När överger du din ras?

Jag är för övrigt uppfödare och varken jag eller någon av alla mina uppfödarkollegor i min vänkrets drivs till att föda upp hundar av ärelystnad och girighet :mad:
Vi gör detta för att vi brinner för vår ras och vi jobbar hårt och lägger ner sjukt mycket pengar och tid på att ta fram BRA hundar till människor att glädjas med i många år. De flesta uppfödares mål är att stärka och bevara sin ras.
Ja jag har läst här i många år och vet att du är uppfödare av schäfer och av vad jag förstår verkar du vara en utmärkt sådan också. Jag har fortfarande kontakt med hundvärlden och har vänner som är uppfödare både i Sverige och i andra länder och vet att många av er jobbar hårt, ärligt och med stor kärlek till er ras. Jag är inte ute efter enskilda uppfödare, hundar eller raser utan trött o ledsen över den stora bilden, hela industrin eller vad en ska säga, och inte bara nationellt. Men jag är deppig och uppgiven som sagt.
 
Nej det är inte sportavlade hundar/individer som ställt till mycket elände. Aveln av dessa raser har ställt till elände för hundarna/individerna.

Tänker på schäfer, malle, labbe, bordercollie t ex. Men jag är gammal och jämför med schäfrarna o andra raser från mina yngre år. Då en inte pratade om hunden som om det var en tvättmaskin, avskyr begreppet ”av-och-på-knapp” till exempel.

Självklart finns fina individer fortfarande! Men jag är nedslagen över utvecklingen av aveln generellt, raser, på gruppnivå.
Förklara gärna på vilket sätt bc uppfödningen är dålig?
 
Ja jag har läst här i många år och vet att du är uppfödare av schäfer och av vad jag förstår verkar du vara en utmärkt sådan också. Jag har fortfarande kontakt med hundvärlden och har vänner som är uppfödare både i Sverige och i andra länder och vet att många av er jobbar hårt, ärligt och med stor kärlek till er ras. Jag är inte ute efter enskilda uppfödare, hundar eller raser utan trött o ledsen över den stora bilden, hela industrin eller vad en ska säga, och inte bara nationellt. Men jag är deppig och uppgiven som sagt.

Men du drar alla uppfödare över en å samma kant med ganska straka ord som girighet och ärelystnad trots att de flesta uppfödare oavsett ras är mycket seriösa.
Det är mycket få som föder upp hundar som "yrke" så det är knappast någon industri utan 95% av all Svensk avel är på hobbynivå. Vi är långt ifrån unika på det sättet vi avlar.
 
Snabbt. Jag överger den snabbt. I likhet med alla andra som hittat "sin" ras så känns det halvt otänkbart att ha någon annan. Men det finns en sak som är ännu mer otänkbar och det är att medvetet köpa en hund där risken är stor att den blir sjuk. Att se sin egen, älskade hund lida och behöva säga farväl i förtid - nä, jag gör allt jag kan för att minska risken att hamna där. Även om det innebär att överge rasen i mitt hjärta.

Sen är jag väldigt krass och tycker att är hälsoproblem såpass utbredda och allvarliga som inom t ex vissa trubbnosraser, och man inte kan tänka sig att blanda in något i hundarna som löser problemet NU, direkt, så bör den rasen få dö ut. Det är fruktansvärt att hundar ska behöva lida så mycket på grund av folks "kärlek" till sin ras. En ras har inget eget utbyte av att bevaras, men hundindividerna har ett starkt egenintresse i att SLIPPA LIDANDE. Man kan prata sig varm om alla fina avelsstrategier som på sikt (!) ska leda till friskare hundar, men hur många generationer ska en sådan (eventuell) förbättring ta? Hur många tusen individer ska behöva lida på vägen mot att framtida hundar (kanske) blir (något) mindre sjuka? Varje individ är en för mycket!
 
Snabbt. Jag överger den snabbt. I likhet med alla andra som hittat "sin" ras så känns det halvt otänkbart att ha någon annan. Men det finns en sak som är ännu mer otänkbar och det är att medvetet köpa en hund där risken är stor att den blir sjuk. Att se sin egen, älskade hund lida och behöva säga farväl i förtid - nä, jag gör allt jag kan för att minska risken att hamna där. Även om det innebär att överge rasen i mitt hjärta.

Sen är jag väldigt krass och tycker att är hälsoproblem såpass utbredda och allvarliga som inom t ex vissa trubbnosraser, och man inte kan tänka sig att blanda in något i hundarna som löser problemet NU, direkt, så bör den rasen få dö ut. Det är fruktansvärt att hundar ska behöva lida så mycket på grund av folks "kärlek" till sin ras. En ras har inget eget utbyte av att bevaras, men hundindividerna har ett starkt egenintresse i att SLIPPA LIDANDE. Man kan prata sig varm om alla fina avelsstrategier som på sikt (!) ska leda till friskare hundar, men hur många generationer ska en sådan (eventuell) förbättring ta? Hur många tusen individer ska behöva lida på vägen mot att framtida hundar (kanske) blir (något) mindre sjuka? Varje individ är en för mycket!
Vad anser du om @dobbis avelsstrategi?
 
Ja jag har läst här i många år och vet att du är uppfödare av schäfer och av vad jag förstår verkar du vara en utmärkt sådan också. Jag har fortfarande kontakt med hundvärlden och har vänner som är uppfödare både i Sverige och i andra länder och vet att många av er jobbar hårt, ärligt och med stor kärlek till er ras. Jag är inte ute efter enskilda uppfödare, hundar eller raser utan trött o ledsen över den stora bilden, hela industrin eller vad en ska säga, och inte bara nationellt. Men jag är deppig och uppgiven som sagt.
Jag är också uppfödare, och håller med dig helhjärtat.
 
Finns _massor_ av exempel i min ras....

Jag är helt obekant med BC-avel och träffar aldrig några BC så jag kan inte svara för det. Gällande de övriga raserna i påståendet så stämmer det inte att soprtlinjerna ställer till mycket problem.
 
Vadå, har inte alla nya användare läst ikapp de senaste 10 årens inlägg här på hund, samt googlat alla inblandade? :D

Excel, säger jag bara :laugh:

Det var för att locka in @dobbis i tråden.
Du tänkte bussa henne på en nykomling? ;) Det enda @Pipleksak säger är att ju att hälsoproblemen är utbredda i t ex trubbnosraser - och det stämmer ju. Det kan inte vara ett kontroversiellt påstående och @dobbis brukar väl hålla med?
 
"mycket" är ju en definitionsfråga. De jag tänker på ställer mest till det för sina ägare och mår uselt själva. Ett djurvälfärdsproblem helt enkelt.

Ok. Som sagt. Jag kan noll om BC-avel.
I bruksraserna är det nästan uteslutande förarbrister i grunden när problem dyker upp. Oftast är det bra hundar som körs på helt fel sätt av fel person då det gått åt pipan. Om vi håller oss till att disskutera sportaveln. Tror det har att göra med att sportaveln utvärderas mentalt i mer än dubbelt så stor utsträckning mot Showaveln.

Avskyr föresten begreppet sportavel. Föredrar benämningen arbetande avel. Att den lämpar sig för bla sport är en annan sak :)
 
Excel, säger jag bara :laugh:


Du tänkte bussa henne på en nykomling? ;) Det enda @Pipleksak säger är att ju att hälsoproblemen är utbredda i t ex trubbnosraser - och det stämmer ju. Det kan inte vara ett kontroversiellt påstående och @dobbis brukar väl hålla med?
I o f s, tänkte mest på de svepande uttalandena som knappast grundar sig på ingående kunskaper inom dessa raser.
Typ alla renrasiga hundar är sönderavlade o alla blandisar är friska.
 
Ok. Som sagt. Jag kan noll om BC-avel.
I bruksraserna är det nästan uteslutande förarbrister i grunden när problem dyker upp. Oftast är det bra hundar som körs på helt fel sätt av fel person då det gått åt pipan. Om vi håller oss till att disskutera sportaveln. Tror det har att göra med att sportaveln utvärderas mentalt i mer än dubbelt så stor utsträckning mot Showaveln.

Avskyr föresten begreppet sportavel. Föredrar benämningen arbetande avel. Att den lämpar sig för bla sport är en annan sak :)
Jag håller helt med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp