Bukefalos 28 år!

När sover barn som folk?

Det låter som om ni kan ha hamnat i en ond cirkel. Han skulle egentligen behöva hoppa över middagsvilan (eller bara sova 15-30 min) för att kunna somna bra på kvällen.

Finns det någon möjlighet att hämta honom tidigare från förskolan i två veckor?
Eller kan han få lägga sig tidigare på förskolan och så att de väcker honom efter en kort powernap?

Just den övergången mellan att behöva vila under dagen och inte behöva den längre kan vara väldigt jobbig för vissa barn.

Precis vad jag tänkte när jag läste att han sover på dagen. Om man lyckas hålla honom vaken tillräckligt länge för att somna tidigt på kvällen istället skulle det nog bli bättre!
 
Jag tycker att det är så himla skönt och så otroligt befriande med människor som vågar gå på sin känsla och prova saker och ting. Man behöver inte vara så konventionell hela tiden. Jag reagerade ärligt talat inte ens när jag läste första gången att hon sov i hängmatta. För mig är inte det konstigare än att barnen får äta på golvet för att de leker tigrar eller björnar ;) Huvudsaken är att alla mår bra!
Haha, ja, vi är väl lika tokiga kanske med våra "utanför boxen-tänk" ;)
 
Haha, ja, vi är väl lika tokiga kanske med våra "utanför boxen-tänk" ;)

Min unge sover alltid bra men har ibland lite idéer. I omgångar sover hon därför på golvet. Jag tänker att det borde vara obekvämt men tydligen inte. När jag frågar varför så svarar hon bara "Sängen är så himla tramsig!" :confused: :rofl:
Just sovandet kan för min del ske precis var som helst så länge det inte är något farligt eller på annat sätt olämpligt.
 
Hej, jag vet att vi inte är de enda föräldrar som har ett barn som INTE vill sova. Våran kille är snart tre år och det är alltid strid och kamp i ca en timme innan han somnar av ren utmattning. Det hoppas i sängen, det ska drickas vatten, det kastas gosedjur som sen måste hämtas. Det känns som om vi försökt allt utom att rulla in honom i en filt och gå därifrån.

Vi är väldigt glada att han nu för tiden bara vaknar 1-2 gånger per natt (oftast) och att det då går att natta om honom på ca 20 minuter.

Ni andra som haft svårsövda ungar när blev det lättare?

Kommer vi att ha det så här tills han börjar högstadiet?

Tja, försöker som bäst att natta en treåring och en femåring som är som popcorn (kl är 22, och de har varit uppe sen 6:30 O_o). Jag tänker mig att det blir lättare när de kan natta sig själva, då kan man åtminstone göra annat medan de inte somnar. :cautious:
 
Det här är nog inte vad du vill höra, men det där med uppvaken tycker jag ärligt talat låter lite avvikande. Att ni är "glada" att han "bara" vaknar 1-2 gånger/natt och går att natta om honom på 20 minuter.

Jag hade hört med BVC/BUP om de hade några tankar.

Vakna 1-2 gånger per natt är väl inget konstigt? Sonen som är tre är likadan, och maken också. Tror det är väldigt många som vaknar till några gånger per natt, både barn och vuxna. Skillnaden är väl att när maken vaknar börjar han inte skrika, utan klarar sig själv, så det märks ju mer när barnen vaknar. Jag kan också vakna till nån gång under natten, inget konstigt med det?
 
Min unge sover alltid bra men har ibland lite idéer. I omgångar sover hon därför på golvet. Jag tänker att det borde vara obekvämt men tydligen inte. När jag frågar varför så svarar hon bara "Sängen är så himla tramsig!" :confused: :rofl:
Just sovandet kan för min del ske precis var som helst så länge det inte är något farligt eller på annat sätt olämpligt.
När jag var 7-8 år så hade jag en lång period då jag sov i badkaret eller i en uppblåsbar gummibåt :D
 
Åh, vad många snälla svar! Tack så mycket! Även om jag inte önskar någon besvär så är det väldigt skönt att läsa att vi inte är ensamma.

Nu har vi snart sagt hela hösten fått glirningar från förskolan att barnet är så trött på eftermiddagarna. Ibland går han knappt och väcka efter vilan och somnar alltid direkt. Känner mig som en dålig förälder som inte kan få honom att somna i vettig tid hemma. Gick det att få honom att somna vid 19-1930 skulle han troligen inte behöva sova på dagen. Som det är nu kan de inte hålla honom vaken på förskolan.

Vi har gungat, sovit jämte, läst saga, rutiner, rutiner, rutiner som är det enda råd BVC ger känns det som.

Har massa böcker om att gå och lägga sig och att sova, men jag ska titta efter kaninboken också.

Efter att ha läst det du skriver om vilan ser jag egentligen 2 val, antingen sover han på dagen och då ställer ni in er på att han inte lägger sig förrän rejält sent på kvällen.
Med ett barn som fått sova mitt på dagen trots att det kanske egentligen inte hade behövt är det ju helt kört att ligga och söva på den tid man tycker är lämplig för små barn. Så spara er själva och barnet (det måste ju kännas som ett straff att någon försöker söva en när man inte är trött) och ställ in er på senare läggning där barnet faktiskt börjar visa att det är trött!

Alternativ 2 är att prova hålla igång honom hela dagen och kvällen för att få en lång och tidig natt. Kan definitivt bli gnälligt och finns också risk för längre uppvak men till slut släpper det. Det är knepigt just i övergången och jag vet att vår minste sov ca varannan dag på förskolan ett tag i övergången.
 
Vakna 1-2 gånger per natt är väl inget konstigt? Sonen som är tre är likadan, och maken också. Tror det är väldigt många som vaknar till några gånger per natt, både barn och vuxna. Skillnaden är väl att när maken vaknar börjar han inte skrika, utan klarar sig själv, så det märks ju mer när barnen vaknar. Jag kan också vakna till nån gång under natten, inget konstigt med det?

Nej, att vakna några gånger per natt är inget konstigt. Det gör mina också i perioder (4,5 och 2). Det jag tänker på är att TS verkar tacksam för att barnet går att natta om på "bara" 20 minuter.
 
Vad är det som låter avvikande?

Mina barn har stökat på nätterna från födseln. Den första mer än den andra. Den äldsta vaknade flera ggr/natt till 7-årsåldern. Nu vid 9 är det enbart en uppvakning några gånger/månad. Den yngre är 6 år och vaknar varje natt och sover därefter hos oss (kan nämna att de tidigare somnade och sov hos oss men vaknade ändå flera gånger natt).

Jag är själv väldigt lättväckt och ser inget konstigt med det hela.

I långa perioder har de även haft svårt att somna, trots vi ligger bredvid.

TS: Prova de råd ni fått här, blir det inte bättre kommer det garanterat lösa sig över tiden ändå.

Lycka till!

Det är just de längre vakenperioderna nattetid som i alla fall jag tycker verkar avvikande. Att vakna några gånger tycker jag inte är något konstigt.
 
Nej, att vakna några gånger per natt är inget konstigt. Det gör mina också i perioder (4,5 och 2). Det jag tänker på är att TS verkar tacksam för att barnet går att natta om på "bara" 20 minuter.

Absolut jobbigt för föräldrarna, men jag tror knappast man bör söka vård för att det tar 20 minuter att somna?
 
Absolut jobbigt för föräldrarna, men jag tror knappast man bör söka vård för att det tar 20 minuter att somna?

Tror du att jag menar det? Varför vill du så gärna idiotförklara folk?

Jag pratar om uppvaken på natten. TS beskriver att hon är glad att barnet numera bara vaknar 1-2 gånger/natt och att det då tar 20 minuter att somna om.
 
Tror du att jag menar det? Varför vill du så gärna idiotförklara folk?

Jag pratar om uppvaken på natten. TS beskriver att hon är glad att barnet numera bara vaknar 1-2 gånger/natt och att det då tar 20 minuter att somna om.

Ja, jag tror inte man behöver söka vård för att det tar 20 minuter att somna om när man vaknar på natten. Det låter besvärligt för föräldrarna, men fullt normalt.
 
Ja, jag tror inte man behöver söka vård för att det tar 20 minuter att somna om när man vaknar på natten. Det låter besvärligt för föräldrarna, men fullt normalt.

1-2 gånger med en omnattningsperiod på 20 minuter vardera? Varje natt? Då tycker vi olika.
 
1-2 gånger med en omnattningsperiod på 20 minuter vardera? Varje natt? Då tycker vi olika.

Ja, uppenbarligen. ;) Det är inte allom förunnat, vare sig vuxna eller barn, att sova oavbrutet hela natten, min man t ex är superlättväckt och vaknar alltid minst ett par gånger varje natt, är han lite stressad eller så kan det ta uppåt en timme eller mer innan han somnar om. Visst är det fantastiskt praktiskt att kunna somna eller somna om på ett par minuter, men jag tror det är fullt normalt att inte kunna göra det också.
 
Ja, jag tror inte man behöver söka vård för att det tar 20 minuter att somna om när man vaknar på natten. Det låter besvärligt för föräldrarna, men fullt normalt.
Det är helt inom det normala spannet men det är bra om man utesluter tex vissa allergier då dessa kan ge liknande symptom.
 
1-2 gånger med en omnattningsperiod på 20 minuter vardera? Varje natt? Då tycker vi olika.

Det är inget som BVC reagerat på. När jag pratar med sköterskan så sitter hon och ser medlidande ut, men inte mer än så.

Vi delar stenhårt 50/50 så vi överlever uppvaken, även om det är skit de nätterna som det tar över en timme att natta om.
 
Efter att ha läst det du skriver om vilan ser jag egentligen 2 val, antingen sover han på dagen och då ställer ni in er på att han inte lägger sig förrän rejält sent på kvällen.
Med ett barn som fått sova mitt på dagen trots att det kanske egentligen inte hade behövt är det ju helt kört att ligga och söva på den tid man tycker är lämplig för små barn. Så spara er själva och barnet (det måste ju kännas som ett straff att någon försöker söva en när man inte är trött) och ställ in er på senare läggning där barnet faktiskt börjar visa att det är trött!

Alternativ 2 är att prova hålla igång honom hela dagen och kvällen för att få en lång och tidig natt. Kan definitivt bli gnälligt och finns också risk för längre uppvak men till slut släpper det. Det är knepigt just i övergången och jag vet att vår minste sov ca varannan dag på förskolan ett tag i övergången.

Nä, vi försöker inte lägga tidigt. Vi brukar börjar efter 20 och oftast har han somnat vid 21. Och han är trött, han kan vara så trött att han vacklar fram, men sova ska han inte göra.

Jag har nog tänkt att försöka hålla honom vaken på dagarna på helgen till och börja med. Osäker på hur det ska gå dock. I söndags var han vaken och däckade som en sten kl 17, utan kvällsmat. Då fick vi ju väcka honom igen och sen var det fullkomligt kört att få honom och somna om.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Det är inget som BVC reagerat på. När jag pratar med sköterskan så sitter hon och ser medlidande ut, men inte mer än så.

Vi delar stenhårt 50/50 så vi överlever uppvaken, även om det är skit de nätterna som det tar över en timme att natta om.

Det verkar helt klart jobbigt!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 607
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 211
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 530
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 718
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridstrumpor!
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp