Säkerhetsväst eller inte? Vad väljer du och varför?

Morces

Trådstartare
Som rubriken lyder.

Rider du med säkerhetsväst?

Rider du inte med säkerhetsväst?

Varför? 😊
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20231013_202914_Gallery.jpg
    Screenshot_20231013_202914_Gallery.jpg
    96,8 KB · Visningar: 97
Har aldrig ridit med säkerhetsväst. När jag började rida fanns det knappt, och när de sen blev vanligare var de så sjukt obekväma. Sedan har det helt enkelt inte blivit av att börja använda. Nuförtiden utsätter jag mig inte för medvetna risker, och hoppar i princip inte, självklart kan saker hända ändå, men risken är betydligt lägre. Dock har jag funderat på en ryggplatta, eftersom jag ändå inte behöver ett skydd som är godkänt för tävling.
 
Nej, rider utan. Äger ingen. Det är väl vana helt enkelt. Jag vet ju att det finns smidigare västar idag jämfört med förr men har inte blivit av att jag tagit tag i att prova ut en..
 
Jag rider alltid med säkerhetsväst. Jag växte upp med säkerhetsväst på ridskolan, och även om det var en del år i slutet av tonåren som jag inte brukade ha väst så har jag nu väst igen, efter att jag började rida mer ordentligt igen i 25-års ålder. (spenderade tio år innan det med att mest bara chillrida i skogen).

Det finns risker med att rida, och säkerhetsväst känns som ett enkelt sätt att minska riskerna lite. Jag har också en häst som oftast är väldigt snäll, men kan hoppa runt lite (jag har också alltid helskodda ridbyxor ;) ). Jag har bara åkt av henne en gång, och det var inte kopplat till det, men det känns bättre med väst. Rider jag utan väst nu (gjort det en handfull gånger de senaste fem åren) känns det nästan lika "naket" som det troligtvis skulle göra att rida utan hjälm.
 
Jag rider med väst jag. Den har räddat mig ett par gånger. Känner mig också naken utan den. Men skulle vilja ha en smidigare som är tunnare. 😊
 
Jag rider med säkerhetsväst i 99% av fallen.

Min värsta ridolycka skedde när jag skrittade på långa tyglar på ridskolans lataste ponny, som plötsligt blev rädd för något och bjöd på en rejäl omgång bocksprång. Jag, som hade suttit och dagdrömt lite sådär som man gör när man skrittar av, hade inte en chans utan flög som en vante, landade på ryggen och bröt en ryggkota. Och detta var alltså MED säkerhetsväst, i paddocken. Vill inte ens tänka på hur det hade kunnat gå om jag inte haft väst.

För mig kokar det hela ner till att ridning redan är farligt som det är, så då gör jag gärna vad jag kan för att minimera riskerna. Det är lite samma sak som att alltid ha hjälm när jag cyklar - inte alltid så praktiskt eller bekvämt men ändå värt det för det extra skydd det (oftast) ger.
 
Jag använder väst när jag rider ut eller hoppar. Har en kortare variant som säkert skulle vara bättre om den var längre men har behållt den eftersom den är bekväm och jag faktiskt använder den.
 
Rider numera med väst, köpte en komperdell klass 2 när jag köpte häst efter 3 år av hästlöshet. Annars bara haft väst när jag gick i gymnasiet och det var ett krav.
Åkte av rejält i skritt förra våren med västen och bröt både revben och ryggkotor. Köpte därefter en airbagväst.
 
Jag har alltid väst när jag hoppar. Första året jag red min unghäst hade jag alltid väst. I perioder (när vissa är väldigt pigga och busiga :angel:) har jag väst även när jag rider ut. När jag hoppar terräng har jag även en luftväst.
 
Jeg vokste opp før vester eksisterte, husker når de kom, flate og harde, med elendig borrelås.
Jeg har brukt vest sporadisk, men i 2022 brakk jeg ryggen på 2 steder fordi jeg gled når jeg skulle på hesten ute i terrenget... jepp det var ikke en gang et fall fra hest.
Nå rir jeg med vest hele tiden. Det føles tryggere og det var ikke gøy å brekke ryggen.
Jeg har også en unghest nå, som er veldig snill, men risikoen for at det skjer noe er jo der.
 
Har ett ryggskydd som jag gillar. Som är smidig och bekväm.
Är också uppväxt med att rida utan väst så det är först på senare år jag använder väst vid all ridning och inte bara vid hoppning.

Trillade av rejält in i sargen för några år sen och bröt axeln och hade inte väst, den hade varken gjort från eller till i mitt fall då men om jag hamnat annorlunda- vem vet...
'Den gör ju ingen nytta hemma i sadelkammaren när du själv sitter på hästen'.
 
Jag rider med ryggskydd, en klass 2. Jag tycker det är svårt att hitta en klass 3 som känns tillräckligt smidig, även om det är en vanesak. Numera känns det lika "naket" att sitta upp utan säkerhetsväst som det skulle kännas att sitta upp utan hjälm. När jag var barn fanns det i stort sett bara såna stora, stela och klumpiga västar där man kände sig som ett vandrande kylskåp. De smidigare och mer flexibla västarna som fanns var superdyra. Minns att jag önskade mig en Racesafe i säkert 10 år men fick aldrig någon.
 
Rider alltid med väst.Hade en Kompardell men slog ryggen ordentligt vid en avramling trots det. Köpte en airbagväst men trivdes inte alls med den,nu är jag tillbaka på ” skölpaddsväst”.
 
Rider alltid med väst.Hade en Kompardell men slog ryggen ordentligt vid en avramling trots det. Köpte en airbagväst men trivdes inte alls med den,nu är jag tillbaka på ” skölpaddsväst”.

Vad fick dig att inte trivas med airbagvästen? Jag står precis inför att skaffa en nämligen, har en gammal "sköldpaddsväst" som bara ligger i ett skåp men med mer unghästridning framöver känns det befogat att nyttja väst i någon form.

Är mest brydd för att glömma att "koppla loss" airbagvarianten när jag sitter av men annars har jag föreställt mig att de skulle vara bekymmersfria så länge de bara sitter där, och göra nytta när det behövs.
 
Har alltid väst numera, rider ofta själv och på unghäst så det känns bara osmart att inte ha det på mig. Hade iofs resonerat likadant på läromästare då det ändå är djur vi sitter på 😅 Komperdell slim fit lvl3 har jag och är väldigt nöjd. Ger själv inte särskilt mycket för ryggskydd, tycker det ger en falsk trygghet i förhållande till vad den faktiskt skyddar.

Jag är ju en av dem som också inte förstår varför man har det till endast hoppning då olyckor händer lite närsom.
 
Jag har alltid väst när jag hoppar och ibland när jag rider ut om jag tycker att hästen känns lite på tårna. Tänker inte på den när den sitter på förutom att jag behöver sätta på ridstövlarna innan västen för det blir lite knöligt med just det momentet med västen på. :) Tycker också det är fantastiskt att jag inte behöver köpa kavaj för att om jag har säkerhetsväst på mig på tävling kan jag ha en vanlig tröja under bara.
 
Vad fick dig att inte trivas med airbagvästen? Jag står precis inför att skaffa en nämligen, har en gammal "sköldpaddsväst" som bara ligger i ett skåp men med mer unghästridning framöver känns det befogat att nyttja väst i någon form.

Är mest brydd för att glömma att "koppla loss" airbagvarianten när jag sitter av men annars har jag föreställt mig att de skulle vara bekymmersfria så länge de bara sitter där, och göra nytta när det behövs.
Den ska ju sitta löst på kroppen för att få plats när den löser ut,jag upplevde att den ” hoppade runt” när jag satt ner i sadeln. Sedan blev den ojämn och gled ner på den sidan som patronen satt på,då fick jag västen på halsen på motsatt sida-inte skönt alls….Jag försökte verkligen vänja mig eftersom det känns så bra att den skyddar nacken också!Men det är många i stallet som har denna typen och är jättenöjda,jag är kanske lite extra kinkig 😏
 
Ja och nej.

Hade säkerhetsväst godkänd för ridsportgrenar i början på 00 talet. Jag har inte verken före eller efter det trillat av så mycket som när jag försökte bli bekväm i säkerhetsväst, rider mest ut i skogen och kommer ihåg hur orörlig jag var när jag duckade för att komma under grenar.

Har idag en väst som är för låg klass för ridsportgrenar men är betydligt smidigare så har blivit en medelväg då en väst med lägre klass som används är betydligt säkrare än en med högre klass som samlar damm i sadelkammaren.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag tänkte köpa en värmeväst som man laddar upp med usb. Men så blev jag osäker på om det kommer funka med en skydds/säkerhetsväst...
Svar
0
· Visningar
304
Senast: Frauk
·
Utrustning Jag behöver tips på bra säkerhetsvästar, vill gärna ha en bekväm väst men jag vet inte riktigt vilka västar som ändå är någorlunda...
Svar
7
· Visningar
751
Senast: __sofia__
·
Utrustning Behöver hjälp här, har en fruktansvärt obekväm skyddsväst (säkerhetsväst) och behöver köpa någon bättre. Någon som har tips på vad jag...
Svar
3
· Visningar
490
Senast: __sofia__
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
490
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp