Bukefalos 28 år!

när och hur ofta avmaskar ni era hundar?

B

blondi3958

När och hur ofta avmaskar ni era hundar?
Avmaskar ni även när ni får hem valpen, fast det är ända hund ni har?

Skall man avmaska hunden och katten samtidigt då eller?
Jag har en liten kisse katt också :love:
 
Har inte så stor erfarenhet än, eftersom grabben bara är 9 månader.
Men honom avmaskade vi när vi haft honom hemma i några veckor, rekomendation från uppfödaren.
Sen är jag faktiskt inte helt säker, är ärligt talat inte särskilt påläst om ämnet. Dock känns det som en bra intervall på en gång om året om inget oväntat inträffar.
Ska kolla upp det. Har för mej att det stod en del om det i hälsoråd för hund.
 
i mina papper står det att man avmaskar en gång om året vid hög smittorisk(om hunden äter mkt den hittar ute tex avföring) annars står det bara att man avmaskar vid upptäkt av maskar/maskägg i träckprov...(gäller om man avmaskar med axilur)

valpar ska med axilur avmaskas 3, 7 och 11 veckan så då borde väl du avmaska den 11 ?

ja tror nog du ska avmaska samtidigt då det är samma maskar som både hund o katt kan ha...

men ring vet. o fråga.. eller fråga uppfödaren... :)
 
Hej!
Visst kan man avmaska regelbundet men eftersom parasiter har en förmåga att utveckla resistens mot anthelmintika (antimaskmedel) är det inte så bra att avmaska friska vuxna hundar utan symptom. Valpar är det bra om man avmaskar eftersom dom inte har utvecklat motståndskraft och att dom drabbas hårdare av maskangrepp. Uppfödare brukar ha bra koll eller fråga veterinären om råd. Jag avmaskade mina hundar regelbundet upp till två år sen slutade jag med det men har koll på hur dom mår. Koll på hull och liknande.
 
Vi tog över vår hund när han var två och ett halvt år och avmaskade honom två gånger hela hans liv, när han visade symtom på mask. Han var inte av den typen som äter allt de kommer över.
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
350
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Vi bor i ett mycket hundtätt område. Min ena hund får ibland blodblandat bajs och blir lös i magen. Det enda som har fungerat är att...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 326
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
783
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 612
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp