nässelfeber

ameo

Trådstartare
Moderator
Har man (kan man ha) feber när man har nässelfeber?
Eller är det bara utslag med ett missvisande namn? (vilket mitt googlande säger mig)
 
Sv: nässelfeber

Inte per definition. Däremot kan man ju få värmeutslag när man har feber, och det misstolkas ibland som nässelfeber...
 
Sv: nässelfeber

Sen kan ju huden bli röd och varm där utslagen sitter, det kanske har bidragit till att man lagt till feber i namnet.
 
Sv: nässelfeber

Har man (kan man ha) feber när man har nässelfeber?
Eller är det bara utslag med ett missvisande namn? (vilket mitt googlande säger mig)

Om man får mycket utslag av nässlor eller maneter kan man få feber. Det är det jag trott kallas nässelfeber.
 
Sv: nässelfeber

njä, det jag läste mig till när jag googlade är att det är utslag som ser ut som de man fått från brännässlor och att det har ett missvisande namn...
 
Sv: nässelfeber

Jag har det just nu och jag har ingen feber (men fy faaan vad det kliar)
Har haft i två veckor cirka och håller fullständigt på att bli galen, dubbla doser antihistamin lindrar något

Misstänker att det kan ha något samband med min Borrelia infektion jag fick strax innan nässelutslagen började

Kan säga så mycket att när jag i går blev biten av en pissmyra medans jag rastade hunden var det nästan skönt, för det tog bort fokusen från det andra kliande en stund :cautious:
 
Sv: nässelfeber

Vet inte, brukar inte veta (kolla) när jag har feber (nässel eller annan).

Men det är ju inte "lite utslag" "på en kroppsdel" direkt. Om man får det ordentligt så, kliar på en punkt, upphöjda utslag/fläckar, svullnar och hela området blir rött och så nästa plats på kroppen, med lite otur tills man är täckt av eländet (på mig brukar det starta på magen - när jag ätit ngt dumt, eller underarmarna och så får man hålla tummarna att det stannar där och inte hoppar till händer och ansikte, bläh). När det är klart ser det inte ut som "ramlat i ett nässelsnår" utan ett allvarligt fall av för mycket kortison.

Och så känner man sig bra ynklig, ögonen och hela ansiktet kan svullna rejält. Fingrarna gör ont att böja. Men så kan det ju också stanna vid lite harmlösa fläckar på magen eller armarna och händerna. Bara som om man landat i ett nässelsnår. Mina kliar bara i början, ett typiskt kli (inte myggbettkli utan görontkli), sedan är de mest obehagliga, svullna eller gör ont.

Om jag får det på händerna pga kyla snarare så blir det ju varmt.

Men jag tror också ordet feber har ändrat betydelse genom åren. Numera betyder det ju bara varm kroppstemperatur, men jag tror det har stått för vissa typer av "mår dåligt" utan ont i magen.

Jag har en klar känsla, utan att veta, av att det verkar inte vara en klassisk 1a, tål inte X, äter X, får nässelfeber. Utan mer av, om jag inte tål ngt så har jag extra lätt att få nässelfeber, någon annan kanske får ont i magen (kylan, värktabletten, katten, just den kombinationen livsmedel). Det enda jag alltid visste att jag skulle få det av finns inte längre, en kombination av livsmedel, en färdig utflyktssallad som alla hade jämt när jag var liten.
 
Senast ändrad:
Sv: nässelfeber

Jag kan få det av kontakt med vissa ämnen, vilka har jag inte listat ut förutom citrusfrukter.
Jag har cortisontabletter för att häva det, inte alltid det funkar heller och det kan sprida sig till läpparna :)
Då får jag adrenalin ;)
Nu har det varit rätt lugnt, men jag är ju bra mycket försiktigare nu för tiden så :)
 
Sv: nässelfeber

Klart man KAN ha feber samtidigt som man har nässelutslag.

Jag hade det för några veckor sen, fick det utan att ha ätit nåt konstigt eller tagit på nåt konstigt, min egen gissning är att jag fick det som en följd av en kraftig förkylning med feber 4-5 dagar som jag hade veckan innan.
Dubbel dos antihistamin och kalla duschar gjorde att det var uthärdligt iaf.
 

Liknande trådar

Hemmet För att få veckorna att flyta på smidigt så söker vi en whiteboardtavla som veckoplanerare. Den behöver ha veckodagarna uppradade och...
Svar
9
· Visningar
767
Senast: Guldaskig
·
Hemmet Jag har googlat men känner inte att jag hittar den informationen jag söker. Jag vet att man får måla om i en lägenhet så länge det är...
Svar
3
· Visningar
575
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Någon som jobbar som Djurvårdare nivå 2 på veterinärklinik och kan berätta på ett ungefär vad lönen ligger på? När jag googlar...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 892
Senast: kanelsvans
·
Hemmet Jag har letat men jag hittar bara svenska stämplar. Måste vara kass på att googla alltså. Jag har en ärvd skål som jag tror är kristall...
Svar
5
· Visningar
430
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp