Bukefalos 28 år!

Transportproblem

Oxxx

Trådstartare
Vi har nu under en tid last tränat våran häst, och allt har gått bra tills nu.
Hästen kan nu står inne i transporten utan problem om man inte har rampen uppfälld, utan bara bommar bak. Så när väl rampen åker upp börjar han bli något nervös.
Så idag fällde vi upp rampen (har gjort det några ggr tidigare då vi har lassttränat), och han blev lite nervös, men inte mer att han gungade fram och tillbaka med huvudet. Så vi provar att starta bilen, ha beter sej likadant.
Jag kan dessutom förstå att han blir nervös för han har inga trevlig erfarenheter av transporter.
Okej, tänkte vi, det gick ju bra nu provar vi och kör några meter (ca 5meter). Jag står hela tiden kvar i transporten med hästen för att se hur han beter sej (jag vet att det kan vara farligt). Pappa sätter sej i bilen och börjar köra framåt väldigt sakta, och då ser jag att hästen lutar sej mot väggen med v-höften (han står på v.sida) och verkligen trycker ifrån med höger bak på mellanväggen, ser ut som han lägger nästan hela sin tyngd på v. höft mot väggen så det blir en stor buckla på transporten.

Vi blir ju väldigt förvånade av det här "beteende", och känner att vi inte kan göra så mycket för att få honom sluta.

Han står dessutom ganska brett, eftersom vi har en 3/4 bom bak.

Vad tror ni att man kan göra åt det här? Prova lasta honom på h. sida? Ta bort mellanväggen?
Vi ska åka till en klinik på tisdag och då hinner vi inte ta ut någon nh-tränare/likn. (vilket vi ska göra efter vi kommer tillbaka).

Tacksam för hjälp :bow:
 
Sv: Transportproblem

Oxxx skrev:
Vi har nu under en tid last tränat våran häst, och allt har gått bra tills nu.
Hästen kan nu står inne i transporten utan problem om man inte har rampen uppfälld, utan bara bommar bak. Så när väl rampen åker upp börjar han bli något nervös.
Så idag fällde vi upp rampen (har gjort det några ggr tidigare då vi har lassttränat), och han blev lite nervös, men inte mer att han gungade fram och tillbaka med huvudet. Så vi provar att starta bilen, ha beter sej likadant.
Jag kan dessutom förstå att han blir nervös för han har inga trevlig erfarenheter av transporter.
Okej, tänkte vi, det gick ju bra nu provar vi och kör några meter (ca 5meter). Jag står hela tiden kvar i transporten med hästen för att se hur han beter sej (jag vet att det kan vara farligt). Pappa sätter sej i bilen och börjar köra framåt väldigt sakta, och då ser jag att hästen lutar sej mot väggen med v-höften (han står på v.sida) och verkligen trycker ifrån med höger bak på mellanväggen, ser ut som han lägger nästan hela sin tyngd på v. höft mot väggen så det blir en stor buckla på transporten.

Vi blir ju väldigt förvånade av det här "beteende", och känner att vi inte kan göra så mycket för att få honom sluta.

Han står dessutom ganska brett, eftersom vi har en 3/4 bom bak.

Vad tror ni att man kan göra åt det här? Prova lasta honom på h. sida? Ta bort mellanväggen?
Vi ska åka till en klinik på tisdag och då hinner vi inte ta ut någon nh-tränare/likn. (vilket vi ska göra efter vi kommer tillbaka).

Tacksam för hjälp :bow:

Bredåkare! Ta bort alla väggar och provåk igen! Se om du kan få hästen att stå i "mitten" då brukar dom naturligt "bredda" om dom har plats och stå stila så...
 
Sv: Transportproblem

Okej, det ska vi prova idag, återkommer med hur det gick!
Tack för tipset!!!!
 
Sv: Transportproblem

Oxxx skrev:
Okej, det ska vi prova idag, återkommer med hur det gick!
Tack för tipset!!!!

Ja testa, o berätta hur det gick! Lycka till! :d
 
Sv: Transportproblem

Nu har vi last tränat igen.
Först provade vi att lasta på höger sida, fortfarande mellanväggen kvar, han var mycket lugnare där än på vänster sida.
Okej, trodde vi, nu kommer det säkert att gå jättebra och hästen kommer stå still. Men inte. Så fort vi började åka lutande han sej mot mellanväggen istället för den "riktiga" väggen. Lastade av honom för vi vill inte riskera att han skadar sej på något vasst på mellanväggen.
Så vi tog bort mellanväggen och lastade in honom och satte fast på h. sida, kunde inte stå imitten eftersom vi har fronturlastning och det är en mindre skiva som håller ihop fram bommarna, ser ut såhär .
I alla fall så åkte vi några meter (jag stod med hästen i transporten), först i början satte han vänster del av rumpan mot vänstra väggen (han ställde sej själv diagonalt), men vi fortsatte åka några extra meter och då gick det bättre, han tryckte sej inte lika mycket mot väggen efter ett tag.
Kommer imorgon träna att åka utan mellanvägg igen för att se hur det går då.

Återkommer om hur det går! :D :p
 
Sv: Transportproblem

Hej hej!
Ring Janne sen, du fick väl hans nummer? Han har tamejfan lösningar på allt, en helt makalös kille :)

Lycka till på kliniken också, uppdatera sen hur det gick!

/Petra
 
Sv: Transportproblem

Ja det är bara att testa, tror det kommer at gå bättre efter en 10min när ni har åkt då det blir mer stabilitet i transporten när den rullar. Hästen låter ju såm en exemplarisk bredåkare... ska själv ut med en sån i morrn, men hon ska åka buss så får se hur det går :d
 
Sv: Transportproblem

Kommer ringa Janne så fort vi kommer hem, det lovar jag !
 
Sv: Transportproblem

Okej, ska åka ut snart, så jag uppdaterar ikväll hur det går!
Hoppas att det går bra med din bredåkare, buss brukar ju vara bekvämare än släp :) .
 
Sv: Transportproblem

Hej,,:)
hur gick de idag me lastningen?
Tänkte bara säga att jag tycker som sagt att du ska låta din häst stå brett, utan mellan väggen. Jag skulle inte ta bort den men bara dra den åt sidan. Och sen att du hänger in ett hö nät, vet ej om du gör de, kanske missade om du skrivit det. !? Sen skulle jag inte åka me i transporten längre. Utan åka en sväng, man hör ju om de rummlar runt. Stanna sen å kika om de har gått bra, är hästen nervös, svettningar .... ja de var nog de jag kom på , lycka till! =)
 
Sv: Transportproblem

Hallå alla :) !

Idag gick det bara bra med åkandet.
Ledde in honom så han stod uppbunden på höger sida (har ej mellanväggen i transporten nu). Först stod han helt rakt, men när vi började åka ställde han sej diagonalt, men rörde inte väggen alls med rumpan. Jag åkte med i transporten ca 20 meter, hoppade sen av och vi fortsatte åka kanske 3 km sammanlagd.
Han stod helt stilla HELA tiden!, dock var han lite svettig när han kom ut, men allt kan ju inte vara perfekt :angel: .
Så nu har han en jättestolt matte :D .

Tack så mycket för alla tips :bow: :bow: :bow: !!
 
Sv: Transportproblem

Oxxx skrev:
Hallå alla :) !

Idag gick det bara bra med åkandet.
Ledde in honom så han stod uppbunden på höger sida (har ej mellanväggen i transporten nu). Först stod han helt rakt, men när vi började åka ställde han sej diagonalt, men rörde inte väggen alls med rumpan. Jag åkte med i transporten ca 20 meter, hoppade sen av och vi fortsatte åka kanske 3 km sammanlagd.
Han stod helt stilla HELA tiden!, dock var han lite svettig när han kom ut, men allt kan ju inte vara perfekt :angel: .
Så nu har han en jättestolt matte :D .

Tack så mycket för alla tips :bow: :bow: :bow: !!

Vad kul att det funkade!! :banana: Men då vet ni till nästa gång att hästen är bre¨åkare och aldrig kan åka "normalt" utan måste ha ett släp utan mellan vägg för sig själv!

Lycka till i framtiden oxå! ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 214
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 649
Senast: Fiorano
·
Utrustning Efter mycket om och men så har jag köpt en Fautras Oblic. Jag har bara en häst, kommer med väldigt lite sannolikhet köra två. Jag har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 041
Hästhantering Hej! Vi är i stort och brådskande behov av lastningstips! Jag har ett islandshäststo som vi inte får in i transporten. Hon har varit...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 955
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp