När ska man sluta med Välling i nappflaska!

Sv: När ska man sluta med Välling i nappflaska!

När man känner för det? När barnet är stort nog att dricka vällingen i kopp istället?

Min son får fortfarande välling i nappflaska på morgonen och han är idag 23 månader gammal. Väldigt smidigt tidigt på morgonen.

Övrig dricka dricks i glas, pipmugg, kopp etc.
 
Sv: När ska man sluta med Välling i nappflaska!

Jag har en pojk på fyra år som dricker sin välling på morgonen i nappflaska.
Har provat att ge honom i glas, mugg pipmugg men han säger att vällingen är godast i flaskan.
kanske för att det kommer i en liten stråle?

Vill gärna att han fortsätter med sin välling ett tag till medans han tycker om den.
 
Sv: När ska man sluta med Välling i nappflaska!

Gud vad skönt att du tycker som jag!
Jag vill att han ska äta välling på kvällen, för han sover
så bra, men jag hade nappflaska fram till 7 år och det tycker jag nog är lite länge, men ett år till i allafall. Tack!
 
Sv: När ska man sluta med Välling i nappflaska!

Det tycker jag att de kan få göra nästan så länge de vill. Man kan ju prova ge i kopp för att se om det är en form som passar.
Själv tycker jag att flaskformen är suverän med minimalt spill.
 
Sv: När ska man sluta med Välling i nappflaska!

ska och ska?

Mina barn (3, 4 resp 6 år) får välling i flaska och kommer få så länge de vill ha det.
Men jag har bytt ut flasknappen mot drickpip.
 
Sv: När ska man sluta med Välling i nappflaska!

Har provat att ge honom i glas, mugg pipmugg men han säger att vällingen är godast i flaskan

Haha,men det stämmer ju,drack välling i flaska tills jag var ca 5-6 år och minns faktiskt att det var mycket godare och mysigare i flaska.
 
Sv: När ska man sluta med Välling i nappflaska!

innan barnet börjar skolan kan det väl vara en ide att göra det :idea:
 
Sv: När ska man sluta med Välling i nappflaska!

innan barnet börjar skolan kan det väl vara en ide att göra det :idea:
Varför då?
För att det skulle anses fånigt att dricka ur flaska?
För att välling är dåligt?
Eller varför?

Är jag en dålig förälder om min dotter får fortsätta dricka sin välling ur flaska bara för att hon börjar skolan (förskoleklass) till hösten?

Jag förstår ärligt talat inte varför det är så laddat med att låta barnen dricka välling ur flaska.
 
Sv: När ska man sluta med Välling i nappflaska!

Jag förstår ärligt talat inte varför det är så laddat med att låta barnen dricka välling ur flaska.

Inte jag heller. :smirk: Min "kära" mamma försöker tvinga min ena bror och hans sambo att de ska sluta ge dottern välling i nappflaska (eller välling öht), eftersom hon anser att tösen är för stor för det nu. Hon är snart 3½. Mamma blev sketasur när jag inte höll med. :angel:
 
Sv: När ska man sluta med Välling i nappflaska!

Mig veterligen så anses det inte vara bra för tänderna att dricka ur flaska allt för långt upp i åldern, på samma vis som nappsugande anses vara till nackdel för tänderna.
 
Sv: När ska man sluta med Välling i nappflaska!

Vi köpte våra "pipar" på Ica,fanns vid napparna. Jättepraktiska tycker jag.
 
Sv: När ska man sluta med Välling i nappflaska!

Finns det att köpa drickpip till nappflaskorna?
Min dotter sitter gärna och biter på flasknappen, vilket leder till att de går sönder.
mamdrickpip.jpg

Finns i de flesta livsmedelsaffärer
Mig veterligen så anses det inte vara bra för tänderna att dricka ur flaska allt för långt upp i åldern, på samma vis som nappsugande anses vara till nackdel för tänderna.
Det tar typ 2-3 minuter att tömma en nappflaska, jag har svårt att tänka mig att det skulle ha någon större betydelse i det stora hela.
Men visst, det är också delvis därför jag bytt ut de anatomiska flasknapparna mot ovan nämnda drickpipar. Det ger en lite annan sugteknik.

Vad som däremot kan vara problem med tänderna är när vällingen ges efter tandborstningen, sedan barnet lagt sig i sängen - mina har alltid fått inta sin välling sittande i soffan, före tandborste och sänggång.
 
Sv: När ska man sluta med Välling i nappflaska!

Mig veterligen så anses det inte vara bra för tänderna att dricka ur flaska allt för långt upp i åldern, på samma vis som nappsugande anses vara till nackdel för tänderna.

En nappflaska dricker man ur på några få minuter. Tror inte det spelar någon roll alls för tänderna, ärligt talat. Desto värre med en napp som sitter inne mest hela dagen.
 
Sv: När ska man sluta med Välling i nappflaska!

Fast enligt vad jag läst så spelar det roll, eftersom att det som dricks med sugnapp har mer kontakt med tänderna, ffa baksidan av tänderna, än det som dricks på vanligt vis = mer påfrestning på emaljen och välling är ju relativt sött..
 
Sv: När ska man sluta med Välling i nappflaska!

Ja, det är nog ett mycket bättre alternativ ur tändernas perspektiv :)
 
Sv: När ska man sluta med Välling i nappflaska!

Fast enligt vad jag läst så spelar det roll, eftersom att det som dricks med sugnapp har mer kontakt med tänderna, ffa baksidan av tänderna, än det som dricks på vanligt vis = mer påfrestning på emaljen och välling är ju relativt sött..

Att det är sött är en annan sak. Där får man se till att borsta tänderna efter vällingen helt enkelt. Men "påfrestningen" är minimal. Speciellt jämfört med napp.
 
Sv: När ska man sluta med Välling i nappflaska!

Varför då?
För att det skulle anses fånigt att dricka ur flaska?
För att välling är dåligt?
Eller varför?

Är jag en dålig förälder om min dotter får fortsätta dricka sin välling ur flaska bara för att hon börjar skolan (förskoleklass) till hösten?

Jag förstår ärligt talat inte varför det är så laddat med att låta barnen dricka välling ur flaska.

äsch då, det var inte så jag menade... utan mer att fortsätt tills barnet inte vill längre... men jag slutade med välling i nappflaska lagom till skolan började för att jag tyckte det var lite pinsamt... välling är väl jättebra om man har barn som vill äta det :idea:
 
Sv: När ska man sluta med Välling i nappflaska!

Ska och ska.
När barnet inte längre vill ha i flaskan är väl en bra tidpunkt.
Välling är nyttigt.
Strunt samma hur den intas.
 

Liknande trådar

Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
991
Senast: co-SMAD4
·
IT & mobiler Som frågan i rubriken lyder. Jag ansvar för utskick av ett nyhetsbrev och tanken är att det ska se lite proffsigt ut (läs: inte allt för...
Svar
12
· Visningar
451
Utrustning Som rubriken lyder. Rider du med säkerhetsväst? Rider du inte med säkerhetsväst? Varför? 😊
2 3
Svar
42
· Visningar
3 026
Senast: sweep
·
Småbarn När har ni minskat eller nästintill slutat med vila? Sexåringen hade stort behov av vila och vilade tills han var typ tre. Men ena...
2
Svar
22
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp