Näthat och att tappa lusten

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag började läsa Bukefalos-trådar regelbundet när jag var typ 8 år gammal. Det var år 2005. Sedan dess har jag varit en hängiven läsare. Det dröjde dock först till i mars 2012, när jag var 14.5 år gammal, innan jag skaffade ett konto här, och ytterligare några år innan jag började skriva mer frekevent. Anledningen till att jag har hängt här i så många år är framförallt för att jag alltid tyckt att diskussionerna varit kvalitativa och städade, men också för att det varit såpass (förhållandevis) få som frekvent skrivit, att man ändå har fått en någorlunda bild av "personerna bakom nicken". Det har liksom känts trevligt att (i en forumskontext) få komma såpass "nära" flertalet trevliga och intressanta debattörer och medmänniskor.

Ungefär sedan årsskiftet känner jag inte denna glädjen längre. Andan här känns som förbytt. Den intensiva men samtidigt ändå så varma och hjärtliga debattandan är inte lika stark längre, utan har istället bytts ut mot en mer aggressiv och personangripande dito.

Vid flera tillfällen har också denna aggressivitet riktats mot mig. Med tanke på den bakgrund av svår mobbning under flertalet år som jag har i bagaget, tar jag mycket sällan åt mig av aggressivitet på nätet personligen. Jag har sedan länge lärt mig att låta sådant rinna av. Däremot får denna aggressivitet mig att tappa lusten. Lusten till att läsa, men framförallt också lusten till att delta i debatter, eller än "värre", starta debatter själv.

För min högst personliga del gör det inte allt för mycket att somliga inte kan uttrycka sig vettigt mot mig, jag tar ju som sagt ändå inte åt mig. Däremot ser jag det också ur ett större och bredare perspektiv, och blir utifrån det mycket beklämd.
Jag är absolut inte yngst på detta forum, men däremot tror jag mig absolut tillhöra den yngsta tredje-, eller kanske t.om. fjärdedelen. Jag tror mig alltså ändå vara bland de lite yngre som frekvent hänger här. De jag debatterar emot är ofta i medelåldern och somliga av dem även föräldrar. Och det är just det som gör mig extra beklämd.
De senaste åren har det funnits en ständigt aktuell debatt om näthat, aggressivitet på nätet och hur man ska lösa det. Detta kan väl knappast ha undgått någon. Ändå sitter det flertal personer här på Bukefalos, och uttrycker sig aggressivt mot andra användare, helt utan mening. Varför det? Vad får man ut av det egentligen?
Vad som dock nästan är ännu värre enligt mig, är barnperspektivet på situationen. För jag har fått för mig att ändå ganska många som hänger frekvent här på Bukefalos är föräldrar. Som förälder antar jag att man vill uppfostra sina barn till goda medborgare och medmänniskor, inte sant? Och i konceptet "god medborgare/medmänniska" ingår det, i alla fall enligt mig, att bete sig vettigt mot sina medmänniskor. Hur förklarar man då för sina barn att det är fel att att uttrycka hat mot sina medmänniskor, när man samtidigt sitter på kvällarna framför Bukefalos och sprider just aggressivitet och hat mot andra medmänniskor? Hur går den ekvationen ihop egentligen? Det är just ur detta perspektiv det blir mest beklämmande för min del. Sen vet jag givetvis att alla här på Bukefalos varken har eller vill ha barn, men situationen blir som mest konkret utifrån just ett "barnperspektiv".

Sen menar jag absolut inte att man inte kan göra fel, råka skriva en mindre lyckad formulering i farten eller liknande. Det har jag själv gjort flera gånger, och kan ärligt stå för. Däremot känns det oroväckande när tråd efter tråd spårar ur på kort tid, och flera personers argumentationer återkommande mynnar ut i ren aggressivitet och påhopp. Då kanske man borde tänka till en extra gång, "kan jag formulera mig på ett annat, lite mjukare sätt?".
Det tror jag faktiskt hela Bukefalos skulle tjäna på, för som det är nu har den fina kvalitativa debattandan i mångt och mycket försvunnit, och istället bytts ut till aggressivitet. Så vill jag inte att det ska vara, och så borde det inte vara. Tills dess att förändring verkligen sker, kommer dock min lust att skriva och debattera här, inte vara på topp, som den var förut.
 

Tycker nog att forumet på många vis blivit bättre klimat. För 10-15 år sedan var det ofta tjafs i hästforumen ffa ridning-forumet. Ofta blev det två läger och ingen ville ge med sig och det blev ofta absurda disskutioner i rundgång.
Nu verkar dessa personer inte finnas kvar längre och hästforumen i dag känns vettiga utan en massa tjafs. Däremot verkar det vara mindre aktivitet överlag mot då.

ÄU var ju väldigt snällt forum, iaf vad jag minns det. Senior för tio år sedan var väl lite hårdare mot idag? Tyckte att många hade tendens att spåra ut då. Var själv inte aktiv på senior då, men läste vissa trådar.
Jag minns för sisådär 15 år sedan när någon la ut en ridbild där det syntes brister i sits eller form, och hur det då kunde komma en hel del vassa kommentarer. Det har ändrats massor, nu tycker jag att det är sällan man ser oönskade kommentarer om sånt och när någon väl ber om kritik så är den konstruktiv.

Jag håller med övriga om att man får tänka lite på hur man uttrycker sig, och hoppas innerligt att mina inlägg i tråden som nämnts inte tolkades som otrevliga. I så fall ber jag om ursäkt till @Dressyrtjejen_97 , för det var inte mitt syfte.
 
Okej :( vet hur ts brukar bli nedvärderad i andra trådar dock. Att hon är bortskämd och någon fråga om hon hade en diagnos ...
Jag vet, har sett en del jag med och jag har själv fått min beskärda del av det också. Tråkigt oavsett, det har nått den punkten när jag inte orkar bry mig längre om vad de skriver eller tycker om mig, men självklart tycker jag inte att det är bra i alla fall. Har ingen riktigt bra lösning på det bara, mer än att ignorera och rapportera om det går för långt, i och för sig är skadad redan skedd men ändå... :/
 
Jag är inte en så aktiv medlem även om jag varit medlem längre, men jag hoppas att du stannar på forumet @Dressyrtjejen_97 om alla som är snälla alltid lämnar plats åt de som är otrevliga så blir det mycket tråkigare stämning. Så jag hoppas du håller ut och använder ignore-funktionen.

Det jag skulle önska är att fler använde sig av den, inte bara mot sånna som man upplever som aggressiva utan även sånna som man retar sig på. För man kan ju inte vara vän med alla, upplever man att man ofta vill skriva arga saker till en användare, ja men ignorera den då! Så slipper vi andra läsa när gallan spys ut.
 
Jag kan förstå att en viss annan användare som börjar på V får mycket skit, men hon är helt uppenbart bara ute efter att provocera med sina fantasier.

TS här är aldrig otrevlig och har ett tålamod jag aldrig sett maken till, oavsett hur otrevliga vissa är.
Jag fattar inte att du stått ut faktiskt!

Och jag undrar vad som provocerar folk så mycket!
I den sista tråden jag såg något så var det väl ts ville flytta aveln från 2018 till typ 1960-70 i ideal.
Och nej jag var inte en i drevet,även om även jag ihop med femtielva andra inte anser att man ska bakåt avla.
 
I den sista tråden jag såg något så var det väl ts ville flytta aveln från 2018 till typ 1960-70 i ideal.
Och nej jag var inte en i drevet,även om även jag ihop med femtielva andra inte anser att man ska bakåt avla.

Så hela SWB står och faller av en (1) imaginär betäckning av ett (1) imaginärt sto flera år längre fram i tiden?

Och detta berättigar ett klassiskt drev där TS får höra både det ena och det andra om sin person?
 
Så hela SWB står och faller av en (1) imaginär betäckning av ett (1) imaginärt sto flera år längre fram i tiden?

Och detta berättigar ett klassiskt drev där TS får höra både det ena och det andra om sin person?
Som sagt jag var inte med i drevet och läste heller inte dom sista sidorna innan moderatorn rensade.
Så var det några personliga angrepp så såg jag aldrig dom,men startar man en sådan tråd så får man nog räkna med att ha tjock hud.
Och nej SWB står o faller inte med det,men ska man nu avla rasrent så kan man väl hålla sig till rasstandarden.
 
Jag minns för sisådär 15 år sedan när någon la ut en ridbild där det syntes brister i sits eller form, och hur det då kunde komma en hel del vassa kommentarer. Det har ändrats massor, nu tycker jag att det är sällan man ser oönskade kommentarer om sånt och när någon väl ber om kritik så är den konstruktiv.

Jag håller med övriga om att man får tänka lite på hur man uttrycker sig, och hoppas innerligt att mina inlägg i tråden som nämnts inte tolkades som otrevliga. I så fall ber jag om ursäkt till @Dressyrtjejen_97 , för det var inte mitt syfte.

La man ut en bild på sitt dräktiga sto var någon genast där och hackade på något i bakgrunden.

Hörde från en kompis som då hängde på dressyr om någon eller några som hade tagit sig till en dressyrtävling där en annan bukefalist startat, fotat denne och lagt ut bilder här med elaka kommentarer.
 
Som sagt jag var inte med i drevet och läste heller inte dom sista sidorna innan moderatorn rensade.
Så var det några personliga angrepp så såg jag aldrig dom,men startar man en sådan tråd så får man nog räkna med att ha tjock hud.
Och nej SWB står o faller inte med det,men ska man nu avla rasrent så kan man väl hålla sig till rasstandarden.

Fast har inte vi alla varit nybörjare (och gjort misstag) inom aveln? Varför inte lite vänligt förklara hur man kan tänka istället?

Alternativt, låta det bero. Det är som sagt bara funderingar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte vad som tagit i Buke på senaste tiden. Har varit hängiven läsare sedan mitten av förra decenniet och medlem sedan 6 år...
9 10 11
Svar
212
· Visningar
17 335
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 677
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte förstå hur svårt det ska vara för mig att hitta en tidsbalans. Jag hade ju uppenbarligen trampat i jordgetingboet igen nu...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 220
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp