När ska man kastera?

V

vickans80

Hur gammal ska en hankatt vara innan man kastrerar? Min kille är nu 9 månader - är det dags? :confused:
Någon som kan berätta hur länge det tar, vad det kostar osv.?
 
6 månader, De enda "biverkningar" man har sett vid så här tidiga kastreringar (gäller både honkatt och hankatt) är att de långa rörbenen växer mer, dvs att katten blir större, högre på sina ben.

Tolvis, djursjukvårdare :bump:
 
Jag såg resten på frågan nu...

Katten lämnas oftas in över da'n. Lämnas på morgonen och hämtas på eftermiddagen så att katten är någorlunda vaken innan den går hem (Den får ju full operationsnarkos).
På "min djurklinik tar vi 440:- för hankatt, 880:- för honkatt, jag tror inte att det skiljer sig så mycket över landet.

Tolvis :bump:
 
Okej, tack ska du ha! Bara att ringa veterinären imorgonbitti då alltså :)
 
vår katt var 6månader när han kastrerades, och veterinären sa att nuförtiden så kan man kastrera hankatter från de är 3månader..
det tog typ 2-3 timmar har jag för mig... kostade några hundringar..typ 3-400:-la man till en liten summa så id märkte och vaccinerade de oxå...
 
:crazy: :crazy:Ojdå...
Då ska vi nog inte kastrera våran för tidigt, för han är väldigt högrest redan nu. Lååånga ben...
Han är 8 månader nu.
 
9 månader är alldeles utmärkt. :)

Min kastrerades vid 5, och han mår alldeles utmärkt bra. :) På "vårt" djursjukhus lämnar man in kisen på morgonen (mellan 7 och 8, eller om det var mellan 8 och 9), och hämtar ut den på kvällen (efter 17:00). Det kostade oss... 5-600 tror jag, och då blev han öronmärkt samtidigt. :)
 
Jag trodde att man skulle vänta till ett års ålder... :o
Men ju tidigare desto bättre kanske, för att få bort värsta han-beteendet ;) Snart är det ju vår... :love:

Jag har fått en tid nästa vecka.
En fråga till: jag har tagit ledigt under "dagen D", klarar sig kissen ensam dagen efter samt nästkommande dag?
 
min var nästan 6 månader så han hann aldrig fatta att han var hankatt :D
väntar nu på att fixa hans syrra också
det är inlämning morgon och uthämtnning på eftermiddagen och de söver med sömnmedel i benet. tror att det kostade 600:- inklusive en chic tatuering
 
Jag kastrerade mina hanar förra veckan. De är 8 månader.
Det kostade 650kr inkl chipmärkning.
Jag hämtade dem direkt efter ingreppet och var hemma med dem hela dagen och såg till at de mådde bra. Passade på att filma lite när de vaknade till och vinglade omkring :D

Dagen efter var de lite griniga och inte lika pigga som vanligt men sen var de som vanligt.
 
Det är ju högst individuellt - Snuttis hade börjat bli riktigt jobbig (bråkig!), så vi tänkte att det är lika bra att knipsa nu... ;) De kollar ju på djursjukhuset att allt "finns på plats" s.a.s.

Förutsatt att det står mat och vatten framme där Kise kan nå (de vill ju inte gärna hoppa eller klättra ;)) så klarar de sig alldeles utmärkt. :)
 
Min hankatt kastrerades på dagen han fyllde 6 månader ;) De tog 460 kr för detta och jag passade även på att öronmärka honom för 99 kr när han ändå var nedsövd :) Jag lämnade in honom på förmiddagen och hämtade en mycket arg ( :p) kisse på eftermiddagen.

Allt gick himla smidigt, men han var som sagt väldigt arg när jag kom och hämtade honom. Inte det minsta dåsig utan det var full fart på honom och han fräste på personalen :o Min honkatt däremot var otroligt groggy när jag hämtade henne och det tog många timmar innan hon kunde stå på benen :( För henne tog de 896 kr (+ 99 kr öronmärkning).

/snurpe
 
Min ena var 7 månader när jag kastrerade honom, men min veterinär var inte så pigg på att kastrera hankatter innan 10månaders ålder, hon ville att "kulorna" skulle ha ramlat ned ordentligen innan hon gjorde ingreppet. Anledningen till att hon gick med på kastrering då var att han börjat hoppa på min andra katt o det var ju inte så kul......

Lemon ska iväg till veterinären på måndag för kastrering - han är 1½ år, men har varit så outvecklad så jag har inte velat kastrera honom tidigare o det är faktiskt först nu som han visat könsmognad. )

Min veterinär tar 450kr o jag har för mig att det tog mindre än en timme att genomföra det....(kan återkomma på måndag - då har jag det ju färskt i minnet :D

/Linda
 

Liknande trådar

Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 502
Senast: JohannaB
·
Katthälsa Mrs Norris är en omplacering och just fyllt åtta år. Senaste ägaren fick henne i septem förra året. Hon ska vara okastrerad enligt både...
Svar
4
· Visningar
581
Senast: Sol
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 833
Senast: Migo
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
926
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp