Nagellackskonst! *Bildtråd*

Har provat flera andra underlack (Seche Base bl.a.) utan skillnad. Vilket skulle du rekommendera?
Prova tvätta händerna med diskmedel när du ska lacka. Tvål innehåller ofta återfuktande ämnen och fettet vill du ha bort. Buffrar du ofta naglarna kan de blir för släta också. Sen skulle jag kolla hur tjocka lager du målar. Målar man för tunt spricker det gärna i små flagor, målar man tjockt blir det gärna istället som du säger. Man kan någon gång rugga upp ytan lite med en buffer, man tar då inte den slätaste ytan. Men det sliter också på nageln så får inte göras för ofta.

Se till att alla lager får torka fullständigt också. Det är lätt att man blir otålig och drar på ett snabbtorkande överlack, men då torkar ju inte lagren under ordentligt och kan lossna därför.

Jag gillar OPIs underlack bäst, just nu i alla fall. Seche Vites tyckte jag var riktigt dåligt, vilket är konstigt med tanke på att deras överlack är riktigt bra.

Sådär blev det för mig också en period, det lossnade en liten bit o sen var det bara att ta tag i kanten o dra loss lacket som en hinna, ingen aning om varför.. Men rätt praktiskt när man vill byta färg ofta :p
Jag tror att den största skillnaden för mig blev när jag började lacka över kanten på nageln, alltså så att det liksom går ända till undersidan eller hur jag ska förklara :p numer håller lacken minst fyra-fem dagar innan det lossnar flagor, innan var det en max två dagar det höll :)
Smyger in från Senior och undrar om ni kan ge mig tips...

Mitt nagellack flagnar ibland bara en eller två dagar efter applikation, så att jag kan dra av nagellacket från hela nageln. Jätteirriterande!

- Jag använder underlack (Essie) ibland, men det gör ingen skillnad

- Har flera olika märken på färglack (Essie, Isadora, OPI, etc.) och det verkar inte heller spela någon roll.

- Som överlack använder jag Seche Vite.

- Jag är noga med att ta bort allt gammalt nagellack, tvätta bort all remover med tvål och vatten och sedan låta naglarna torka helt innan jag börjar måla.

Mina naglar är långa och tjocka, så kvalitén på dem är super.

Vad gör jag för fel?

Har en fråga!
Har nu använt trind nästan varje dag (tagit typ varannan och ibland vila i 2-3 dagar sen på med det igen). Och det funkar sålänge jag tar ett tunt lager.
Men det är inte problemet. Mina fingrar har blivit jättekänsliga, vet inte om det är trindet eller för att naglarna helt enkelt är för tunna. Det gör somsagt inte ont när jag använder Trind, eller så. Utan mer när man t.ex ska trycka upp laptops skärmen så typ gör det ont längst ut i fingertopparna? Gör ont i alla fingrarna förutom lillfingerna. Kan det vara att naglarna är för tunna eller tror ni det är Trindet? Men då borde väl Trind gjort ont hela tiden? Naglarna har inte blivit jättemycket starkare, men lite.
Och sen till problem nr 2. JAG KAN INTE HA LACK ÖVER TRIND! De lossnar på bara några timmar efter de torkat! Och sen är det bara att dra bort det. Så blir det inte när jag inte har trind under. Och det kvttar vad för överlack jag har eller så. Men sålänge jag ha trind som "underlack" så går det av direkt. Några tips? Kan ju inte fila lite för att lacket ska få bättre fäste, för då filar jag ju bort trindet. Och är en sådan person som får panik om naglarna är omålade haha x)

Har en fråga!
Har nu använt trind nästan varje dag (tagit typ varannan och ibland vila i 2-3 dagar sen på med det igen). Och det funkar sålänge jag tar ett tunt lager.
Men det är inte problemet. Mina fingrar har blivit jättekänsliga, vet inte om det är trindet eller för att naglarna helt enkelt är för tunna. Det gör somsagt inte ont när jag använder Trind, eller så. Utan mer när man t.ex ska trycka upp laptops skärmen så typ gör det ont längst ut i fingertopparna? Gör ont i alla fingrarna förutom lillfingerna. Kan det vara att naglarna är för tunna eller tror ni det är Trindet? Men då borde väl Trind gjort ont hela tiden? Naglarna har inte blivit jättemycket starkare, men lite.
Och sen till problem nr 2. JAG KAN INTE HA LACK ÖVER TRIND! De lossnar på bara några timmar efter de torkat! Och sen är det bara att dra bort det. Så blir det inte när jag inte har trind under. Och det kvttar vad för överlack jag har eller så. Men sålänge jag ha trind som "underlack" så går det av direkt. Några tips? Kan ju inte fila lite för att lacket ska få bättre fäste, för då filar jag ju bort trindet. Och är en sådan person som får panik om naglarna är omålade haha x)
Jag har läst att flera fått ont av Trind, några har fått som blåsor under naglarna. Se upp så du inte är allergisk eller så. Men smärta i olika grad och olika former är alltså inte ovanligt.

Prova ha på ett till underlack ovanpå trind?
Jag har en nagelstärkare från Orly som är värdelös att ha nagellack på så då får man gilla läget helt enkelt.

@Houdinie Seche Vite gör att det blir så för mig, alltså att jag kan dra bort nagellacket från hela nageln. Ganska säker att det är den som är boven i dramat för dig med... Du kan ju pröva att lacka utan den en gång och se om det blir någon skillnad. Det här händer aldrig för mig om jag kör utan snabbtorkade överlack.

@Hundbloggerskan Skulle slutat med Trind om jag vore du faktiskt. Jag fick också ont i naglarna (så fort man tryckte eller nuddade) av Trind förut, alltså hela tiden inte bara när jag precis lackat. Jag slutade, men sedan prövade jag igen efter någon månad men då tog jag bara ett jättetunt lager och verkligen inte varje dag. Sedan dess har det gått bra :)

Kanske kan du sluta nu och sedan pröva igen lite senare när dina naglar är lite tjockare och mår bättre?

Tror inte att Seche Viten är "boven" eftersom det inte blir så om jag inte har något underlack ? Då borde det väll blivit så även då? Utan Seche Vite går det även att dra av.
Bara det att mina naglar knäcks och gör ont eftersom de är så tunna även utan Trind. Så därför vill jag ha trind för det har ändå stärkt dem en hel del de gånger jag använt det. Men kan man typ inte bara minska användningen? Då naglarna är påväg att växa ut igen. Och är typ lite mindre än halva utväxt igen och då är den "nya" nageln nästan dubbelt så tjock (om inte mer) på vissa naglar. Och det lär ta 2-3 månader, om inte mer, för dem att växa ut helt.
Men kan man inte ha lösnaglar (alltså limmade, inte byggda) på i några veckor så de under inte knäcks och bara ta Trind snabbt under dagen när man bytar? Alltså t.ex i 20-30min bara? Det borde väl hinna göra någon liten nytta på den tiden? Eller?
För vill ju ha snygga naglar till jul, och då är lösnaglar enda valet då jag inte tänker ge hur mycket som helst för byggda när jag kan göra hemma gratis. Så några tips? Eller så?
För behöver ju även vänja vid mig att ha lite längre så jag ändå inte knäcker dem när mina blir längre. Förstå mig nu rätt, vill inte ha hur långe som helst. Utan max 5mm utanför nageln.
Och även om ni har några tips på vitaminer man kan ta för att få stärkare naglar? Andra saker man kan lacka dem med? Helst inget helt för dyrt haha :) Har använt någon nagel och nagelbandsolja från Isadora men tycker inte den gör någon skillnad förutom att händerna stinker örter efteråt :/

Jag hade faktiskt exakt samma problem med släppande lack när mina naglar var i dåligt skick. Numera sitter lacket som berget, så jag tror faktiskt att det har med nagelns sammansättning och skick att göra. En mjuk och skör nagel kan man ju böja, och då kan man få in luft under nageln. Då får man släpp. Jag målade alltid på minst två lager Trind, lät torka, o sen på med färglack o sen ett bra topplack. Sen lackade jag på nytt topplack varje dag så att nageln blev rätt tjock. SV är bra där då den blir ett tjockt lager. Då böjs de inte lika lätt o färgen sitter bättre. Hade även Mavalas baslack ett tag som ska underlätta vidhäftningen, men tyckte inte att den hade nån effekt på mig.

Lösnaglar är absolut ett alternativ under växtperioden. Då får naglarna vara ifred. Du kan ju olja in undersidan på naglarna under tillväxtperioden, och så olja nagelbanden och massera in. Jag håller på o går över från Trind nu till Opi. Jag behöver inte den starka effekten från Trind längre. OPI har ett par olika stärkare som jag hört gott om oxå, har själv köpt Nail Envy för torra naglar då mina är rätt torra, man ser det på de kraftiga c-kurvan tydligen enligt nagelterapeut. C-kurvan ser man o man tittar på nageln underifrån, alltså om man tex håller handen med handflatan uppåt framför sig o sen böjer fingrarna så naglarna pekar mot en. Den går från bredsida till bredsida. Jag kommer använda den som baslack. Sen köper jag nagelolja på nätet, ( Isadoras luktar mögel så den kan jag inte använda.... :crazy: ) Det är som en liten penna med pensel så det är otroligt lätt att applicera. Har en vid datorn o en vid tv´n så man kommer ihåg att olja flera gånger om dagen.:)

Jag hade faktiskt exakt samma problem med släppande lack när mina naglar var i dåligt skick ... En mjuk och skör nagel kan man ju böja, och då kan man få in luft under nageln. Då får man släpp.
Mina naglar är tjocka och hårda, jag kan inte böja dem om jag så ville. Jag skojar inte, de är stenhårda!

@Prosit Problemet kan säkert uppstå av olika anledningar hos olika personer, eller som en kombo av flera faktorer. Men i mitt fall är jag 100% säker på att det är snabbtorkade överlack som är boven (både tex seche vite eller essies variant) för jag har enbart problemet när jag använder dessa överlack, jag har tom prövat min genom att lacka varannan nagel med överlack och varannan utan för att se skillnaden. Mina naglar är också jättehårda (nu för tiden) precis som Houdinies.

Som någon skrev blir det lite bättre för mig att verkligen måla över tippen (wrappa heter det va?) men problemet uppstår efter några dagar ändå. Men så länge jag håller mig från sysslor där jag använder naglar och fingrar överdrivet mycket är det ingen fara, min stora bov är att jag gärna vill dra tag i flikarna/öppningarna/kanterna själv och dra loss lacket i ett enda sjok ;)

Senast ändrad:
Tack för alla tips! Har bestämt mig för att göra så som jag sa, ta på trind i ca 30min och sen ha lösnaglar så mina egna kan växa ut.
Men jag tänkte även fråga om ni har några tips på väldigt billiga nagelbutiker (gärna online)?? Jag har köpt från Lightinthebox.com en gång tidigare och där har de mycket billigt. Men det känns lite sådär när två likadana produkter har 30krs prisskillnad?? Då kan de väl inte vara likadana eller? Så jag skulle helst vilja hitta någon som känns lite mer välorganiserad! Men stort urval och billigt! Helst ska det även vara t.ex om man handlar för 2000 kr så får man 10% rabatt på allt eller nått som hos Lightinthebox :) Men är tacksam för alla förslag, letar främst efter nagellack (vanliga) och dekorationer :)

Ni som tycker Trind är för starkt kan ju prova att blanda ut det med ett vanligt baslack? Hade en halvfull flaska Trind och en halvfull med baslack så jag hällde allt i samma flaska (jag hatar när man måste snurra och skruva för att doppa penseln, så det kändes som en okej lösning). Såhär i efterhand tycker jag det fungerar mycket bra och jag inser att jag inte har behovet av ett fullkoncentrerat Trind, 50/50 håller naglarna fina ändå liksom. :)

Har ett pissjobbigt möte imorgon men av någon löjlig anledning så känns det ändå lite lättare med naglar som jag känner mig riktigt fin i. Fast nagelbanden ser förjäkliga ut och så blev det bubblor, men bubblorna syns inte alls i verkligheten.
10653878_794497430613501_701773502076445400_n.jpg

Hej!
Jag skulle vara jättetacksam om jag kunde få lite tips från er! Jag har gått och gjort mina naglar på salong i ungefär 1½ år men nu slutat, jag har själv filat av naglarna och mina egna naglar är ju väldigt sköra än så länge så nu använder jag nagelolja för att försöka få dem att repa sig lite. Är nagelolja bra tycker ni? Sedan när naglarna växt till sig skulle jag gärna vilja prova att pimpa dem lite själv men vet inte riktigt vad jag behöver. Jag skulle gärna ha något material (eller lack?) som gör nageln lite hårdare/tjockare .. Tycker att lacket nöts så mycket när man är i stallet och vill helst inte behöva göra om det varje dag .. Sedan skulle jag också gärna vilja ha tips på någon butik/hemsida där det finns lite roliga lack/penslar/mönster etc :D :D

Mina personliga erfarenheter är följande:

Nagelolja, skitbra! Olja ofta, o framför allt till natten när du tvättat dig o inte ska plaska mer i vatten så det får verka ordentligt. Olja nagelband och under nageln.

Baslack i två lager, då undviker man att lacken färgar naglarna. sen ett fint färglack, gärna 2 eller 3 lager och så på med topplack, gärna Seche Vite eller liknande snabbtorkande som genomhärdar alla lagren. Wrappa, dvs måla nagelkanten oxå, så krymper inte lacket upp från nageltoppen. Jag målar både färglack och topplack över kanten så håller det länge. På mer topplack varannan dag, så håller det skitfint. Gellack ska ju hålla bättre, men jag har inte provat annat än Isadoras självhärdande som jag tyckte höll lika länge som vanliga lack, de man härdar i lampa vet jag således inte om de håller bättre. Handskar i stallet om möjligt.

Jag shoppar gärna på Fyndiq, där finns massor av dekorationer o penslar.

2014-07-090448251.jpg

Det röda glittret är Darling Diva Polish Little Red Corvette (som jag tycker är så fint) :) Jag har köpt det mesta av mina dekorationer och verktyg från Bornprettystore, det tycker jag har fungerat bra. Där finns det i alla fall en hel massa saker.

Liknande trådar

Hemmet Vi har en liten gästtoa i hallen. Så liten att du just så pass får plats med en toalett och om du sträcker dig fram när du sitter på...
Svar
9
· Visningar
348
Senast: Sar
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 275
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
867
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 165
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka