Bukefalos 28 år!

När slutar barn sova middag?

jacko

Trådstartare
Dottern närmar sig 2 med stormsteg och sover en sväng på dagis på dagarna. Den senaste tiden tycker vi dock att hon har svårare och svårare att somna på kvällarna - kan det vara dags att strypa dagsömnen?

(Vi är nybörjare på barn :o)
 
Sv: När slutar barn sova middag?

Alla barn är ju olika så det är svårt att svara på.

Men rent generellt låter det tidigt att strypa sömnen helt på dagarna innan barnet fyllt två år (men visst finns det barn som klarar det).

Hur länge sover hon på dagarna nu ?

När lägger ni henne för natten?

När vaknar hon på morgonen?
 
Sv: När slutar barn sova middag?

Som Calazirya så är det individuellt när barnen slutar sova på dagen. Jag har alltid minskat sovtiden mer och mer för mina barn och provat mig fram. Som det ser ut nu får dottern (drygt 1,5 år) sova så länge hon vill vilket ofta blir ca 1,5 tim på dagis. Vissar kvällar fungerar läggningen sämre och då har vi funderat på att minska hennes sovtid men än har vi inte gjort slag i saken eftersom hon fortfarande verkar behöva sin sömn i slutet på dagisveckan. Sonen kunde vara vaken upp till två timmar efter läggedags ibland och eftersom han vill att vi ska sitta hos honom tills han somnar blev det en pina för oss. Så där har vi varit noga med att minska hans sovtid allt eftersom han blev piggare om kvällarna. Vi minskade väl tex från 1,5 timme till 1 timme. Sen när han var i 3-årsåldern kände vi att vi var tvungna att ta bort sovpasset helt.
 
Sv: När slutar barn sova middag?

Det är olika. Bra svar va? ;)

Vi styrde dagsömnen rätt länge för vår grabb innan han slutade helt. Det blev en slags nedtrappning när vi upptäckte att han hade svårt att somna på kvällarna. Först från 1,5 timme till 1 sen från 1 till 45 min sen till 30 min osv. Vi rättade in oss efter att han skulle vara glad och icke-gnällig på kvällen, men ändå vara trött nog att somna i någorlunda tid.

Det knäppa var att om någon (läs: ofta barnomsorgen) slarvade med att väcka honom och han sov en kvart extra så märktes det jätteskillnad vid kvällsläggningen.

Förra sommaren slutade han helt med att sova på dagen; han började med det på semestern och sen testade vi utan dagsömn även när han började barnomsorgen och det gick bra. Då var han 2,5 år.

Jag vet dock barn som är jämnåriga med honom (snart 4) och faktiskt fortfarande sover en stund på dagen.
 
Sv: När slutar barn sova middag?

Sebastian slutade att sova middag strax innan han var 2,5 år gammal. Detta både på dagis och hemma, han kunde helt enkelt inte somna på kvällarna annars.
Det tog några dagar, sen hade han anpassat om sig och var vaken hela dagarna utan att bli trött eller gnällig.

Sen dess har han enbart sovit på dagtid om han varit sjuk, och inte ens då har det hänt ofta. Han sover bäst på nätterna..

Bonussonen slutade i samma ålder. Killarna är nu 4 och 5 år gamla, och båda går och lägger sig kring kl 19-20 och sover i 11-12 timmar ungefär. Samma tider har det varit i flera år, så dom verkar fungera bra :)
 
Sv: När slutar barn sova middag?

Från det att sonen började på förskola (ca 16 mån) fram tills, typ nu :D, 28 mån, så har vi haft problem med middagssömn, eller snarare att han aldrig somnat på kvällarna. På helger och ledigheter hände det att middagsvilan uteblev helt och då somnade han i vettig tid istället, så jag förstår verkligen ert problem!

Sedan runt tvåårsdagen har vi slutat att kämpa med middagsvila, ibland har han inte visat något som helst intresse och sedan han till hösten började på ny förskola med lite andra vilorutiner så sover han oftast inte alls på förskolan utan somnar vid idealisk tidpunkt på kvällarna! :bow:

Det kanske kan vara lämpligt att minska ner sovtiden till en början?
 
Sv: När slutar barn sova middag?

kl

Dottern har aldrig varit ngt fan av att sova middag, men sömn behöver hon och hon sover oftast iaf 30 min - 1,5h på dagen. Ibland gör hon allt för att inte somna, och ibland somnar hon direkt.
Har hon inte sovit middag så sover hon sämre på natten. Läste ngnstans att "sömn föder sömn" eller ngt liknande, och det stämmer in bra på henne iaf. Ändå sover hon ca 12h per natt och då ibland 1,5h på dagen.

Sen är det väl väldigt olika från barn till barn, man får väl prova sig fram och se hur de klarar en hel dag utan sömn. Kanske dra ner på det först lite försiktigt?
Vet också barn som slutat sova på dagen, helt tvärt. Och sen klarat sig bra direkt efter det.

Så ngn regel finns nog inte.
 
Sv: När slutar barn sova middag?

Vår ena son slutade sova middag när han var runt 2.5 år men hans lillebror slutade redan när han var 2 år.
De är i dagens läge 5 och 2.5 år gamla.
Vi har inga trötta barn, dom sover inte i onödan så att säga ;) Storebror har alltid tagit lååång tid på sig innan han somnar medan lillebror somnar ganska fort bara han hamnar i sin säng på kvällen.
 
Sv: När slutar barn sova middag?

Båda mina har slutat sova middag vid ca 2,5 års ålder. Slutade när vi märkte att det blev allt svårare att få dem att somna på kvällen. Under en övergångsperiod minskade vi middagssömnen mer och mer för att slutligen hoppa över det helt vissa dagar, och sen slutade de helt att sova middag. Krävs en liten omställningsperiod men det är rätt skönt när man inte längre behöver hålla på och joxa med vila mitt på dagen.
 
Sv: När slutar barn sova middag?

Min dotter fyller 2 om en månad och har inte sovit middag på många månader.
Hon slutade själv, sa helt enkelt att hon inte ville sova så då struntade vi i det. Men om hon är trött och vill så får hon - helt enkelt bestämmer hon själv, men till 90% så sover hon inte. Sover hon får hon inte göra det mer än 30 minuter.

OM hon sover är hon vaken till 21-22, sover hon inte slocknar hon runt 19 - betydligt trevligare för oss föräldrar :D

Hon har aldrig varit ett fan av att sova, och när hon var 10 månader gick hon självmant från två sovpass på dagen till ett, och hon sov aldrig mer än 40 minuter då.
 
Sv: När slutar barn sova middag?

Tack för alla svar.

Hittills verkar det som att hon behöver sova mitt på dagen (behöver inte vara direkt efter lunchen), hon tar själv initiativ till att sova - så än så länge är det kanske för tidigt att börja meckla.
 
Sv: När slutar barn sova middag?

Lite kl

Oj! Det är verkligen olika på barnen!
Vi reglerar också sov tiden på dagen. Dock lite annorlunda än er andra. Här får sonen inte sova mer är max 3 timmar och aldrig efter 14:30 (vilket vi har tummat lite på på lördagar när han är som tröttast efter en dagisvecka). Han går och lägger sig 19:15 och vaknar innan 8:00. Han fyllde 2 i augusti.

Mitt tips är nog att bestämma sig för en tid och hur länge och sedan långsamt trappa ner. Märker ni att det blir trött och gnälligt på kvällen kan man lägga på 10 minuters sovtid igen.

Mvh Miks
 
Sv: När slutar barn sova middag?

Max 3 timmar?! Oj, vad barn är olika. EN gång har dottern sovit två timmar och då var vi jätteoroliga... Hon sover helt enkelt inte så länge i sträck. :D Några tröstar mig att hon kommer att ta igen det i tonåren. Då är jag typ 50, så det kan jag ju behöva... :D
 
Sv: När slutar barn sova middag?

Som sagt, det är så olika...vår äldste sov på dagis tills han var 3,5 år, har alltid haft ett stort sovbehov för att fungera bra... vi märkte det på kvällarna att han var uppe till tio på kvällen...då drog vi ner sovandet till en timme, därefter 5 min och sedan 30 min...mot slutet vilade han bara utan att sova....
 

Liknande trådar

Småbarn När har ni minskat eller nästintill slutat med vila? Sexåringen hade stort behov av vila och vilade tills han var typ tre. Men ena...
2
Svar
22
· Visningar
1 867
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 264
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 648
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 613

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp