Bukefalos 28 år!

Nätta dressyrstövlar!?

M

Mizzeh

Hej!
Min syster ska köpa sig ett par nya ridstövlar då hade hon tänkt och ville ha lite råd och tips här ifrån Buke. Hon har sedan 2006 eller 2007 haft ett par MH Richmond High Rider, men skulle nu vilja byta upp sig till ett par dressyrstövlar eller alternativt köpa nya Richmond då de gamla är på tok för korta och dragkedjan åker ner (de är för små i vaden). Dock har hon följande problem/krav/vettesjutton xD:

1. Hon rider på ridskola och hoppar tex då och vägrar ha chaps.
2. Hon rider ut någon gång i veckan på medryttarhästen, rider vid de andra 2 tillfällena dressyr, ibland för tränare.
3. Hon tävlar dressyr på lokal nivå ibland, inte särskilt regelbundet men ska snart börja tävla regionalt också.
4. Stövlarna får inte kosta mer än 3500.
5. EDIT: Dressyrstövlar måste vara väldigt nätta i foten då hon inte trivs i stora stövlar.
Har ni något bra tips? Ni dressyrmänniskor - tycker ni hon ska satsa på ett par dressyrstövlar(is tips?) eller ett par Richmond?

Tackar för tips och råd å min systers vägnar! :)
 
Sv: Nätta dressyrstövlar!?

Har hon fötter och ben som får plats i normala storlekar?
Eller är hon som en annan som oftast måste specielbeställa pga vida vader?

Det påverkar ju liksom också vad man kan rekommendera och inte :)
 
Sv: Nätta dressyrstövlar!?

Jodå, de får plats i normala storlekar, 40-41 i skostorlek så det kan också bero på :) Hennes gamla stövlar är för små då hon växt ur de, men hon har slutat växa nu :)
 
Sv: Nätta dressyrstövlar!?

Hmm hon verkar inte rida jätte mycket?

Vill hon inte ha dressyrstövlar när hon rider hopplektion?

Jag hade nog i hennes fall åkt till Hööks och köpt ett par dressyrstövlar och ett par hoppstövlar som hon också kan ha när hon rider ut :)
Det får ju plats i hennes budget.

Jag har många kompisar som har olika modeller av Hööks stövlar och de är nöjda med kvalité och passform på stövlarna även om de inte är superstövlar.

Å rider man dessutom inte varje dag och flera hästar om dagen så slits de ju inte så mkt och borde hålla länge.

Annars finns ju Cavallo med några billigare modeller..
 
Sv: Nätta dressyrstövlar!?

Är olika hur mycket hon rider. Som minst 4 gånger i veckan och då två hästar varje gång, som mest en 10-12 pass i veckan :p
Obekvämt tycker hon xD
Ska be henne kolla på det, får dock se hur de passar henne, hon har väldigt smala vrister och har fått för mig att Hööks skor och sånt ofta är lite stora? Hon har ju ganska stora fötter men väldigt smala vrister så det är där jag blir osäker. Har du någon erfarenhet av det? :)
Annars är det bara att passa in ett besök där och kolla upp hur de sitter.
Ska kolla upp de med :)
Hon rider ju mest dressyr så kanske kan övertala henne att köpa ett par dressyrstövlar och sedan köpa att par gaiters då de är stelare än chaps, hon trivs nämligen inte i stövlar som är för mjuka och då inte heller chaps :)
 
Sv: Nätta dressyrstövlar!?

Kollade upp Cavallos stövlar, och det var endast Juniorstorlekarna som var i hennes prisklass så det går ju tyvärr bort :/
 
Sv: Nätta dressyrstövlar!?

Googla lite bättre så kan du hitta vuxenstorlekar i hennes prisklass om hon inte är allt för petig :) Jag hittade iaf :)
 
Sv: Nätta dressyrstövlar!?

Jasså okej, ska kolla lite till! :) Hittade ett par Königs också, som kostade ganska precis 3500. Königs Favorit hette den, dock utan dressyrbåge och fyrkantig i formen vilket jag blir lite skeptisk mot då jag tror de kommer bli för stora vid hennes vrister, men får kolla runt lite! :)
 
Sv: Nätta dressyrstövlar!?

Har nu hittat två par stövlar, ett par Cavallo junior xl som finns i storlek 41 för 2600, dessutom på horze så man kan prova de uppe i Stockholm. Sedan ett par Königs favorit som kostade 3200. Har du någon erfarenhet av någon av de här stövlarna och vilka skulle du i så fall rekommendera generellt utifrån märkena? :)
 
Sv: Nätta dressyrstövlar!?

Jag har ingen erfarenhet av de specifika modellerna på stövlarna men jag har/haft både Cavallo och Königs och jag har inte varit missnöjd med med ngt av paren :)
 
Sv: Nätta dressyrstövlar!?

Okej! Någon du tyckte bäst om? :) I annat fall tänker vi nog åka och prova båda paren och om båda är lika bra köper vi dom billigaste ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har ett par stövlar av den här modellen som kan berätta om de är nöjda eller inte? Jag har gått ner en del i vikt de...
Svar
3
· Visningar
702
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Hej! Jag letar nu efter ridstövlar och behöver hjälp! :) Det lutar mot ett par bruna men har inte riktigt bestämt mig än. Jag ska både...
Svar
2
· Visningar
1 045
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag ska köpa ett par nya ridstövlar har jag tänkt, men kan inte riktigt bestämma mig för vilka jag ska köpa. Tanken från början var att...
Svar
3
· Visningar
497
Senast: Marty
·
Utrustning Hejsan! Jag letar efter nya varma vinterstövlar. Jag fryser väldigt lätt om fötterna och vi har ibland perioder med -30 grader på...
Svar
2
· Visningar
1 104
Senast: Beata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp