Näthat eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Näthat eller inte?

Att triangla och uppmärksamma moderatorn på att något inte är acceptabelt - hur kan det vara att göra ingenting? Om du dessutom svarar på inlägget att du tycker det är oacceptabelt och du har trianglat det har du definitivt reagerat.

Triangla, visst jättebra! Men jag skulle iaf inte "bara" göra det utan skriva vad jag tycker och tänker. Men du ansåg att det inte var värt att diskutera elakheter. Alla är vi olika men jag skulle reagera med skrift.
 
Senast ändrad:
Sv: Näthat eller inte?

Det har ju länge pratats om näthat och att det bara blir vanligare och vanligare. De flesta människor tar naturligtvis avstånd från all sorts mobbing oavsett vilken form den kommer i.

Men vad är näthat för er? Vad anser ni vara näthat och vad är ok att säga på ett forum som denna t ex?

Tråden initierades av att det finns en tråd här på buke där någon skrivit väldigt stötande om en annan användare och är ivrigt påhejad av en del andra användare medans andra har en tyst acceptans (?) eller helt enkelt inte anser det som skrivits vara så farligt.
Jag påtalade att det inte är ok att uttrycka sig så och får då höra att det jag skriver (d.v.s att det inte är ok att skriva så och att jag tycker det är märkligt att andra hejar på sådant) är lika illa vilket jag verkligen inte kan tycka.

Jag inser där att det kan ju säkert skilja vad folk faktiskt tycker är ok eller inte ok att säga på nätet och vad som faktiskt kan definieras som näthat.
För mig är det inte ok att använda kränkande beskrivningar och ord om specifika användare utan då kan det faktiskt definieras som näthat.

Vad anser ni vara ok?

Tyvärr får man inte kalla bukes rasister för rasister, men golit tycker det är rimligt. Liksom de flesta sammansättningar av skalle, kork-, dum-.

man bör undvika jude, neger, och det kvinnliga könsorganet för sig eller i sammansättningar, men i övrigt så är det ganska fritt fram.

Näthat är inte att kalla någon för idiot, näthat är att sprida myter och falska bilder av verkligheten som exempelvis no1 gör
 
Sv: Näthat eller inte?

Om du kallar det näthat.vad kallar du det när du startar en tråd där du hänger ut några andra,förföljelse? Ochså "näthat"

Jag tycker det känns som sandlåda och fjortisar.

Fast nä nu får du nog läsa trådstarten igen. Jag har inte "hängt ut" någon. Tråden skulle inte alls handla om den andra tråden utan initierades bara av den. Frågeställningen är ju vad folk här definierar som näthat. Att andra användare sedan styr in tråden på att handla om en annan tråd är väl inget jag kan lastas för?

Men då vet jag iaf vad du anser vara näthat :up:
 
Sv: Näthat eller inte?

Gräsligt skrivet oavsett. Likaså den människan som upprepade gånger skriver att personen är ett äckligt vidrigt kräk.

Jag kan inte begripa att ni inte blivit bannade, jag har själv blivit bannad en gång för något mycket mindre allvarligt. Det ni skriver är ju direkt obehagligt.

att nick på buke är ett vidrigt kräk är i inte näthat. Det är debattnivå.
 
Sv: Näthat eller inte?

Jag förstår inte heller hur de som skrev det där kunde undgå en banning. Moderatorerna kan ju korttidsbanna, hur kunde man inte göra det i de här fallen? Jag brukar inte klaga på moderering men solklarare fall av brott mot forumreglerna mot personangrepp har jag aldrig sett. Oavsett om det handlar om hundmisshandel eller något annat.

vilket är ett brott mot forumreglerna.... att diskutera moderatorerna, typ.

Vilket golit nu gjorde och gör som golit brukar och anmäler sig själv.
 
Sv: Näthat eller inte?

För mig är tråden och inläggen som den här tråden "hämtat inspiration" ifrån mer överreaktion i affekt än näthat.

Näthat är en helt annan sak än ilska för mig, man kan vara förbannad utan att hata liksom..
 
Sv: Näthat eller inte?

Men då vet jag iaf vad du anser vara näthat :up:
Nu drog du förhastade slutsatser,inget av det jag sa antyder vad jag tycker.

Däremot är det väl ganska vanlig att det går hett till och fok kallar/kallas både det ena o andra i stridens hetta utan att bli uthängda som näthatare.

Sen tycker nog jag att hundplågaren är en idiot ,så jag är nog näthatare jag med ....
 
Sv: Näthat eller inte?

Nu drog du förhastade slutsatser,inget av det jag sa antyder vad jag tycker.

Däremot är det väl ganska vanlig att det går hett till och fok kallar/kallas både det ena o andra i stridens hetta utan att bli uthängda som näthatare.

Sen tycker nog jag att hundplågaren är en idiot ,så jag är nog näthatare jag med ....

Men snälla du! Har du läst tråden?Är det vanligt att folk kallar andra för" ditt äckel", "strimla dig och hänga upp i träd" osv?

Tycker inte du att det är bra att någon reagerar?

Till TS: ursäkta att jag "drar" upp den andra tråden.
 
Senast ändrad:
Sv: Näthat eller inte?

Om du kallar det näthat.vad kallar du det när du startar en tråd där du hänger ut några andra,förföljelse? Ochså "näthat"

Jag tycker det känns som sandlåda och fjortisar.

Fast jag skulle vilja säga att det är snarare hur man diskuterar som är avgörande och inte vad.

Men visst är det en svår balansgång och denna tråden balanserar på kanten. Men den lär nog spåra ur ganska så snart. Redan på sida tre har ju tongångarna blivit bra mycket tuffare.

Ts ställde en väldigt viktig fråga på ett bra sätt men tyvärr brukar ju folk har en tendens att inte klara av att hålla en korrekt ton.

Det lustiga är att det är inte alls lika ofta som dessa hetska debatter förs i verkliga livet. Där håller folk mun och sedan går och avreagerar sig på nätet.
 
Senast ändrad:
Sv: Näthat eller inte?

Det är debattnivå, inte näthat.

Nä det är inte debattnivå. Hur många tror du skulle våga uttrycka sig på det sättet om de stod öga mot öga med personen i fråga?

Möjligtvis om det hade varit en grupp av människor som tydligt visade att de hade samma åsikt som någon vågat uttrycka sig på samma sätt och då hade andra vågat hänga på.
 
Sv: Näthat eller inte?

Kanske inte är så konstigt med tanke på att någon här i tråden sparkade (eller näthatade) på moderatorn för att den inte bannade ett antal personer i den tråden.:banghead:
 
Sv: Näthat eller inte?

Nästan. Så här skrev jag:

"Hade jag varit i närheten när du misshandlade rottisvalpen så hade jag strimlat dig och hängt dig i träden till kråkorna. Idiot."

Vilket är en synnerligen mild beskrivning av hur jag hade reagerat om jag varit där. Nu var jag inte det, tyvärr.
Menar du på fullt allvar att du tycker att det du citerar ovan är ett normalt sätt att uttrycka sig?

Nej, jag försvarar inte djurplågeri.
Men jag försvarar inte heller hot om misshandel.

Dessutom tror jag i ärlighetens namn inte att du skulle ha genomfört hotet i verkligheten.
 
Sv: Näthat eller inte?

Menar du på fullt allvar att du tycker att det du citerar ovan är ett normalt sätt att uttrycka sig?

Nej, jag försvarar inte djurplågeri.
Men jag försvarar inte heller hot om misshandel.

Dessutom tror jag i ärlighetens namn inte att du skulle ha genomfört hotet i verkligheten.

Man kan aldrig veta när lynchmobben går igång, men säkra tips är trådar om djurmisshandel o sexbrott mot barn.
Det var ganska många som erbjöd sig att agera bödel i samband med Änglas mördare t ex. Dom uttryckte sig mycket mer målande än ovan citerat. Inte många som blev bannade då. Tror faktiskt att en del faktiskt skulle gjort det om de fick chansen, i den här frågan tror jag inte att någon faktiskt skulle agera mordiskt i verkligheten.
 
Sv: Näthat eller inte?

Diskussioner om hur det modereras eller hur det skall modereras bör tas på forumet Om Bukefalos eller via PM om det rör enskild moderator.
Att vissa åtgärder ibland dröjer kan bero på flera saker. Ingen kanske har uppmärksammat moderatorn på överträdelsen, moderatorn kanske inte hann göra allt på en gång, moderatorerna kanske ville diskutera genom saken mer för att kunna lägga åtgärder på rätt nivå osv.

Banningar har delats ut, diskussioner om de skall förlängas förs.

Jag stänger denna tråd nu, generella diskussioner om nivån på vad som skall tillåtas får gärna föras i nya trådar under Om Bukefalos, även om fokus för mig just nu är att förbereda övergången till ett nytt forumsystem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 376
Senast: Klara
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 080
Senast: Niyama
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 050
Senast: Sasse
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 916
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp