Bukefalos 28 år!

När man vill vara ledig

Sv: När man vill vara ledig

Vi rekryterade stort häromåret och då fick vi förstås in en större grupp yngre medarbetare. Det fick statistiken över korttidsfrånvaro att fullständigt slå i taket.
 
Sv: När man vill vara ledig

Jag håller med dig, det är samma sak här.

Dels har jag vid flera tillfällen fått höra "nej, tack, jag pallar inte gå upp på före kl. 10 på morgonen" när jag erbjudit jobb, sedan är det uteslutande de yngre som har sjukdagar. Ofta hänger det ihop med att man tar ut sig på sin fritid, blir sjuk p g a ingen/för lite sömn och/eller skadar sig i sina fritidsintressen. Ibland är det också ren sömnbrist, att man försöker dygna men inte klarar det.
 
Sv: När man vill vara ledig

Vi rekryterade stort häromåret och då fick vi förstås in en större grupp yngre medarbetare. Det fick statistiken över korttidsfrånvaro att fullständigt slå i taket.

Intressant. Det skiljer sig mot hur det har varit på de senaste jobb jag varit på. Där det mest har varit äldre som jobbat länge på företaget som har flest sjukdagar.
 
Sv: När man vill vara ledig

Så var fallet när jag jobbade bland lite mer högutbildad personal. De yngre vågade helt enkelt inte ha frånvaro, och jobbade och slet oavsett skick.
 
Sv: När man vill vara ledig

Samma på min arbetsplats. Det är framförallt de yngre som har korttidsfrånvaro. Dessutom missbrukar de flexen, så i år har jag dragit in flexen på några stycken, det är ju trots allt en förmån och inte en rättighet. Allra värst är det om någon anställd fortfarande bor hemma, då tär inte karensdagen så hårt på ekonomin.
 
Sv: När man vill vara ledig

Det skiljer väldigt på arbetsmoralen. Vissa verkar vara allergiska mot pengar medan andra förstår relationen jobbade timmar/mer pengar utbetalt.
 
Sv: När man vill vara ledig

Så var fallet när jag jobbade bland lite mer högutbildad personal. De yngre vågade helt enkelt inte ha frånvaro, och jobbade och slet oavsett skick.

Jo det är möjligt. De arbetspltaser jag varit på de senaste tio åren tror jag folk medvetet har sökt sig till. Och det är folk som är ambitiösa.
 
Sv: När man vill vara ledig

Men även här krävs det högre utbildning för att få jobb. För nästan alla tjänster hos oss krävs det att man är ekonom eller jurist. Jag har lust att maila Handels och föreslå att de ska ha "Arbetsmoral 7,5hp" som kurs nästa år.
 
Sv: När man vill vara ledig

Det som gör mig frustrerad på min arbetsplats är att den är relativt stor(över 80 anställda)i ett krävande yrke (utbrändhet är en klassiker) med många småbarnsmammor anställda vilket innebär mycket VAB. Men det plockas nästan aldrig in några vikarierier + att de ibland låter tjänster stå obemannade. Vi förväntas alltså täcka upp för varandra och det utan att skära ned på vårt egna arbete. :banghead:
Det blir en ond cirkel, folk blir överbelastade och sjuka vilket gör att resten får ökad arbetsbörda, folk går till jobbet när de är sjuka och smittar ned varandra eller blir så sjuka att de blir borta ännu längre.

Ibland har det varit rent farsartat. Vid något tillfälle var vi i vår arbetsgrupp sju personer som skulle täcka 8 tjänster. Fyra var sjuka eller vabbade och av de tre som var på arbetet var två sjuka och borde stannat hemma O_o.
En period var det så illa i vår arbetsgrupp att vi faktiskt tog en gruppbild den enda dagen på ett par månader då alla var på plats:D Då var vi oftare 3-4 personer på 7-8 tjänster än fulltaliga på grund av sjukdom/vab/obemanning.

Jag känner mig lite extra trött just nu eftersom vi just bränt ut en stackars nyexaminerad som vikarierat för en som är långtidssjukskriven och den som hade kunnat vikariera för vikarien är skadad och kommer inte kunna arbeta...
 
Senast ändrad:
Visst är det väl måndagar som man helst vill vara ledig från jobbet? Jag menar helgen kanske var jobbig och man är ibland så där lite halv o halv trött och egentligen inte har nån lust att gå till jobbet. Slösa på semesterdagar vill man kanske inte göra en sådan gång. Så jag har märkt att då vabbar folk istället på måndagen o så är dom tillbaka på tisdagen O_o
Jaha ja då var det vabbardag igen då :grin:
 
Vi har som tur är inga måndagssjuka på mitt jobb :love: å själv är jag ledig typ varje måndag ....idag för att jag har jobbat hela helgen o nästa måndag börjar jag kl 22 ...and so on :)
 
Sv: När man vill vara ledig

Men även här krävs det högre utbildning för att få jobb. För nästan alla tjänster hos oss krävs det att man är ekonom eller jurist. Jag har lust att maila Handels och föreslå att de ska ha "Arbetsmoral 7,5hp" som kurs nästa år.

Det låter så märkligt att folk har en sån attityd.. På alla de jobb jag har varit har de arbetsgrupper du nämner varit väldigt motiverade och man har snarast fått säga åt folk att gå hem eller jobba mindre. Så jag känner inte att det du skriver är representativt för tex unga människor.
antingen har ni haft otur eller så måste ngt gått fel i rekryteringen eller att de inte trivs på arbetsplatsen.. för jag tror som sagt inte att det är representativt.

Däremot har jag också märkt en attityd hos småbarnsföräldrar att alla ska ställa upp för dem. Tex om jag är sjuk kommer ingen göra mitt jobb men om de vabbar så förväntar de sig att alla gör deras jobb eller ställer upp för dem.
 
Däremot har jag också märkt en attityd hos småbarnsföräldrar att alla ska ställa upp för dem. Tex om jag är sjuk kommer ingen göra mitt jobb men om de vabbar så förväntar de sig att alla gör deras jobb eller ställer upp för dem.
Det där är väldigt konstig inställning :meh:. För om du skulle vilja gå tidigare en dag o frågar en förälder om denne kan fixa till det som är kvar så blir det kalla handen från föräldern som skyller på att nä det hinner jag inte måste till dagiset o hämta ungen. Men den ungen kan gott sitta kvar 10 min på dagiset det gör liksom inget. Men föräldrar skyller ju det mesta på ungarna för att så fort som fan slippa jobbet
 
Det där är väldigt konstig inställning :meh:. För om du skulle vilja gå tidigare en dag o frågar en förälder om denne kan fixa till det som är kvar så blir det kalla handen från föräldern som skyller på att nä det hinner jag inte måste till dagiset o hämta ungen. Men den ungen kan gott sitta kvar 10 min på dagiset det gör liksom inget. Men föräldrar skyller ju det mesta på ungarna för att så fort som fan slippa jobbet

Jag vill slippa jobbet så fort som fan jag bara kan, för att fort som fan åka och hämta min son på dagis, så att vi får umgås så mycket som möjligt. Skyller inte på sonen för att slippa jobbet, utan vill slippa jobbet för att han ska slippa vara på dagis så länge och för att vi ska få mer tid tillsammans.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 909
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
13 457
Senast: manda
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 639
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 765
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp