Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag ser ljuset i tunneln, och nästa månad så ska lillknatten skos och sen får vi sätta igång - halleluja.

Fast då kommer ju det problem vi haft förr - vad han ska ha för skor..

Han har haft vanliga järnåttor, samt travskor ('vanliga men de är ju tunnare och nättare), problemet är att han biljarderar med skor. Barfota biljarderar han inte alls, och om han har skor och biljarderar och du bara rycker av skorna, inte ändrar något annat - så slutar han biljardera.

Så teorin är att det är vikten av skorna som får honom att biljardera, och inte obalans. Jag vet hovis provade försiktigt sänka ena sidan (glömt vilken) i vintras, men med minimalt resultat. Han ser jämn och balanserad ut osv med. Så som sagt - teorin är att det är vikten han reagerar på.

Alltså vill jag nu hitta så nätta och lätta skor som möjligt, han har rätt tunna väggar (eller han hade i vintras) så viss hänsyn till var sömhålen hamnar. I övrigt inga 'konstigheter'. Aluskor går ju tyvärr bort då det blir ohemult dyrt att sko om varannan vecka, och guldskor har jag knepigt få tag i. Vet dock hovis hade någon kopia i bilen förra året, små nätte med fasta broddar. Han ska bara försöka räkna ut var han hade köpt dem.

Men i ett anfall av överdriven snällhet erbjöd jag mig att fixa skor, så nu vill jag gärna ha lite tips och förslag, det måste ju finnas 'diverse' alt tycker jag?

Och dessvärre - ja han behöver skor när han ska tränas, och även under perioder av vintern (hur långa beror på vad det blir för vinter). Så efter att lääänga ha funderat fram och tillbaka har jag valt att stryka att försöka med boots/tofflor.
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Hej, har inget råd men liknande erfarenhet. Hovis var nyss här å skodde min "ex." fångis vi pratade just om detta, han biljaderar ochså med skor har aldrig tidigare gjort det barfota. Tror dock inte det i hans fall beroe på vikten för med bootsen gör han det inte. Han tappade en framsko för två veckor sedan å hovis hade ont i ryggen, vill inte ha någon annan så eftersom han inte har några problem att gå utan skor i hagen så tog jag av den andra skon å använde bootsen vid våra rehab promenader. Vet inte hur mycket bootsen väger men tror inte det är så mycket skillnad, ska kolla senare. Lika nyfiken som dig om någon har nån teori.
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Jag provade förut med fbl boots, dock blev det kanske lite missvisande då de var väl stora. Men då biljarderade han med dem med.

Hmm, han har ju större fossingar nu grabben, ska banne mig prova om fbl boots passar nu, isf kan jag ju roa mig med att prova med dem sen (när han får röra sig mer, nu-nu kan/får jag ju inte) och se om det är samma lika.

Glömde - det är ffa i trav och galopp det syns på min, skritt så är det oftast helt okej även med skor - står man och dumstirrar kan man kanske se en antydan, men så lite så kan lika gärna vara hjärnspöken, att man tittar efter det, men i högre farter börjar frambenen flaxa. Bak går han som han ska även med skor.
 
Senast ändrad:
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Du tror inte att det försvinner när han lär sig balansera och få styrkan med vanliga skor? *funderar*
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Om det är vikten av skorna som får honom att biljardera, så kolla bogmuskulaturen, om det kan vara så att han har spänningar där!!!
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Du tror inte att det försvinner när han lär sig balansera och få styrkan med vanliga skor? *funderar*

Jo, förhoppningsvis så. Samtidigt är jag lite 'för nojig' för vad biljardering gör med små växande leder och så. Det kan ju inte vara nyttigt så att säga.

Första svängen han skoddes var han ju ca 1½ år, vintern mellan 1 och 2-åring. Då hade han skorna bara en knapp period. Skoddes, med sulor, pga sulläderinflammation pga knöggel i hagen. Biljarderade rejält, och - pga det eller annat vet jag inte - kastade skor vilt omkring sig. Hade bara skor fram, och tappade 3 skor på lika många veckor. Skickade en, jag var till hovis och slog på den, en vecka senare skickar han den andra. Innan hovis han komma slängde han iväg nästa med några dagar senare. Dock hade det då dels blivit snö, och hans sulor återhämtat sig så han fick gå utan.

I vintras, alltså vintern mellan 2 - 3 år skodde jag förebyggande när det började bli knöggel. Biljarderade inte lika mkt då men då hade han ju nättare skor och vi slapp sula. Tappade inga skor (månne han tappade en strax innan hovis skulle komma någon gång, minns inte, max en iaf), och gick skodd större delen av vintern. Min 'plan' var att då han skulle ridas in osv låta honom helt enkelt fortsätta vara skodd.

Var skodd bak en period av dess, men sen barfota, han är lite..lätt i baken. (Det var då jag pratade med hovis om de där guldsko-kopiorna, att sådana vore ju bra sen när han måste vara skodd bak med, iom 'lättheten' bak).

Tyvärr biljarderade han mer eller mindre hela tiden. Det var då hovis provade fixa lite, sänka in eller utsida (minns aldrig), men gav i princip inget resultat. Vissa, kortare, perioder var det bättre och vi trodde vi kommit på tricket, men nej. Han blir lite mer 'upp och ner' med skor, inte symaskin men mindre framåt och lite mer uppåt btw.

Så, i våras hade vi en lång diskussion och beslöt sen att ta av skorna, men istället skjuta på 'mer seriös träning', för att se om han 'växte till sig' och slutade biljardera till hösten. Någon gång närmare sommaren provade jag med fbl boots, som dock var lite för stora, och de biljarderade han med. Så han fick vara barfota och lightträna bara, gjorde inte *så* mycket iom åldern. Hull/fångmässigt visade det sig ju vara ett felval, men..

Så, kanske har han 'av sig själv' slutat biljardera nu - kanske inte. Han har inte upplevts som ett dugg obalanserad eller liknande varken då eller nu, men händer ju mkt med unghästar även när det inte syns för ögat. Däremot så tar jag nog hellre det säkra före det osäkra och försöker prova med så nätta, lätta skor som möjligt nu först, och i ett senare läge provar vanliga igen om han är biljarderingsfri med lätta. Om inte annat blir det en mindre omställning.

Jag är lite förvånad dock, för ingen av mina jag skott första gången, varken de som skotts i 'normal' ålder (tre) eller de jag tvingats sko som på tok för unga (1½ och framåt) har ett endaste dugg reagerat synbart negativt på att få skor på sig. Men han gör det helt klart, vilket är besvärande då han inte riktigt är 'barfotamaterial' dessvärre =/
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Om det är vikten av skorna som får honom att biljardera, så kolla bogmuskulaturen, om det kan vara så att han har spänningar där!!!

Inga i vintras iaf, bad equiatrikern klämma och känna på honom, delvis för att se om det fanns någon sån orsak till bensprattlet (lite som du är inne på, en spänning/låsning som gör det) och delvis för jag som sagt var orolig att han skulle FÅ det av bensprattlet. Men ingenting då iaf. Sen är han 'snabbklämd' en gång i våras bara och sen ingenting (han har ju inte haft skor heller)
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Intressant, jag följer tråden!

Dollar biljaderade lite ibland (och "vaggade" från sida till sida lite), mest när hon var "inte i balans" och hade sina muskelproblem när jag köpte henne.
Fick en del "sjukgymnaströrelser" av Kepan samt stretch, och i och med att hon blev bättre i kroppen så kunde jag rida/träna mer och mer, och när hon blev bra i kroppen och mer tränar försvann det. Blev hon spänd och kall så kom lite av det tillbaks ett tag har jag för mig?
Men hon såg bäst ut utan skor (förutom på knögliga grusvägar etc), men då hade jag bara provat vanliga skor.
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Inga i vintras iaf, bad equiatrikern klämma och känna på honom, delvis för att se om det fanns någon sån orsak till bensprattlet (lite som du är inne på, en spänning/låsning som gör det) och delvis för jag som sagt var orolig att han skulle FÅ det av bensprattlet. Men ingenting då iaf. Sen är han 'snabbklämd' en gång i våras bara och sen ingenting (han har ju inte haft skor heller)


Oki, men hur är själva muskel massan på de olika muskelgrupperna?

För att lyfta ett ben, krävs ju en del kraft iform av muskelarbete.
Och för att hålla emot rörelsen krävs det ju "mothållar muskler", så att inte ex, benen sprattlar iväg.

Kanske värt att kolla han är musklad, isf att kolla om de musklerna han har är ok, eller inte....
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Som sagt, han kollades i vintras, mitt under värsta 'sprattelperioden'. Inga konstigheter. Dvs inga spända/ömma/krampande muskler, inga låsningar, ingen snedmuskling, ingen övermuskling, ingen undermuskling.

Minns jag rätt så lyfte och landade han btw korrekt, men däremellan kom utåtslängen/biljarderingen.

Men som sagt, nätta, lätta skor var det.. (No offence, men vi vekligen rotade i det förra vintern, utan att hitta ett enda 'svar' på varför, mer än teorin att han reagerar på vikten då. Inga muskelavvikelser. Så, i år blir det nätta/lätta skor, och sen får vi se resultatet av det. Fortsätter han biljardera även då så får jag utreda det mer, det jag dock skulle vilja/man nog skulle vara hjälpt av då är kamera på rullband, men den dagen den sorgen)
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Hej!

Jag vet inte om franska järn finns i "småhäststorlek"?

Det fick min fröken i somras pga hennes "ömfotadhet" och hon går mycket bättre med dom.

/ Lavinia, som nästa skoning måste prova vanliga skor igen- för att få vettig storlek på brodden..
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Om det är vikten av skorna som får honom att biljardera, så kolla bogmuskulaturen, om det kan vara så att han har spänningar där!!!

En häst under 5 års ålder har väl aldrig en färdigutvecklad bogmuskelatur eller??

Om man läser alla inläggen och historiken så framgår det ganska "glasklart" att det finns flera andra faktorer mer än vikten på skorna som "tynger":crazy:
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Och du tänker nu delge dessa eller? Sist frågan var uppe ansåg du att det var obalans i verkningen, är det samma åsikt än eller någon annan?
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Om några veckor kanske aluminiumskor med fasta brodd kan vara ett alternativ!

Om du verkligen vill ha guldskor som finns i många varianter så tror jag att du kan skicka efter det från alla travshoppar som har e-handel, de har oftast inte skor med på nätet, men ringer man så brukar de alltid kunna skicka!

Vad jag förstått så bor du i Uppsala trakten och har du ärende åt Gävle eller Stockholm kan du besöka travbanorna där, på båda finns butiker med mycket olika skor!
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Fast aluskor slits väl alldeles för fort? Han ska inte skos förrän om en månad, men bara Kung Bore vet om vi kommer ha vinter då eller ej. Men frågade hovis idag just om alusko, för viktmässigt etc känns det ju som det bästa, men han menade att då får jag sko om varannan vecka. Och riktigt SÅ roligt ska vi inte ha, då dör min plånbok ;)
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Dom där liknande guldskor finns att köpa på Täby tror jag. Säkert Solvalla också förstås. Om inte annat. Har såna på vintern. Aluskor behöver du inte byta varannan vecka men var fjärde kanske. Men jag rek inte dom,
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Varför rek du inte aluskor? *nyfiken* Nånstans i bakhuvudet har jag för mig jag hört ngt om att de är 'för mjuka', men vet inte om jag drömt, och kommer inte ihåg hur det hängde ihop? 4 veckor är annars okej, det är ju det intervallet han ligger på nu i verkning, och fbl skos om på.

Är guldskokopiorna bra?

Tänkte börja kolla med Berg & Co i Uppsala, men annars lär det ju bli trav/galoppbanornas butiker, fast jag vet inte hur bra personal de har att 'rådfråga', och annars lär jag ju veta sas vad jag söker för något.
 
Sv: Nätta, lätta skor - ej guldskor?

Dom förstärkta med grepp ar ju lite längre tid att slita ner. Sedan gör ju brodden sitt oxå senare.
 

Liknande trådar

Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 117
Senast: juvelen
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 303
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp