Bukefalos 28 år!

När sover barn som folk?

Hej, jag vet att vi inte är de enda föräldrar som har ett barn som INTE vill sova. Våran kille är snart tre år och det är alltid strid och kamp i ca en timme innan han somnar av ren utmattning. Det hoppas i sängen, det ska drickas vatten, det kastas gosedjur som sen måste hämtas. Det känns som om vi försökt allt utom att rulla in honom i en filt och gå därifrån.

Vi är väldigt glada att han nu för tiden bara vaknar 1-2 gånger per natt (oftast) och att det då går att natta om honom på ca 20 minuter.

Ni andra som haft svårsövda ungar när blev det lättare?

Kommer vi att ha det så här tills han börjar högstadiet?

Använder han napp?
 
Hej, jag vet att vi inte är de enda föräldrar som har ett barn som INTE vill sova. Våran kille är snart tre år och det är alltid strid och kamp i ca en timme innan han somnar av ren utmattning. Det hoppas i sängen, det ska drickas vatten, det kastas gosedjur som sen måste hämtas. Det känns som om vi försökt allt utom att rulla in honom i en filt och gå därifrån.

Vi är väldigt glada att han nu för tiden bara vaknar 1-2 gånger per natt (oftast) och att det då går att natta om honom på ca 20 minuter.

Ni andra som haft svårsövda ungar när blev det lättare?

Kommer vi att ha det så här tills han börjar högstadiet?

Vid tre år så slutar väl de flesta att sova dagtid? Jag skulle försöka hålla honom vaken eller korta dagsömnen till Max 30 minuter och då inte för sent på eftermiddagen. Alternativt låta honom vara vaken tills han blir trött. Vi tog en vilostund istället, läste bok, myste lite och varvade ner när behov fanns. BARNET kan fortfarande ha svårt att somna men vi har hittat sätt som funkar för oss. Man kan kanske få sitta och rita på sitt rum en liten stund istället, men inte springa runt och busa. Vi ser till att vara ute och leka en bra stund efter skolan/förskolan eftersom BARNET måste bli fysiskt trött för att komma till ro.
 
Börja med att ta bort middagsvilan. Däckar han kl 17 låt honom sova. 19-07 sover min nästan-3-åring gärna. Har en period vid 16-snåret då han blir dödstrött men då håller vi igång honom och efter en kvart är det över och han är vaken ett par timmar till.

Min äldsta har ganska nyss börjat somna frivilligt, han är snart 8. Ljudböcker funkar för honom ibland. Han var 2 när vi tog bort middagsvilan för att han var hemsk att ha att göra med på kvällarna.
 
Alla barn är så himla olika!
Vår dotter har aldrig riktigt förstått vad som är bra med att sova ;) Vaknar man, oavsett tid på dygnet så är man störtpigg direkt!

Men vi lärde oss tidigt att det som fungerade för henne var att hon inte fick bli övertrött innan nattning! Vi hittade liksom en tid då hon var precis lagom trött, så varvade vi ner, på med pyjamas, saga och sedan sova. Om vi bortser från babytiden då hon bara somnade vid bröstet, och det tog ett tag att vänja henne från det, så somnar hon oftast på max 10 min. Ibland kanske hon är ngt piggare än vi trott då får hon ligga och bläddra lite i en bok och sedan somna själv. (Hon är 6).

Sedan så vaknar hon varje natt (det har hon alltid gjort, som baby behövde hon närheten och bröstet och nu som större gissar vi på närhet helt enkelt). Hon får då tassa in till oss och somna om, vilket hon gör direkt. Då behöver inte vi föräldrar vakna.
Men om vi ej somnat själva ännu (lägger oss rätt sent) så måste hon somna om i sin säng, och det går också bra. Vi har en fiffig väckar klocka åt henne som är en apa som öppnar ögonen vid en viss tid och det betyder: nu kan du tassa in till mamma och pappa. Sover apan så ska hon somna om i sin säng. Den fungerar tidvis jättebra!
 
Alla barn är så himla olika!
Vår dotter har aldrig riktigt förstått vad som är bra med att sova ;) Vaknar man, oavsett tid på dygnet så är man störtpigg direkt!

Men vi lärde oss tidigt att det som fungerade för henne var att hon inte fick bli övertrött innan nattning! Vi hittade liksom en tid då hon var precis lagom trött, så varvade vi ner, på med pyjamas, saga och sedan sova. Om vi bortser från babytiden då hon bara somnade vid bröstet, och det tog ett tag att vänja henne från det, så somnar hon oftast på max 10 min. Ibland kanske hon är ngt piggare än vi trott då får hon ligga och bläddra lite i en bok och sedan somna själv. (Hon är 6).

Sedan så vaknar hon varje natt (det har hon alltid gjort, som baby behövde hon närheten och bröstet och nu som större gissar vi på närhet helt enkelt). Hon får då tassa in till oss och somna om, vilket hon gör direkt. Då behöver inte vi föräldrar vakna.
Men om vi ej somnat själva ännu (lägger oss rätt sent) så måste hon somna om i sin säng, och det går också bra. Vi har en fiffig väckar klocka åt henne som är en apa som öppnar ögonen vid en viss tid och det betyder: nu kan du tassa in till mamma och pappa. Sover apan så ska hon somna om i sin säng. Den fungerar tidvis jättebra!
Var har ni hittat den apan? Den lät jättebra.
 
Börja med att ta bort middagsvilan. Däckar han kl 17 låt honom sova. 19-07 sover min nästan-3-åring gärna. Har en period vid 16-snåret då han blir dödstrött men då håller vi igång honom och efter en kvart är det över och han är vaken ett par timmar till.

Min äldsta har ganska nyss börjat somna frivilligt, han är snart 8. Ljudböcker funkar för honom ibland. Han var 2 när vi tog bort middagsvilan för att han var hemsk att ha att göra med på kvällarna.
Jag håller med, låt honom sova om han somnar vid 17 @Teilani, även om han inte ätit.
 
I söndags var han vaken och däckade som en sten kl 17, utan kvällsmat. Då fick vi ju väcka honom igen och sen var det fullkomligt kört att få honom och somna om.

Där hade inte jag väckt honom faktiskt utan låtit honom sova. Säger som andra att det låter som att det är läge att börja plocka bort dagsovandet för att få en mer fungerande nattsömn.

Lycka till :up:
 
Där hade inte jag väckt honom faktiskt utan låtit honom sova. Säger som andra att det låter som att det är läge att börja plocka bort dagsovandet för att få en mer fungerande nattsömn.

Lycka till :up:

Mm, jag förstår hur ni tänker, men då detta hänt tidigare (om vi vart iväg eller haft besök) så har ungen vaknat själv ca 3-4 timmar senare. Varit pigg och hungrig och inte alls beredd att somna om. Så att låta honom sova så tidigt som 17 funkar inte vad vi märkt hittills.

Men visst känns det som om vi kan börja fasa ut middagsvilan.
 
Då måste ni vara beredda vid den tiden att hålla honom vaken. Ibland känns det jättehemskt och barnet är ledset och aptrött. Men mina har piggnat till efter 15-30 minuter igen och varit ok till 19. Lycka till.
 
Apropå boken Kaninen som så gärna ville somna: Dottern är nog för liten för den fortfarande för hon har tröttnat de gånger jag läst den och blivit sur på mig. Men jag har hunnit snappa upp delar av sagans början och de gånger jag själv vaknar på natten och inte kan somna om börjar jag berätta sagan för mig själv inne i huvudet. Jag somnar alltid som en klubbad säl. :p Ett tips till nattuppvaknande vuxna, t.ex. @Mabuse s man. :up:
 
Apropå boken Kaninen som så gärna ville somna: Dottern är nog för liten för den fortfarande för hon har tröttnat de gånger jag läst den och blivit sur på mig. Men jag har hunnit snappa upp delar av sagans början och de gånger jag själv vaknar på natten och inte kan somna om börjar jag berätta sagan för mig själv inne i huvudet. Jag somnar alltid som en klubbad säl. :p Ett tips till nattuppvaknande vuxna, t.ex. @Mabuse s man. :up:

Vad är grejen med den boken, varför är den så sövande? Har hört mycket om den.
 
Apropå boken Kaninen som så gärna ville somna: Dottern är nog för liten för den fortfarande för hon har tröttnat de gånger jag läst den och blivit sur på mig. Men jag har hunnit snappa upp delar av sagans början och de gånger jag själv vaknar på natten och inte kan somna om börjar jag berätta sagan för mig själv inne i huvudet. Jag somnar alltid som en klubbad säl. :p Ett tips till nattuppvaknande vuxna, t.ex. @Mabuse s man. :up:
Haha! Kanske skulle köpa den åt min sambo :p
 
Vad är grejen med den boken, varför är den så sövande? Har hört mycket om den.

Den är skriven på ett sätt som nästintill sätter läsare (och lyssnare ) i någon sorts hypnos. Funkade jättebra på min fyraåring. Fungerande inte alls på 2,5 åringen - han var nog för liten.
 
Vad är grejen med den boken, varför är den så sövande? Har hört mycket om den.
Som @trazel säger försätts man nästan i hypnos. Det finns en hel sida med instruktioner för hur texten ska läsas; man ska betona vissa ord, det är upprepningar, det skapas bilder av att man somnar etc. Senast i går kväll "berättade" jag en bit ur sagan för mig själv och så... *zzzzz*
 
Jag tycker också du ska ta bort middagsvilan, min minsta är 3 och hon var strax 2 när middagsvilan togs bort, hon somnade för sent på kvällen o sov oroligt. Stora var också däromkring.
Ofta kan hon få en dipp där kring 16-17, men då gäller det att komma på en distraktion tills hon kommer in "i andra andningen", bada, gå ut, kasta boll eller nåt annat aktiverande. Hon sover oftast hela natten medan sexåringen vaknar iaf en gång. Vi har ljud-cd som vi sätter på de nätter de har svårt att somna om, samt en sköldpadda som ger stjärnor i taket och lyser en timma, det funkar jättebra.
Hoppas det löser sig! man blir knäpp av att inte få sova
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 540
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 157
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 506
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 709
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp