 timmars ensamhet. Tycker du det är ok för ett flockdjur?
 
Enda alternativet för dig är då att hitta en dagmatte. Hur hade du tänkt lösa valptiden? Att gå hem på lunchen tycker jag inte är ett alternativ, det är som ovan skriver ett flock djur som mår bäst tillsammans.
 
En vuxen hund kan hålla sig från sin rastning i 8 timmar ( 8.00-16.00 )

Det är inte för att hunden annars kissar på sig
som man inte ska lämna den i mer än några timmar per dag,
men det vet du säkert redan.

Hunden ska INTE vara ensam länge för den är ett flockdjur.

Ganska dåligt tips :crazy:
 
Min hund är med mig på jobbet. Men du kanske inte har ett arbete där det är möjligt att ha hunden med?
 
Hur många hundar finns i vårt avlånga land?
Och hur många utav de har ngn som är hemma hel/deltid med de?

Mina gamlingar (8 och 13 år) är hemma själv 6-8 timmar varje dag,men sysselsätts ordentligt varje kväll,och helgerna förstås.De har överlevt hittills och är inga olyckliga individer heller..
 
Bara för att många gör en sak så betyder inte det att det är rätt. Det är sorgligt att folk inte har bättre vett än att dagligen lämna sin hund ensam 8 timmar i sträck.
 
Då anser jag att det är mer sorgligt med de som har hundar som inte gör ett smack mer än 3 x 15 min promenad /dag.
Vet många hundar i vårt område som har det så.
Visst,man kan inte se hur alla andra gör,men nu är läget så,att det funkar inte på nått annat sätt för mig,så valet är att avliva eller låta de få hänga med så länge de orkar.
Hade andra förutsättningar när jag väl skaffade hundarna,med bla lediga heldagar och att jyckarna kunde följa med på jobbet.
Men samtidigt,så är det väldigt få människor som skulle kunna skaffa hund och väldigt mkt omplaceringar/avlivningar om alla ska placeras om/avlivas om det sker en förändring i livet såsom nytt jobb osv.
 
Hur många hundar finns i vårt avlånga land?
Och hur många utav de har ngn som är hemma hel/deltid med de?

Jag har många vänner som är hundägare och ingen av deras hundar ligger ensamma på heltid. Det går alltid att hitta lösningar bara man vill! Hävdar fortfarande att man inte ska uppmuntra blivande hundägare att lämna hunden ensam hela dagarna- att köpa hund med dom förutsättningarna är vansinne! Ingen seriös uppfödare säljer dessutom hundar till sådana köpare. ALLA är inte ämnade att ha hund. Ibland får man stå över...
 
Men samtidigt,så är det väldigt få människor som skulle kunna skaffa hund och väldigt mkt omplaceringar/avlivningar om alla ska placeras om/avlivas om det sker en förändring i livet såsom nytt jobb osv.

Precis! Därför avstår man från hund om man vet att man inte kan ordna det för sig, eller så placerar man om den.
Tycker det rent ut sagt är egoistiskt att skaffa hund och den ska ligga själv 8 timmar per dag (blir oftast nio, eftersom man ska till jobbet och hem också). Varför ska man då ha hund, när den ändå ska ligga själv.

Och det exemplet du tog upp, om 3*15 promenader per dag. Hur vet du att inte hunden aktiveras inne? Den kanske får leta godis/saker mm. Och faktiskt så tycker jag en sån hund har det bättre än en som är själv 8-9 timmar per dag, för den får ändå vara med sin flock, och det är det den vill.
 
Då anser jag att det är mer sorgligt med de som har hundar som inte gör ett smack mer än 3 x 15 min promenad /dag.
Vet många hundar i vårt område som har det så.

Vet du att dom bara gör det? Kanske aktiveras innomhus??
 
Håller med :bow:

Våran granne har en liten vit dvärgpudel som är ensam hemma hela dagarna. Matte kommer hem på lunchen och snabbrastar hunden i typ 10 minuter.
Den här hunden skäller HELA dagarna, jag vet det eftersom jag är hemma och är mammaledig så jag hör den.
Den har dessutom blivit ganska rädd och skygg på sistone, om det beror på detta vet jag inte men från början var den trevlig och harmonisk och kunde t o m leka med min yngsta men numera så blir den helt hysterisk bara den ser en annan hund och skäller och vrålar, den är helt enkelt rädd och skygg.
Kan tilläggas att den är ca 10 månader gammal nu och började lämnas själv från den var ca 5 månader :( :cry:
 
Sorgligt när folk rekomenderar något sådant till en som vill köpa valp. Vi säger valpen är 8 veckor när hon får hem den. Sen är hon hemma 4 veckor (normal semester), då är valpen 12 veckor när hon börjar jobba igen.
Du anser alltså att en valp på tolv veckor ska ligga själv hela dagarna?
 
Det är en sak om det pga förändringar slumpar sig så att man tvingas lämna hunden längre än vad som är önskvärt och en helt annan sak att man skaffar hund under de förutsättningarna. Jag förstår inte heller varför man skaffar hund om det är andra som ska ta hand om den eller om den ska ligga ensammen hela dagarna.

Jag har valt att vara hundlös istället för att skaffa dagmatte/-husse eller plats på hunddagis. Nu som sambo har vi två hundar och med våra arbetstider fungerar det så att de är knappt ensamma alls. Som singel hade jag fortfarande varit hundlös. :smirk:
 
Vill bara säga att jag INTE tycker att det är ok att lämna hunden ensam en längre tid!Det är därför jag ville ha tips eftersom jag längtar så grymt mkt om en vovve!
 
Två fel gör inte ett rätt.
Hur vet du dessutom hur dina grannars hundars tillvaro ser ut?
De kan motioneras eller aktiveras någon helt annanstans eller vara i full gång inomhus.Det finns även raser som gärna stannar inne vintertid, såsom vinthundar, och andra raser som föredrar svalkan inne på sommaren.

Jag inser att livet kan förändras och att även de bästa förutsättningar kan spolieras, men min uppfattning är att man alltid ska sträva efter att minimiera ensamhetstiden för hunden. Man ska inte stanna upp och nöja sig med att hunden klarar av att vara ensam åtta timmar dagligen utan man ska fortsätta leta dagmatte/dagis.

Som hundägare får man dessutom ha i åtanke att man inte kan ta alla arbeten. Är man arbetslös kanske man inte har så mycket att välja på, men en högre lön eller status ska inte gå före hundens väl och ve. Det är svårt att kombinera karriär och hundägande om man inte har tillgång till dagmatte.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 535
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 265
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 728
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 271
Senast: Lillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp