Bukefalos 28 år!

När man vill vara ledig

Gammeln

Trådstartare
Visst är det väl måndagar som man helst vill vara ledig från jobbet? Jag menar helgen kanske var jobbig och man är ibland så där lite halv o halv trött och egentligen inte har nån lust att gå till jobbet. Slösa på semesterdagar vill man kanske inte göra en sådan gång. Så jag har märkt att då vabbar folk istället på måndagen o så är dom tillbaka på tisdagen O_o
 
Sv: När man vill vara ledig

Måste faktiskt säga att jag inte har varit med om det på någon av mina arbetsplatser. Visst är folk trötta men någon måndagssjuka har jag aldrig märkt - kan det vara olika i olika branscher?
 
Sv: När man vill vara ledig

De som är "måndagssjuka" som jag vetat om har som regel varit folk i yngre 20-årsåldern som festat för mycket. De har aldrig haft barn och således vabbat. Nu är de flesta jag känner småbarnsföräldrar och då är det betydligt enklare att gå till jobbet än att underhålla en tvååring om man skulle vara bakis.
 
Sv: När man vill vara ledig

Det är inget jag märkt av hos oss. Men vi är ju bara ungefär 1 500 anställda i min region, det kan ju se annorlunda ut i andra delar av landet.
 
Sv: När man vill vara ledig

Måste faktiskt säga att jag inte har varit med om det på någon av mina arbetsplatser. Visst är folk trötta men någon måndagssjuka har jag aldrig märkt - kan det vara olika i olika branscher?
Kan ju bero på hur trist jobb man har :cautious:
 
Sv: När man vill vara ledig

Nu är de flesta jag känner småbarnsföräldrar och då är det betydligt enklare att gå till jobbet än att underhålla en tvååring om man skulle vara bakis.

Jamen på jobbet kan du ju inte gå o lägga dig i sängen o vila med en tidning.
 
Sv: När man vill vara ledig

Väldigt tydligt i morse, vi just nu har en som kör VAB varannan måndag. Vilket ställer till det på samtliga arbeten vi har igång, eftersom det krävs omplanering för att få det att gå ihop (få arbeten har ju en person i reserv konstant, om någon skulle vara borta).

Precis vad jag drömmer om att syssla med kl. 05.20 på måndag morgon :(
 
Sv: När man vill vara ledig

Jag har varit en måndagsvabbare och har haft sjukt dåligt samvete. Hade små barn som insjuknade på lördagen och ringde då
jourplaneringen för att informera om att jag kommer att vabba på måndagen, det var liksom så att det var lättare att lösa
min tjänst än att mannen skulle vabba. Men man var ju inte populär på jobbet och jag tycker än idag att det är jobbigt
att behöva vabba eller be om ledigt för det ställer till så mycket.

Men samtidigt så är det ju så att mina barn går först, även om man försöker dela på det nu för tiden.
 
Sv: När man vill vara ledig

Måhända det var vanligt med måndagssjuka för trettio år sedan när Gammeln var ute i arbetslivet - men numera hör det verkligen inte till vanligheterna.
 
Sv: När man vill vara ledig

Åhjo, det är otroligt vanligt inom vissa branscher. Vi ser det rätt ofta hos beställare och hos entreprenörer.
 
Sv: När man vill vara ledig

Jag gissar att det kan försvåra att få fortsätta efter t ex en provanställning, detta med måndagsvabbande.

Självklart går barnen först, och för arbetsgivaren är det mest intressant att ha en anställd som fungerar. Har man inte en enastående unik kompetens kan det ställa till en del problem, det där med frånvaro.

Vet ju hur det är att jobba med kollegor som är borta mycket och vid svårsmälta tillfällen. Inte tusan är det populärt att jobba med denne...
 
Sv: När man vill vara ledig

Jag gissar att det kan försvåra att få fortsätta efter t ex en provanställning, detta med måndagsvabbande.

Självklart går barnen först, och för arbetsgivaren är det mest intressant att ha en anställd som fungerar. Har man inte en enastående unik kompetens kan det ställa till en del problem, det där med frånvaro.

Vet ju hur det är att jobba med kollegor som är borta mycket och vid svårsmälta tillfällen. Inte tusan är det populärt att jobba med denne...

Nä jag skulle ALDRIG kunna tänka mig att jobba med en måndagsvabbare. Den skiten skulle nån annan få ta isf :sneaky:
 
Sv: När man vill vara ledig

Min erfarenhet är att de som ofta är korttidssjuka är de yngsta av våra anställda.

Men de har inte barn.
 
Sv: När man vill vara ledig

Haha whaat? Jag har ett snitt på 2 sjukdagar om året och jag är 26. DOCK ska jag tillägga att jag ändå inte kan konkurrera med min närmsta kollega, som jobbat med både 40 graders feber, diskbråck och influensa senaste året. Eller som hennes mamma som jobbade en hel arbetsvecka med hjärnblödning. Snacka om arbetsmoral i den där familjen :meh:
 

Liknande trådar

Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 450
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 618
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 909
Senast: skiesabove
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 978
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp