När slutade era barn åka vagn?

Linn-Nora

Trådstartare
Vårt barn är nu fyra år och jag tycker fortfarande det är smidigt att ha henne i vagn när vi ska gå till affären eller liknande.
Men jag har funderat på om det är dags att sluta helt snart.

Hur har det varit för er? När har era barn helt slutat med vagn?

Vi tar inte alltid vagnen, ska vi till lekplats eller bara ut brukar hon springcykla. Min önskan är att få in mer promenad framöver. Men som sagt, smidigt med vagn att lasta både barn och varor i.
 
Slutade med vagn med storasyster när hon slutade sova på dagen där runt 2års åldern.
Hivade upp henne på ryggen när hon blev trött på promenader, kan jag göra ibland nu också när hon är 4,5år men utan sele, slutade med sele vid 3års ålder ungefär.

Lillebror är 1,5 och använder vagn fortfarande.
 
Tycker inte att det går att säga någon ålder när barnen ”borde” sluta åka vagn. Det beror inte bara på barnen utan också vilket typ av liv man lever!

Vår äldsta åkte nog vagn sista gången när han var 6 år (dubbelcykelvagn man också kan promenera med tillsammans med lillasyster). Men så lever vi ett liv där vi går (och cyklar) och åker kollektiv mycket. Att det funnits vagnplats även för större barn har möjliggjort längre turer både i tid och km. Det betyder inte att de åkt vagn hela tiden men ibland när de blivit trötta.

När jag har pratat med andra om detta har det hänt vid ett par tillfällen att jag fått kommentarer om att barnen är för stora för vagn. Då från folk som skjutsar barnen i bil till skola/förskola och kör bil nästan överallt. Vuxenvagn med motor alltså ;)

Men om det blir så att barnen inte vill gå trots att de borde orka eftersom vagnen finns med, då kanske man inte ska ha med den jämt.

Mellandottern är 4,5 och hon har nog inte åkt vagn på ett halvår nu ungefär. Men hon får ju också ”draghjälp” av storebror.
 
Jag minns inte exakt. Men jag tror inte vi hade vagn när hon var 4 år. Vi hade nog kvar hennes lätt ihopfällbara sulky. Kanske följde den med om vi skulle någonstans där man går mycket som Skånes Djurpark men den användes inte till vardags. Men den följde inte med på charterresa vi åkte på det året.

Jag tyckte att det var så skönt att slippa vagnen!
 
Äldsta fyller snart 5 och åker inte vagn, om vi inte använder cykelvagnen när vi cyklar eller åker skidor eller ibland när vi är ute och går. Hon gillar att vara ute och gå och åker nog egentligen bara vagn för att småsyskonen gör det. Dottern på 3 år gillar inte att promenera och har ett jäkla humör 😅 Henne har vi kvar en sulky till som vi använder om vi ska gå längre eller om vi misstänker att hon kommer vägra gå. Nu har vi en liten bebis också och då använder storasyskonen (mest 3-åringen) ståbräda mest.
 
Sista gången jag minns att stora (idag 4,5) använde barnvagn var när vi besökte Kolmården då han var knappt 3. Mycket backar, ganska kallt ute (adventstid) och vi stora ville kunna hålla lite tempo. Men redan då var det ovanligt med vanlig vagn.

Cykelvagn däremot används fortfarande till/från fsk ibland och på andra ärenden och utflykter där vi inte vill ta bilen. Går vi åker han ganska ofta på axlarna/ryggen också för att vila benen.
 
Våra cyklade balanscykel bredvid oss från 2,5 ungefär när det blev för långt att gå för korta ben. Och jag fixade en rejäl korg till pakethållaren på cykeln så jag kunde handla lika mycket som förr med vagnen. Efter det saknade jag inte vagnen alls.

Men det hade nog mycket att göra med hur vi bor också. Nära till allt och bara cykelvägar. På andra platser hade man kanske hellre haft dem i vagnen lite längre.
 
Äldsta var 6 när vi slutade med vagn helt, syskonvagn och lillasyster var 4. Då använde vi vagn väldigt sporadiskt, inte ens en gång i månaden. Regelbundet användande slutade vi med när de var 3 resp 5 år.
 
Vi har kvar en skräpvagn som vi använder när vi går långpromenader, typ en mil och längre. Mest för att det är skönt att kunna traska på ordentligt utan stopp. För kortare promenader cyklar barnet eller springer på sin springcykel.

Hon är 5år och vi har haft det så här sedan hon var ungefär 4. Slutade använda vagnen till vardagliga saker när hon var typ 3,5.
 
Sonen som snart blir 4 åkte förvånansvärt lite vagn när vi hade dubbelvagnen, förra sommaren släpade jag med mig den överallt men va alltid bara lillasyster som satt ensam i den. Sålde den sen under vintern och då ville sonen åka vagn överallt 🙈 så nu har vi en ”vanlig” vagn som lillasyster ofta åker men även en liten smidig resevagn som också ofta får följa med nu. Så är vi iväg på saker där vi promenerar mycket så vill han åka en hel del.
 
Vårt barn är nu fyra år och jag tycker fortfarande det är smidigt att ha henne i vagn när vi ska gå till affären eller liknande.
Men jag har funderat på om det är dags att sluta helt snart.

Hur har det varit för er? När har era barn helt slutat med vagn?

Vi tar inte alltid vagnen, ska vi till lekplats eller bara ut brukar hon springcykla. Min önskan är att få in mer promenad framöver. Men som sagt, smidigt med vagn att lasta både barn och varor i.

Äldsta slutade vid 3,5 pga småsyskon anlände. Men då åkte hon egentligen bara cykelvagn och vid joggingrundor. Men vi bor mer lantligt och tar således bilen till det mesta och inne i byn har vi barncykelavstånd till lekplatser/konsum/förskola. När det blir för långt sitter hon i cykelstol istället. Vintertid har hon åkt sparklåda men jag misstänker att hon, då 4,5-ish, kommer få en barnspark i tidig julklapp.

Hade vi bott mitt i storstan med bra kollektivtrafik hade vi nog fortfarande haft en smidig minivagn att hala fram när benen blir trötta... eller kanske lite för pigga😄
 
Vid 4, kan sakna smidigheten med vagn ibland. Iaf när man handlat + hämtat paket. Typ de gånger man handlat för lite för att det ska vara försvarbart att ta bilen men för mycket för att det ska vara smidigt att bära hem. Barnet blev mycket upprörd när vi sålde vagnen minns jag, fick nästan lite dåligt samvete då 🙈
 
Tack för era svar! 😊

Verkar ju vara lite olika det där..
Vi bor i en mindre stad och ska vi handla lite promenerar vi gärna till den närmsta affären istället för att ta bilen till den större 😊
Dock ska jag ta inspiration och se till att ändå börja uppmuntra henne att gå mer.
Springcykeln funkar bra, men vi har inget lås till den ännu och det är jobbigt att släpa in i affären. Sen blir hon ibland trött och det har hänt att jag fått bära både cykel och barn och det är tungt 🙈
 
Sonen den äldre vägrade vagn totalt runt 2,5 års ålder. Lillebror åkte till han var runt tre år. Rörliga barn båda två så de var nöjdare om de gick.
 
Här har de slutat runt 2,5 år. Om vädret och dagsprogrammet har tillåtit har vi promenerat till dagis ungefär 1,5 km bort i den åldern (med viss nivå av klagan 🤫)

Använder tyvärr bil en del då vi bor ett par km utanför centrum och det inte finns någon service runt oss
 
Vårt barn är nu fyra år och jag tycker fortfarande det är smidigt att ha henne i vagn när vi ska gå till affären eller liknande.
Men jag har funderat på om det är dags att sluta helt snart.

Hur har det varit för er? När har era barn helt slutat med vagn?

Vi tar inte alltid vagnen, ska vi till lekplats eller bara ut brukar hon springcykla. Min önskan är att få in mer promenad framöver. Men som sagt, smidigt med vagn att lasta både barn och varor i.
Drygt 2.5 tror jag. Enstaka gånger efter det. Yngsta är 4, vagnen har stått orörd länge och ska nu säljas.
 
Men vad tidigt allas barn slutat med vagn! Jag var själv en riktigt lat unge så jag åkte paraplyvagn läääänge, särskilt när vi var ute och reste och mina föräldrar insisterade på att gå och gå och gå.

Jag som hade tänkt att vi skulle åka till New York med dottern medan hon fortfarande är i vagn-ålder, så att vi kan promenera så mycket det går (jag, liksom mina föräldrar, älskar och att gå och gå och gå). Men ska hon sluta med vagn lika tidigt som barnen i den här tråden så blir det ju lite bråttom :D.
 
Men vad tidigt allas barn slutat med vagn! Jag var själv en riktigt lat unge så jag åkte paraplyvagn läääänge, särskilt när vi var ute och reste och mina föräldrar insisterade på att gå och gå och gå.

Jag som hade tänkt att vi skulle åka till New York med dottern medan hon fortfarande är i vagn-ålder, så att vi kan promenera så mycket det går (jag, liksom mina föräldrar, älskar och att gå och gå och gå). Men ska hon sluta med vagn lika tidigt som barnen i den här tråden så blir det ju lite bråttom :D.

Det är lite just lite sånt jag menar med att vi går mycket och barnen då åker vagn ibland vid behov. Det betyder inte att de inte orkar gå eller inte vill gå. Men de orkar inte hur mycket som helst för det.

Tex idag har vi varit iväg på utflykt hela dagen. Enligt min telefon har jag gått 9 km. Vår 4,5-åring har gått kanske 90 % av det (plus allt en fyraåring springer runt och leker/hoppar/klättrar som kanske inte jag gör på en promenad :p ). Att hon har vilat i vagnen korta stunder ibland när orken tryter möjliggör såna typer av utflykter för oss.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: Milosari
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 003
Övr. Barn Jag har en son som är extremt rädd för sprutor och nålstick. Överlag är han väldigt rädd för att saker ska göra ont, att ta bort en...
2
Svar
29
· Visningar
2 449
Senast: Cattis_E
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp