Bukefalos 28 år!

När tänker du gå i pension?

Sv: När tänker du gå i pension?

Tragiskt är det väl egentligen för dem som lever för sitt arbete.
Som inte har någon meningsfylld sysselsättning vid sidan om, vars kontaktnät till 100% består av jobbrelaterade kontakter.

För den människan måste ju en pensionering vara fasansfull.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Jag tror inte att det kommer finnas något pensionssystem när jag är tillräckligt gammal för att nyttja det.

/80-talist
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Jag är 57. Ärligt talat vet jag inte - jag tycker jag har ett himla roligt jobb, för det mesta. Välbetalt, intressant och stimulerande. Just nu är det dock mest bara stress, och det ser ut som att går det riktigt illa så står jag utan jobb om något år. Det problemet får jag ta då. Ekonomiskt lär jag klara mig. Jag har inte särskilt stora utgifter, alla lån är amorterade och huset kan ses som en säkerhetsbuffert. Min enda lyx är väl min man - och han är värd det :-)

Min plan var att vid 63 eller så gå ner på deltid, och sedan jobba till 65. Sen vill jag ägna mig åt annat arbete, inte nödvändigtvis avlönat och utan fasta scheman.

Jag arbetar på ett forskningsföretag och det är mycket vanligt att folk jobbar kvar långt efter pensionsdags, vilket ju är kul. Jag har dock sett ett eller annat varnande exempel på personer som inte har vett att inse när det är dags att sluta publicera sig.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Tragiskt är det väl egentligen för dem som lever för sitt arbete.
Som inte har någon meningsfylld sysselsättning vid sidan om, vars kontaktnät till 100% består av jobbrelaterade kontakter.

För den människan måste ju en pensionering vara fasansfull.

Hur menar du?

Jag får inte riktigt ihop det med ett svar på mitt inlägg, jag är en arbetsnarkoman förvisso men jag räknar med att jag kommer att ha meningsfull sysselsättning med gården och hästarna och sen dessutom ha mer tid att träffa vänner när den tiden kommer :)
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Hur menar du?

Jag får inte riktigt ihop det med ett svar på mitt inlägg, jag är en arbetsnarkoman förvisso men jag räknar med att jag kommer att ha meningsfull sysselsättning med gården och hästarna och sen dessutom ha mer tid att träffa vänner när den tiden kommer :)

Ursäkta, anmärkningen var inte personligt riktad, utan mer ett konstaterande. Att de som inte har ett liv vid sidan av jobbet, ligger risigt till när jobbet inte finns längre.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Att de som inte har ett liv vid sidan av jobbet, ligger risigt till när jobbet inte finns längre.
Min far levde för sitt jobb som företagare med långa arbetsdagar.
Han sålde till slut företaget vid 67 års ålder.
Han fick väldigt långtråkigt, tyvärr.
Jag tror att det tog lång tid för honom att acceptera sitt nya liv och ställa om sig efter de nya förutsättningarna.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Min far levde för sitt jobb som företagare med långa arbetsdagar.
Han sålde till slut företaget vid 67 års ålder.
Han fick väldigt långtråkigt, tyvärr.
Jag tror att det tog lång tid för honom att acceptera sitt nya liv och ställa om sig efter de nya förutsättningarna.
Jag är 68 och har varit pensionär några år.
Har aldrig haft det så bra som nu,njuter varje dag.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Min far levde för sitt jobb som företagare med långa arbetsdagar.
Han sålde till slut företaget vid 67 års ålder.
Han fick väldigt långtråkigt, tyvärr.
Jag tror att det tog lång tid för honom att acceptera sitt nya liv och ställa om sig efter de nya förutsättningarna.

Där har du en riskgrupp, Han var företaget och företaget var han. Jag förstår vilka tankar som gick genom hans huvud i o m att besluten togs och verkställdes om att hans företag;s (hans baby;s) avyttrande.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Ursäkta, anmärkningen var inte personligt riktad, utan mer ett konstaterande. Att de som inte har ett liv vid sidan av jobbet, ligger risigt till när jobbet inte finns längre.

Ja det har jag sett många exempel på, tyvärr på nära håll också. När rutinerna på jobbet är det som håller igång livet blir det förödande för personen som åkt hem, ätit middag, fixat lite hemma och sen parkerat framför TV:n.

De tappar styrfarten helt och hållet. :(
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Å andra sidan är det väl inte nödvändigtvis så stor skillnad mellan att sluta jobba och få det tomt och jobbigt i livet av det och att tex sluta med hästar och få samma effekt?

Jag är i rätt hög grad "gift med jobbet", men jag tror ändå att det kommer att bli svårare för mig den dag jag inte längre kan ha häst (pga ålderskrämpor, tex) än det blir den dag jag går i pension.

En jobbig faktor är naturligtvis att det kan bli så att jobb och häst försvinner ungefär samtidigt, men även då tror jag att livet som hästlös blir svårare att anpassa sig till än livet utan arbete.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Rent åldersmässigt har jag väl 20 år kvar - 66 är väl lagom tänker jag. Då är huset betalt, ungarna utflugna och självförsörjande.
Maken o jag är billiga i drift. Vi har små extra intäktsmöjligheter så maken som är fem år äldre och sugen på att gå i pension tidigt kan ju sätta fart på businessen.
För jag vill "göra något" som pensionär- men bestämma själv.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Du vet väl att PA 03 avtalet är uppsagt och ingen vet om det kommer något nytt liknade. :crazy:

Nej, det visste jag inte.
Jag vet att Arbetsgivarverket funderade på att säga upp avtalet för omförhandling, men har inte sett något om att det var gjort.
Var kan man läsa om det? Det står inget på fackets hemsida iaf.
 
Sv: När tänker du gå i pension?

Nu har jag kollat upp saken.
PA03 är uppsagt för omförhandling, inget annat. Vad sen omförhandlingen ger är en annan femma...
61 blir kanske 63? :nailbiting:
 
Sv: När tänker du gå i pension?

När jag har fyllt 60 vill jag ha möjligheten att gå ner i tid, om jag känner att jag vill det.
Man kan ju alltid hoppas på möjligheten.....
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 812
Senast: Manji
·
Kropp & Själ Jag har nån grav form av IBS eller möjligen IBD (inflammationsvariant), och är under utredning. Det innebär 5-8 vattniga diarréer om...
2
Svar
24
· Visningar
1 389
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 207
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 396
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp