Bukefalos 28 år!

Någon bilkunnig?

Fibusen

Trådstartare
Min bil har börjat bete sig jättekonstigt... Felsökte den med dator,och fick upp att det var feltändning cylinder 1.

När det är fuktigt ute så beter den sig jättekonstigt, går knappt att köra innan den blivit varm,hoppar,känns som den ska lägga av,och man får jättelätt kärringstopp. Det är bara dom första hundra meterna,sen skärper den till sig. Tomgången är inte helt bra heller.

Pratade med en kompis som tyckte jag skulle prova att byta tändstift,kan det verkligen hjälpa? Känns ju som om det skulle vara något värre eftersom jag fått den felkoden? Och om jag endå ska prova att byta tändstift,är det svårt att göra det själv? Jag kan verkligen INGENTING om bilar,men är absolut villig att lära mig.

Jag har dock köpt bilen för en struntsumma och kommer inte lägga ner tusenlappar på den om vi säger så.
 
Min bil har börjat bete sig jättekonstigt... Felsökte den med dator,och fick upp att det var feltändning cylinder 1.

När det är fuktigt ute så beter den sig jättekonstigt, går knappt att köra innan den blivit varm,hoppar,känns som den ska lägga av,och man får jättelätt kärringstopp. Det är bara dom första hundra meterna,sen skärper den till sig. Tomgången är inte helt bra heller.

Pratade med en kompis som tyckte jag skulle prova att byta tändstift,kan det verkligen hjälpa? Känns ju som om det skulle vara något värre eftersom jag fått den felkoden? Och om jag endå ska prova att byta tändstift,är det svårt att göra det själv? Jag kan verkligen INGENTING om bilar,men är absolut villig att lära mig.

Jag har dock köpt bilen för en struntsumma och kommer inte lägga ner tusenlappar på den om vi säger så.
Byta tändstift är en sådan där "hjälpermotallt" -åtgärd :)

Tändstift är inte så många kronor i det stora hela och bilen borde bli gladare. Om den blir helt glad kan jag ju inte förutsäga - men gladare.

Tändstift byter du med hjälp av en tändstiftsnyckel - som är en hylsa. Finns sannolikt på närmaste bensinmack ifall du inte redan har en i bagageluckan?
 
Min bil har börjat bete sig jättekonstigt... Felsökte den med dator,och fick upp att det var feltändning cylinder 1.

När det är fuktigt ute så beter den sig jättekonstigt, går knappt att köra innan den blivit varm,hoppar,känns som den ska lägga av,och man får jättelätt kärringstopp. Det är bara dom första hundra meterna,sen skärper den till sig. Tomgången är inte helt bra heller.

Pratade med en kompis som tyckte jag skulle prova att byta tändstift,kan det verkligen hjälpa? Känns ju som om det skulle vara något värre eftersom jag fått den felkoden? Och om jag endå ska prova att byta tändstift,är det svårt att göra det själv? Jag kan verkligen INGENTING om bilar,men är absolut villig att lära mig.

Jag har dock köpt bilen för en struntsumma och kommer inte lägga ner tusenlappar på den om vi säger så.

Problemet sitter oftast i fördelarlocket (där tändkablarna kommer i från och går ner till motorn) där det kan bildas kondens, eller så kan det vara trasig tändkabel.

Testa först att spruta ett tunt lager elektronik spray i hela fördelarlocket, om det inte hjälper byt fördelarlock, och som sista alternativ byt tändkabel.
 
Senast ändrad:
Problemet sitter oftast i fördelarlocket (där tändkablarna kommer i från och går ner till motorn) där det kan bildas kondens, eller så kan det vara trasig tändkabel.

Testa först att spruta ett tunt lager elektronik spray i hela fördelarlocket, om det inte hjälper byt fördelarlock, och som sista alternativ byt tändarkabel.

Instämmer helt med @Pegasus63 , jag hade strul med fördelarlocket på gamla Saaben (baktände något jävulskt). Bytte tändkablar och fördelarlock (hade testat att smörja upp men det hjälpte inte) och hon rullade finfint igen.
 
Ställer mig också i @Pegasus63 ringhörna,
fram till det ögonblick att det visar sig att du har en dieseldriven bil,
eller en bensinare med elektronisk tändning.

Fast, även elektronisk tändning har en form av fördelare som är utsatt för kondens (tex samtliga volvo med B200/ B230 E och F versioner:)

Om det vore fel i elektroniken skulle samtliga cylindrar vara drabbade evt att motorn inte startar alls och då är det sannolikt (på volvo 240/740/940/850) den lilla grå saken som är limmad till en metallplatta som i sin tur är skruvad till karossen (innerskärmen) bakom batteriet.
 
jag hade en bil som bytte skepnad i Gimo, blev bättre när jag åkte mot Uppsala och tvärtom mot Östhammar. En minispricka i fördelarlocket.:mad:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 168
Senast: Och_Aye
·
Träning Vi har nu under en tid last tränat våran häst, och allt har gått bra tills nu. Hästen kan nu står inne i transporten utan problem om...
Svar
11
· Visningar
972
Senast: Montéryttare
·
J
Träning I september köpte jag en häst. Jag visste inte vilken häst jag ville ha, var öppen för alla förslag, men jag ville iallafall ha en...
2
Svar
25
· Visningar
2 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp