Bukefalos 28 år!

När ska man helst vaccinera mot botulism??

B

**BORTTAGEN**

Jag har bara en fråga om när det är bäst att vaccinera mot botulism?? :confused:
 
Det smartaste är väl att grunda på sommaren så att hästen får sista sprutan ca en månad innan man stallar in och så att det blir en spruta innan installning varje år.

Men har man inget skydd alls så är det ju bara att börja.
 
Men den sista sprutan (boostern) ges väl ca (3-?) 6 mån efter den andra?
Då får man ju börja bra mkt tidigare om man ska ha vaccinerat klart innan man ställer in på hösten...

Vad jag förstått så kan man fodra med hösilage redan from 1-2 sprutan...
 
Alla här säger en i månaden i tre månader (som tätast). Det har jag hört från start.

Däremot på A2 så är det en tredje efter ett halvår.
 
11 veckor innan du fodrar med hösilage.
Grund är 3 sprutor med 4 veckors mellanrum och för fullgott skydd så vänta tre veckor efter sista vaccineringen.

DÄrefter skall det underhållas med en vaccin/år

AM
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
903
Senast: Zevzan
·
Kropp & Själ Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 545
Senast: hastflicka
·
Småbarn Vi funderar på att låta vaccinera vår 3,5-årig mot vattkoppor. Jag tänkte göra det redan i våras, men såg sedan att FHM skulle utredde...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 511
Övr. Katt Hej! Jag har skaffat en Russian Blue-katt. Han är ungefär 4 månader gammal och har blivit vaccinerad två gånger och id-märkt. Nu vill...
Svar
19
· Visningar
1 006
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp