Näthat eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Näthat eller inte?

Det är väl ingen som har försvarat det? Det som jag har kommenterat och haft synpunkter på är HUR man öht kan uttrycka sig så som du och andra gjorde i den tråden? Lite vett och etikett hoppas jag dom flesta har!

Nej men precis. Ingen har ju försvarat personens handlingar utan tvärtom.
 
Sv: Näthat eller inte?

Gräsligt skrivet oavsett. Likaså den människan som upprepade gånger skriver att personen är ett äckligt vidrigt kräk.

Jag kan inte begripa att ni inte blivit bannade, jag har själv blivit bannad en gång för något mycket mindre allvarligt. Det ni skriver är ju direkt obehagligt.
 
Sv: Näthat eller inte?

Jag är fullständigt lugn. Du skrev att du tyckte "tipset var helt fruktansvärt"; jag tyckte det var värre än så. Min reaktion hade inget att göra med att "få vräka ur mig"; det var en respons på djurplågeri, som för mig är oacceptabelt. Däremot så tar jag inte på mig att försöka "få personen att tänka om"; det får vederbörande själv ta ansvar för. Ett bra första steg i den riktningen är att ta åt sig den massiva negativa reaktion från omgivningen hen fick.
 
Sv: Näthat eller inte?

Nästan. Så här skrev jag:

"Hade jag varit i närheten när du misshandlade rottisvalpen så hade jag strimlat dig och hängt dig i träden till kråkorna. Idiot."

Vilket är en synnerligen mild beskrivning av hur jag hade reagerat om jag varit där. Nu var jag inte det, tyvärr.

Den det är synd om i den tråden är den lilla rottisvalpen.

Mordhot, med andra ord?
 
Sv: Näthat eller inte?

Gräsligt skrivet oavsett. Likaså den människan som upprepade gånger skriver att personen är ett äckligt vidrigt kräk.

Jag kan inte begripa att ni inte blivit bannade, jag har själv blivit bannad en gång för något mycket mindre allvarligt. Det ni skriver är ju direkt obehagligt.

Jag förstår inte heller hur de som skrev det där kunde undgå en banning. Moderatorerna kan ju korttidsbanna, hur kunde man inte göra det i de här fallen? Jag brukar inte klaga på moderering men solklarare fall av brott mot forumreglerna mot personangrepp har jag aldrig sett. Oavsett om det handlar om hundmisshandel eller något annat.
 
Sv: Näthat eller inte?

Nej, inte jag heller. Jag har trianglat (förvisso idag) men i och med att tråden har låsts har ju moderatorn uppenbart läst inläggen men valt att inte banna.

Fullkomligt obegripligt för mig.

(Jag tyckte att min banning var korrekt också och motsatte mig inte den överhuvudtaget, lite FYI bara sådär).
 
Sv: Näthat eller inte?

Nästan. Så här skrev jag:

"Hade jag varit i närheten när du misshandlade rottisvalpen så hade jag strimlat dig och hängt dig i träden till kråkorna. Idiot."

Vilket är en synnerligen mild beskrivning av hur jag hade reagerat om jag varit där. Nu var jag inte det, tyvärr.

Den det är synd om i den tråden är den lilla rottisvalpen.

Det där är mordhot.

Vad händer om personen stöter på dig när hon gör så? Tänker du strimla henne då? Du skriver ju det, "om du hade varit där".

Det där ÄR ett mordhot och ingenting annat!
 
Sv: Näthat eller inte?

Men vilken planet kommer du ifrån? Inte nog med att människan talar om att hon tryckt ner en liten fyra månaders valp mot golvet och hållt fast tills stackarn kissade ner sig; dessutom talar hon om att hon anser det vara en effektiv metod och rekommenderar TS att göra likadant med sin tioveckors valp?! Kvalificerat djurplågeri och maktutövning mot en liten valp som inte har möjlighet att försvara sig och dessutom är i beroendeställning till människorna omkring sig. Fy f-n.

Det är inte magstarkt. Det är solklart varför valpen kissade på sig. Det är värsta sortens djuplågare. Hon behövde inte tala om att valpen "skrek och kämpade".

Hur man kan ta en sån person i försvar när folk reagerar är mer förunderligt än reaktionerna.


Det där gör dig ganska mycket värre än den du skrev det till...usch , nu vet jag vilken tråd det är och jag märkte lynchmobbningen ganska direkt

Varför moderatorerna väljer att inte banna är för mig helt ofattbart, men det är ju skillnad på folk o folk på det forumet :meh:
 
Sv: Näthat eller inte?

Jag skrev ju själv där, och även om både jag och andra var negativa var det väl bara en användare som gick över gränsen? Då är det den användaren som ska trianglas och eventuellt bannas, i stället för att dra alla som skriver i tråden, eller rent av hela Buke, över en kam?
 
Sv: Näthat eller inte?

Det där gör dig ganska mycket värre än den du skrev det till...usch , nu vet jag vilken tråd det är och jag märkte lynchmobbningen ganska direkt

Varför moderatorerna väljer att inte banna är för mig helt ofattbart, men det är ju skillnad på folk o folk på det forumet :meh:

Ja det är skillnad på folk och folk här! En sådan sak som hotet är ju riktigt allvarligt och borde ju plockas bort och användaren bannas omedelbart.
 
Sv: Näthat eller inte?

Nej minst 2 gick över gränsen. Och dom två fick medhåll. Och INGEN säger nått till dom 2 personerna som vräker ur sig sånna hemska saker! Varför gör man inte det? Kanske håller man med? eller inte vågar?
 
Sv: Näthat eller inte?

Nej minst 2 gick över gränsen. Och dom två fick medhåll. Och INGEN säger nått till dom 2 personerna som vräker ur sig sånna hemska saker! Varför gör man inte det? Kanske håller man med? eller inte vågar?

Tror att det är väldigt lätt att ryckas med. Människan fungerar ju på så sätt. Detta "fenomen" finns ju även i andra trådar där någons åsikt skiljer sig lite från mängden. Det behöver inte vara en "felaktig" åsikt utan tex gälla om svart eller vitt passar bäst. De flesta tycker att svart är snyggast men så kommer någon och säger att dom faktiskt föredrar vitt.

Denna vitföredragande person kan då bli väldigt hårt ansatt av dom svartföredragande personerna. Oftast börjar en och så hänger två-tre personer på. Ibland fler. Det förekommer kanske inga direkta personangrepp men den gränsen är hårfin. Man kan förlöjliga och trycka ner någon utan att använda direkta personangrepp.
 
Sv: Näthat eller inte?

Det finns ingen anledning att diskutera med folk som skriver rena elakheter - triangla i stället.
 
Sv: Näthat eller inte?

Det finns ingen anledning att diskutera med folk som skriver rena elakheter - triangla i stället.

Men ibland är det inte så konkret att någon skriver "Du är dum i huvudet". Hur skall man göra då?

För några år sedan när Cesar Millan var ny i tvrutan så fick alla som ifrågasatte hans metoder en riktig nedtryckning i stövlarna. Det var bl.a. en diskussion här på Buke om det var rätt eller inte att använda elhalsband när man tränade bort ovanor hos hundar.

Jag tyckte detta var felaktigt oavsett anledning. Men fick då drevet på mig för att det var okej att använda det eftersom det var för hundens bästa. Ingen gick till direkta personangrepp men min åsikt förlöjligades och jag utmålades som världens mes.

Vad gör man då?

Idag hade tongångarna varit helt annorlunda men då för några år sedan när vi var några få som vågade gå mot strömmen och påpeka att mycket av det Cesar gjorde faktiskt inte var okej så fick vi stå ut med en massa indirekta elakheter.

Men så brukar det ju alltid vara när någon/några vågar gå mot strömmen. Dessa kan få stå ut med en hel del. Sedan går det några år och då har den allmänna opinionen vänt och då är plötsligt den förut så udda och förhatliga åsikten helt korrekt.

Det där med näthat och mobbning på nätet är inte alltid helt solklart. Ibland är mobbningen och hatet väldigt subtilt även om mekanismerna bakom är likadana.
 
Sv: Näthat eller inte?

Att triangla och uppmärksamma moderatorn på att något inte är acceptabelt - hur kan det vara att göra ingenting? Om du dessutom svarar på inlägget att du tycker det är oacceptabelt och du har trianglat det har du definitivt reagerat.
 
Sv: Näthat eller inte?

Om du kallar det näthat.vad kallar du det när du startar en tråd där du hänger ut några andra,förföljelse? Ochså "näthat"

Jag tycker det känns som sandlåda och fjortisar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 370
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 915
Senast: Habina
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 203
Senast: Fruentimber
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 105
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp