Bukefalos 28 år!

när växte era småpojkar upp och blev...

I

issikka

"stora" stolta islands hingstar :banana:
jag har som sagt en lite isispojke på 1 1/2 och jag började fundera på när man ska se efter tecken på hingstfasoner. Han och hans storebror som jag också äger är som natt och dag, lillgrabben är full i f'*n medan storebrorsan är som ängeln själv, förståss som en ung grabb men cool altså för sin ålder. den äldre är 2 1/2 och visade endast lite tecken på att bli hingstig förra våren, och på hösten kastrerade vi honom. Men lillgrabben är någåt bestämdare och besvärligare (lite bitas i rocken och bus, men inget värre) :devil:
så därför funderade jag på när era pojkar blev vuxna? och när ni kastrerade, och om vid äldre ålder så hur mycket hingst blev det kvar i dem efteråt.

tacksam för svar. :bump:
 
Sv: när växte era småpojkar upp och blev...

finns det ingen som kan svara ??
 
Sv: när växte era småpojkar upp och blev...

Nja, har tyvärr inga erfarenheter av isisar av det manliga könet, men tänkte bara på, att om dom är som "folk" i allmänhet (inte bara människor, utan även hundar, katter, osv) så blir dom nog ALDRIG vuxna... ;)

Rent hormonellt tror jag de är fertila ca en månad efter kastrering - kan ha fel...

F ö tycker jag att du ska gå på känslan; tycker du att han är det minsta läskig - kastrera!

Lycka till!
 
Sv: när växte era småpojkar upp och blev...

njaa inte läskig precis, lite hoppsig och bitig. men i mina ögon inte det minsta skrämmande. Sen är han ju bara 1 1/2 än så han har ju inte riktigt vaknat än, men jag väntar på att det ska ske i vår. halvt i allafall. så var det ju med brodern osså... Nee men den dagen han kommer emot med frammhovarna i vädret och nått annat i luften :rofl: då ryker nog kulorna :bump:
tror det tar upp till 2 mån tills hormonerna försvinner, men jag menade att hur mycket blev kvar av hingstbetendet om de blev kastrerade ex vid 4-5 års ålder och uppåt.
 
Sv: när växte era småpojkar upp och blev...

Det är, som med allt annat väldigt individuellt hur pass hingstiga dom blir! Vet en del hingstar som inte är särskillt hingstiga förrn dom får träffa sina flickvänner på sommarn, o valacker som blev kastrerade vid 3 års ålder som fortfarande tror att dom är något även om dom är 16-17 bast nu!!:(

Men om du inte tänkt o ha den här som avelshingst så tycker ju jag att du borde kastrera den så snart som möligt! Både för din och hans skull! Tråkigt att ha en häst som knappt kan va ute med andra och absolut inte med ston... Men sen å andra sidan, om det är ett avelsmaterial, (kanonstam på båda sidor, högt blup etc) kan det ju va värt det!! Valacker blir i genomsnitt dessutom ngt större än hingstar!;)
 
Sv: när växte era småpojkar upp och blev...

nee som hingst ska jag absolut inte hålla honom. Han går med sin brorsa nu, så kamrat har han nog hela tiden, hoppas bara att det går bra. klart att det är individuellt, men jag tänkte bara ifall bukefolket har några egna historier att berätta, men folk tycks inte äga hingstar. Han ska kastreras i höst, men han är klapphingst ¨så vi hamnar åka till kliniken med honom och att kastrera där kostar i euro ca 600 så i kronor lär det bli 6000 +/- ... så det kräver lite pengar och planering. men nog är han fin :banana:
 
Sv: när växte era småpojkar upp och blev...

KL.
Min lilla kastrerades som 2åring (innan jag köpte han), han har inget hingstbeteende alls.

Den store kastrerades som 5åring, han är fortfarande hingstig.
Han hann få 9 avkommor innan kulorna rök ..
 
Sv: när växte era småpojkar upp och blev...

tänkte kastrera till hösten, skulle då vara lite på 2 år. vilket jag tycker att är passande. och jag räknar med att fast han hinner vakna lite så blir det inte mycket kvar... hoppas :eek:
 

Liknande trådar

Avel Har en snart 9-månaders unghingst som ska iväg på bete senare i vår. Många menar att det är positivt med en äldre valack i flocken för...
Svar
18
· Visningar
1 988
Senast: Wonderwoman
·
Hästhantering Jag behöver hjälp. Min häst blir otroligt jobbig VARJE gång han ser en annan häst utanför stallet. I bästa fall blåser han bara upp sig...
Svar
7
· Visningar
1 023
Senast: spinxx
·
Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 742
Senast: Red_Chili
·
M
Hästhantering Ja, hästar begriper man sig aldrig på... Jag har en arabvalack (6 år), som är väldigt ranglåg. I hagen är han alltid den som får äta i...
Svar
1
· Visningar
985
Senast: Lena J
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp