Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Jag har haft mina utan förstärkning i 4 veckor nu och behöver bytas.
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

En häst under 5 års ålder har väl aldrig en färdigutvecklad bogmuskelatur eller??

Om man läser alla inläggen och historiken så framgår det ganska "glasklart" att det finns flera andra faktorer mer än vikten på skorna som "tynger":crazy:

Glasklart och glasklart, en sneverkad hov påverkar musklerna, om än det kan tyckas långsökt.
Eller sned muskulatur kan påverka hovens tillväxt.

En 5 åring travare i full kondis har förmodligen den bogmuskulatur den behöver för att utföra det den ska göra.

Håller vi oss till tråden har jag svårt att tro att denna hästen har de muskler den behöver, för att utföra något större arbete, vilket Ts säkert inte heller tänkt utsätta den för.

Sen finns det väl delade meningar hur man kommer tillrätta med en sned hov, och dess påverkan på övriga hästen.

Marlene
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

En normalviktig!!! ponny med bra fötter som inte jobbas nämnvärt borde kunna ha lättmetallskor, annars kan du ha flapsko .

Din hovis borde veta bäst vad som passar dess fötter o miljö.
 
Senast ändrad:
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

En normalviktig!!! ponny med bra fötter som inte jobbas nämnvärt borde kunna ha lättmetallskor, annars kan du ha flapsko .

Din hovis borde veta bäst vad som passar dess fötter o miljö.

Eftersom hovis inte heller kommer på annan anledning än vikten till biljarderingen, så är ju hans rekommendation att vi provar sko med lättare skor. Det lättaste han har 'normalt' i sitt sortiment är dock 'vanliga järntravskor', och det har vi ju redan provat.

Hovis erf av vilka modeller av 'lätta skor' som är bättre resp sämre är begränsad, däremot så anser han att jag skulle få sko om varannan vecka om jag provar aluminiumskor. Exakt vad han baserar detta på djupdök jag inte i, men då han sa 'får du..' och inte 'får man' så antar jag att det var/är en sammantagen bedömning så att säga.
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Håller vi oss till tråden har jag svårt att tro att denna hästen har de muskler den behöver, för att utföra något större arbete, vilket Ts säkert inte heller tänkt utsätta den för.

Nej, han har ju normal muskling för åldern. Givetvis är det inte samma muskling som en färdigvuxen häst i träning etc. Men han är jämnt musklad, har varken mer eller mindre framdels/bog/etc muskulatur än man förväntar sig att se på en 'X-åring'. Och musklerna är (eller VAR iaf inte i vintras och våras, nu kan jag ju inte garantera det förstås) inte spända/ömma/låsta.

Så, det är för de nära hästen ett 'mysterium' varför han biljarderar (biljarderade är väl korrekt, VET ju inte om han skulle det nu) så med skor. Så Coari får jättegärna 'avslöja' det glasklara, särskilt om han har en annan teori nu än 'sist' (då han vara v åsikten felet satt i verkningen. Vilket jag givetvis inte kan svära på att det INTE gör, men det tycks vara ett SVÅRFUNNET verkningsfel då dessvärre :crazy:)
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Hej!

Dom har tydligen jättesmå (i ridhästmått mätt) broddar. har inte sett dom själv, men dom är fast, 4 i varje sko (inte fel nåt av det), men just typ hälften av storleken av vanliga brodd..

/ Lavinia
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

KL

Har du funderat på galoppskor? De är lättare än "vanliga" skor, fler sömhål att välja på, smalare från sömhål till ytterkant, dvs passar tunna väggar. Vinterskorna kan man köpa med iskruvade brodd, typ elitbrodd. Snösulor har jag aldrig behövta använda eftersom skorna är fasade, så snön fastnar inte lika lätt och när den gör det (blötsnö) så ramlar klamparna som blir snabbt av. Dessutom läggs de ju på utan "utlägg" så det blir ingen viktförskjutning.
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Hej!

Dom har tydligen jättesmå (i ridhästmått mätt) broddar. har inte sett dom själv, men dom är fast, 4 i varje sko (inte fel nåt av det), men just typ hälften av storleken av vanliga brodd..

/ Lavinia

Och det är en nackdel för att hur? Just så var/är ju de där jag kikade på förra vintern och tänkte som iaf bakskor till lilla 'lätt i baken'?
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Fast utan utlägg, då växer ju hoven över om man inte skor med extremtäta intervall? Eller missförstod jag?

(Visste inte ens det fanns något som kallades 'galoppskor' dock)
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Fast utan utlägg, då växer ju hoven över om man inte skor med extremtäta intervall? Eller missförstod jag?

(Visste inte ens det fanns något som kallades 'galoppskor' dock)

De skor jag använder ser ut så här:

http://www.kerckhaert.com/php/popup.php?img=../dbfotos/25_hrs_front_photo_DR_FRONT_groot.jpg

http://www.kerckhaert.com/php/popup.php?img=../dbfotos/25_hrs_hind_photo_DR_HIND_groot.jpg

Vinterskorna man kan köpa har även 4 brodd (avtagbara)

Nej, det växer inte över (om man inte väntar extremt länge). Jag har skoperioder på mellan 8 och 10 veckor, min hovslagare slipar dessutom kanterna så att det absolut inte ska finnas någonting att trampa på. (tappskor, eller rättare sagt avtrampade skor, är numera en sällsynthet ;) )
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

KL

Har du funderat på galoppskor? De är lättare än "vanliga" skor, fler sömhål att välja på, smalare från sömhål till ytterkant, dvs passar tunna väggar. Vinterskorna kan man köpa med iskruvade brodd, typ elitbrodd.


Jag förstår inte hur man bara orkar lägga ner så mkt energi på att krångla till saker och ting och skylla på massa ovisäntligheter.

Är man nu så envist kompetent att man lägger all skuld på vikten på skon men likt förbaskat ger sig fasen på att hästen måste ha skor (varför förstår jag inte med tanke på ålder och tränings slitage men nu verkar det vara så) så fattar jag inte varför man inte gör det enkelt för sig.

Tyvärr så verkar berörd hovis heller inte göra sitt liv enkelt (kanske beror på att hästägaren inte låter hovis få ha ett enkelt och bekymmersfritt liv, (vad vet jag) och smäller på ett par vanliga galopptävlings skor i aluminium av märket Equine "outer rim" och använder mustads roadnail.

Varenda hovslagare känner ju till detta och alla som har minst ett fullblod i sin kundkrets har detta i sitt bas sortiment.

Vissa inlägg och trådar bara suger så mkt energi att när man tar del av dom så är man övertygad om att man fått svin influensan eller börjar förstå att det finns alltid andra som har det värre.

Jag tycker ditt förslag va mkt bra men tro mig,, det förslaget kommer att förkastas för det va inte det svaret som TS ville ha för det va för enkelt och föranlåg för lite överanalysering.

Go natt.
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

De skor jag använder ser ut så här:

http://www.kerckhaert.com/php/popup.php?img=../dbfotos/25_hrs_front_photo_DR_FRONT_groot.jpg

http://www.kerckhaert.com/php/popup.php?img=../dbfotos/25_hrs_hind_photo_DR_HIND_groot.jpg

Vinterskorna man kan köpa har även 4 brodd (avtagbara)

Nej, det växer inte över (om man inte väntar extremt länge). Jag har skoperioder på mellan 8 och 10 veckor, min hovslagare slipar dessutom kanterna så att det absolut inte ska finnas någonting att trampa på. (tappskor, eller rättare sagt avtrampade skor, är numera en sällsynthet ;) )

Fast det du beskriver är för mig trångskoning? Mina går med rejäla utlägg, och 4 veckors intervall. Så de skulle med skoning som du beskriver (kant i kant) växa över på ett par veckor, och dessutom vara vad jag anser trångskodda? Om inget med de där skorna är väldigt annorlunda jmf med 'andra skor'?

Jag köper att man kan sko kant i kant på just galoppisar och andra, som byter skor som andra byter strumpor, men inte hur man kan göra det och hålla ett normalt intervall, hovarna växer ju, och startar man på kant i kant kommer de ju växa över? *förvirrad*

De skorna är jag dock rätt säker på att jag ska få tag på, ska absolut kolla upp (för jag antar att man kan sko med utlägg med dem också?)
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Är man nu så envist kompetent att man lägger all skuld på vikten på skon men likt förbaskat ger sig fasen på att hästen måste ha skor (varför förstår jag inte med tanke på ålder och tränings slitage men nu verkar det vara så) så fattar jag inte varför man inte gör det enkelt för sig.

Var lägger DU skulden då? Varken jag eller hovis har svurit på att det är vikten, men det är det enda som de inblandade kan komma på? Och det låter vettigt i mina öron (dvs jag protesterar inte). Även om jag är förvånad då ingen tidigare reagerat alls, men de är olika de små liven med.

Han behöver skor pga att han ömmar på grusväg barfota. Och ska han inte bara larva/ledas/tömköras/ridas i hagen och på den enda skogsslinga (kort) jag tar mig till utan grusväg, så måste han ha skor.

Dessutom behöver han om det blir en kass vinter skor för att inte bli öm när lera fryser på och det blir hårt och knöligt. Blir det en hyfsad vinter behöver han skor för att få broddar och därmed fäste, både i hage och under aktivering. Blir det en perfekt vinter behöver han inga dojor alls för något. Dock var det sådär 10 år sen en sån vinter sist uppenbarade sig, men jag drömmer vidare.


Tyvärr så verkar berörd hovis heller inte göra sitt liv enkelt (kanske beror på att hästägaren inte låter hovis få ha ett enkelt och bekymmersfritt liv, (vad vet jag) och smäller på ett par vanliga galopptävlings skor i aluminium av märket Equine "outer rim" och använder mustads roadnail.
Varenda hovslagare känner ju till detta och alla som har minst ett fullblod i sin kundkrets har detta i sitt bas sortiment.

Tack för konkret tips, ska kolla upp och vidarebefodra det. Och uppenbarligen finns minst EN hovslagare som inte har det i sitt bassortiment och inte 'vet det'. Trots att det finns flera fbl i bekantskapskretsen.

Hur är hållbarheten på de, tänker på det med aluminium och hållbarhet?
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Fast det du beskriver är för mig trångskoning? Mina går med rejäla utlägg, och 4 veckors intervall. Så de skulle med skoning som du beskriver (kant i kant) växa över på ett par veckor, och dessutom vara vad jag anser trångskodda? Om inget med de där skorna är väldigt annorlunda jmf med 'andra skor'?

Jag köper att man kan sko kant i kant på just galoppisar och andra, som byter skor som andra byter strumpor, men inte hur man kan göra det och hålla ett normalt intervall, hovarna växer ju, och startar man på kant i kant kommer de ju växa över? *förvirrad*

De skorna är jag dock rätt säker på att jag ska få tag på, ska absolut kolla upp (för jag antar att man kan sko med utlägg med dem också?)

Det är inte en sko du lägger med utlägg, titta på skillnaden mellan "min" sko och en vanlig ridhästsko: avståndet från kanten till sömhålet är avsevärt mindre. Trångskoning skulle jag nog inte vilja kalla det och känslan jag får är att skon liksom "följer med" hoven när den växer (måste fråga hovslagaren om jag har rätt). Många hovslagare tycker inte om den typen av sko för de anser de är "för mjuka" att arbeta med. Har man broddhål, så måste man rikta skon med brodden i för annnars kan man lätt förstöra hålen,
Jag trodde att hela poängen med din frågeställning var att försöka få bort biljarderandet, och det krävs väldigt lite egentligen för att ändra en hästs rörelsemönster. Det räcker med boots, som du själv konstaterat. (Man kan sätta en boots på ett bakben och se skillnad i steglängd efter ett litet tag)
Att jag föreslog detta var för att om du gör utlägg, så förskjuter du ju hela vikten på hoven, den blir tyngre på utsidan (för du gör ju inte lika stort utlägg på insidan, eller hur?), så när hästen sedan lyfter blir rörelsen annorlunda för att kompensera: lättare att lyfta insidan så den kommer först, sedan utsidan av hoven (där det är tyngre), framåt och ned: biljardering.
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Helt ärligt så minns jag inte exakt hur herrns utlägg var, dock provade vi trångsko (kant i kant) efter tappskorna första svängen. Inte pga biljarderingen utan för det flög skor hejvilt. Gav ingen effekt på biljarderingen. Andra svängen hade han normala utlägg. Kan inte svära på att de var exakt lika på båda sidorna, men nästan. Han har/hade ju runda fina hovar som växer bra och korrekt, och då är 'standard' jämnt utlägg. Däremot så vid tappsko där de tagit med sig vägg etc så blir ju utläggen lite varierande. Jus nu går fbl t ex med med utlägg på insidan än utåt, eftersom den insidan börjat växa för rakt.

Ska se om jag har några bilder på lillknattens skoning då, han borde haft jämna utlägg men ska inte svära på det.

Om skon däremot 'följer med ut' så blir det genast begripligare däremot med mindre/inga utlägg!

Och visst är frågan att få bort biljarderingen, men lika lite som jag kommer tycka att en ev strasserverkare har rätt, lika lite kommer jag tycka att trångsko (såsom det blir med 'vanlig järnsko' om man gör det) är en bra ide. Ska ju helst inte sabotera fossingarna på kuppen. Däremot blev det som sagt begripligare om den skon du nämner 'flexar med' mer. (Att begripa hur det går till får jag nog ta en annan dag dock, lite för trött just nu)
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Kerckhaert har även en aluminiumsko för ridhästar som heter Triumph.

Den är betydligt hårdare/tåligare än en galopp/travsko i aluminium.
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Att jag föreslog detta var för att om du gör utlägg, så förskjuter du ju hela vikten på hoven, den blir tyngre på utsidan (för du gör ju inte lika stort utlägg på insidan, eller hur?), så när hästen sedan lyfter blir rörelsen annorlunda för att kompensera: lättare att lyfta insidan så den kommer först, sedan utsidan av hoven (där det är tyngre), framåt och ned: biljardering.

Det här "impar" på mig och du har helt rätt för precis så här är det och ju större vikt ju mer avvikande blir rörelsefasen.

Tanken med fysiologisk skoning är att man verkar hoven så att belastningen tas upp i benets styvaste riktning, därefter bearbetar man själva vägghornet i symetri så att anståndet från vita linjen till yttersidan på vägghornet har samma avstånd runt tåsidodel,sidodel,traktdel och trakt. I själva tådelen bör avståndet mellan vita linjen och yttersidan på vägghornet i tådelen vara max 2 mm.

Lyckas vi så har vi skapat en symetrisk hovform där belastningen tas upp så centrerat som möjligt rakt över själva hovleden som är hovens nedersta led och den största inverkan på själva hovens rörelsefas.

Lyckas vi inte med att få samma avstånd från vita linjen till yttersidan på vägghornet (ex, innersida traktsidodel 8 mm yttersida 4mm) så har vi inte en symetrisk hov där belastningen kommer tas upp optimalt rakt över hovleden. I detta ex så kommer innsidans 8 mm "hämma" överrullningen och påskynda överrullningen på utsidan som endast är 4mm med resultatet en biljarderande rörelse.

Nu kommer den viktigaste biten i fysiologisk skoning och det är själva skons placering för att i slutändan uppnå optimal fysiologisk balanc. Skons balanc på hoven! I just detta fall så riktas skon exakt efter det yttre vägghornet på hovens insida, på utsidan däremot så måste skon få ett utlägg på 4 mm från yttre vägghornet. Tåkappan ska vara placerad exakt i rak linje framför den renskurna strålspetsen, traktarmarna på skon ska ligga i exakt samma avstånd från strålens mittstrål fåra i strålens bakersta del.

Vi har nu skapat en optimal fysiologisk balancerad skoning. Biljarderar individen mer nu än innan denna skoning utfördes så "kan " det naturligt vis ha med vikten på skon att göra men det är högst osannirlikt så länge vi inte i samband med skoningen även "tynger" individen.

Orsaker som påverkar en avvikande kastbåge: Individens exteriör,muskelatur,underlag,gångart,hastighet,ryttare,utrustning, individens balanc,takt och rörelsestörningar (läs dolda skador).

Slutligen: Trångskoning har jag aldrig sett på en individ där man vid skoning lagt skorna kant i kant med det yttre vägghornet, heller aldrig sett att vägghornet "växt över" skon vid omskoning (upp till åtta veckor ) så länge man vid verkningen har bearbetat det yttre vägghornet i vägghornens bärande riktning.

Däremot så ser man det ofta när man av en eller annan orsak inte gjort denna enkla bearbetning. Som det brukar kallas, "bonnaraspning".
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Kerckhaert har även en aluminiumsko för ridhästar som heter Triumph.

Den är betydligt hårdare/tåligare än en galopp/travsko i aluminium.

Den är bra på "ridhästar" och den har en bredare anläggningsyta än galopp/travsko i alu.

Kanon.:bow:
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Pröva Sundsvalls-Skon "Smedson" det är en aluminiumsko som är lätt och hållbar.
Den finns i varianter med fasta broddar i olika höjder samt med gängade hål
så man kan brodda med favoritbroddarna själv.
Skorna finns att köpa på de flesta trav-shoparna samt det finns länk till tillverkaren här på Buke.

Lycka till!
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Hej!

För mej med lite större häst känns det som negativt- jag ser gärna att hon får grepp. Inbillar mej att när hon knappt lyckades använda vanliga broddar förra året blir det nog inte bättre med mindre broddar...

Du har ju en liten pålle- då borde dom väl passa perfekt:-)

/ Lavinia
 

Liknande trådar

Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 117
Senast: juvelen
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 303
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp