Vaccinera mot bältros?

Finns två olika vaccin mot bältros. Ett äldre som ger ett ganska bra skydd och ett nyare som ska ge ett mycket gott skydd. Kommer definitivt vaccinera mig med det nyare vaccinet så fort jag har råd. Hade en arbetskamrat för många år sen som var vaccinerad med det gamla vaccinet hen fick bältros ändå det ger ju inget absolut skydd. Hen hade rätt omfattande besvär trots vaccination. Det nya vaccinet fanns inte då.
 
I was today years old when I learned...

För alltså, jag fick ju lära mig tvärt om när jag var liten: att hade man haft vattkoppor var man immun mot bältros, men hade man inte haft det som barn och blev smittad som vuxen fick man bältros och det var mycket värre. Därför fick vi inte träffa farmor när mina syskon hade vattkoppor, för hon hade aldrig haft det. Var det bara min familj som missuppfattat eller trodde alla att det var så i slutet på 90-talet? 😅
Du får bältros av dina egna vattkoppsvirus som finns i kroppen efter en vattkoppsinfektion. Därför kan du smitta någon med vattkoppor om du har bältros.
Du kan inte få bältros av någon annan, det smittar inte, det uppstår spontant. Men du kan smitta någon annan så den får vattkoppor.
Det är mest vuxna som får bältros.

https://www.1177.se/Halland/sjukdomar--besvar/hud-har-och-naglar/infektioner-pa-huden/baltros/
 
Jag har sett rekommendationerna att vaccinera sig om man är över 50 men när kan man som tidigast göra det, finns det nån rekommendation? Har sett på nära håll vilket elände det är så tänkte att det är lika bra att få det gjort.
 
Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så rekommenderars den vaccinationen. Hur vanligt är det med bältros egentligen? Jag har läst att det tydligen är rätt smärtsamt att få det så jag sa ja till att vaccinera mig.

Sen kom de lite andra uppmaningar om undersökningar som jag inte har gjort...det dåliga samvetet. Jag är dålig på att ta hand om min hälsa.

Sen finns det ju fler vaccinationer man bör göra.
Rekommenderar verkligen att man vaccinerar sig. Är dock inte själv vaccinerad då jag är 37, men funderar på det. Dock tyvärr dyrt i Sverige.

Min mormor fick nervskador i ena armen av bältros. Hon hade av och till under resten av sitt liv ont i den armen. Var väldigt känslig för beröring av den armen.

Min morbror fick bältros i december och fick det tyvärr i ansiktet. Han dras med smärtproblematik i delar av ansiktet och hårbotten.

Även om man har tur och inte får följdskador av bältros så är även själv sjukdomen riktigt jobbig. Jag åkte på bältros för ca 3 år sen, fick tack och lov inga biverkningar av det. För mig kom den på den mer klassiska placeringen vid sidan av mitt på överkroppen. Kliande ngt hemskt! Åker man på bältros så kan man få antibiotika men bara om man kommer till läkaren tillräckligt snabbt. Själv förstod jag inte att det var bältros förrän "för sent", för sen på så sätt att det inte var någon idé att ge antibiotika.
 
När jag tog upp saken med en sjuksköterska så sa hon att det var rätt ineffektivt och dessutom var det rätt dyrtTyp 4-5000). Har dock inte faktakollat.
 
Rekommenderar verkligen att man vaccinerar sig. Är dock inte själv vaccinerad då jag är 37, men funderar på det. Dock tyvärr dyrt i Sverige.

Min mormor fick nervskador i ena armen av bältros. Hon hade av och till under resten av sitt liv ont i den armen. Var väldigt känslig för beröring av den armen.

Min morbror fick bältros i december och fick det tyvärr i ansiktet. Han dras med smärtproblematik i delar av ansiktet och hårbotten.

Även om man har tur och inte får följdskador av bältros så är även själv sjukdomen riktigt jobbig. Jag åkte på bältros för ca 3 år sen, fick tack och lov inga biverkningar av det. För mig kom den på den mer klassiska placeringen vid sidan av mitt på överkroppen. Kliande ngt hemskt! Åker man på bältros så kan man få antibiotika men bara om man kommer till läkaren tillräckligt snabbt. Själv förstod jag inte att det var bältros förrän "för sent", för sen på så sätt att det inte var någon idé att ge antibiotika.
Det finns visserligen medicin att få, men det är inte antibiotika, utan virushämmande medicin.
 
Vaccinera dig med shingrix. Jag fick bältros som ung och frisk för två år sedan och lider fortfarande av nervsmärtor som medicineras till hanterbar nivå. Nervsmärtan man får under bältrosinfektionen är nog den värsta smärtan jag någonsin känt. Har vaccinerat mig (Kostar tyvärr 2400 kr spruta, 2 st behövs, i sverige) på läkarens inrådan efteråt.

Viktigt att det är shingrix, det nyare vaccinet, det gamla vaccinet har inte alls lika stort skydd. Är tom rekommenderat att man vaccinerar sig igen med det nya om har vaccinerat sig med det gamla.
 
Jag har sett rekommendationerna att vaccinera sig om man är över 50 men när kan man som tidigast göra det, finns det nån rekommendation? Har sett på nära håll vilket elände det är så tänkte att det är lika bra att få det gjort.
Det bestämmer man själv, man kan vaccinera sig när man vill. Men det ingår inte i högkostnadsskyddet.
 
Kan man få bältros flera gånger? Jag hade det som barn (ja, det är lite konstigt) och det vore ju käckt att veta om det går att få igen.
 
Kan man få bältros flera gånger? Jag hade det som barn (ja, det är lite konstigt) och det vore ju käckt att veta om det går att få igen.
Ja det går. Som jag förstår är det dock inte jätte vanligt eftersom första infektionen ger ett visst skydd. Jag har haft det två gånger. Den andra gången efter jag vaccinerat mig dock så mitt immunförsvar verkar helt oförmöget att hantera bältros. Men ja, du kan få det igen, tyvärr. Är ett vilande virus, så det försvinner aldrig, beror mer på hur bra ditt immunförsvar är att hantera det.
 
Finns två olika vaccin mot bältros. Ett äldre som ger ett ganska bra skydd och ett nyare som ska ge ett mycket gott skydd. Kommer definitivt vaccinera mig med det nyare vaccinet så fort jag har råd. Hade en arbetskamrat för många år sen som var vaccinerad med det gamla vaccinet hen fick bältros ändå det ger ju inget absolut skydd. Hen hade rätt omfattande besvär trots vaccination. Det nya vaccinet fanns inte då.

Det gamla vaccinet ger ungefar 50%'s skydd medan det nya ger 97 eller 98% skydd. Har recommenderaras alla som har fatt det gamla vaccinet att ocksa vaccinera sig med det nya.
 
Om man är vaccinerad mot vattkoppor antar jag att man ändå har samma risk att få bältros?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 754
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 721
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 842
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 084
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp