Någon här som har lämnat sin häst på tillridning eller försäljning ?

E

Estelle

Undrar hur mycket sånt kostar ungefär ? vet att det varierar mkt men vore kul att höra om andras erfarenheter ....
 
Jag har tagit emot ett sto för inridning/tillridning men det var en privat uppgörelse. Jag red in henne såg till att hon fick godkända poäng i L:B dressyr samt nolla i L:D hoppning och fick hennes föl som tack.
 
jag har inte lämnat någon häst på inridning eller så men du kan ju kolla lite annonser och jämnföra priser. den dyraste behöver ju inte alltid vara bäst heller. jag tror det kostar allt från 1000- 4000kr beroende på vart man lämnar hästen. är det hos en privat ryttare är det nog billigare än på tillridningsstall. lycka till!
 
Bättre än att lura på någon en häst och ljuga om dens brister iallafall..
 
Jag tror det kan vara svårt för dom som vill lämna sin häst på tillridning. För det finns ju så himla många som annonserar om det, jag tror att man ska ta kontakt med den man är intresserad av att lämna sin häst till och försöka ta reda på lite vad personen har tänkt sig med hästar. Om det finns företag eller ska starta företag mm
Jag "är en av alla som annonserar" men jag har inte annonserat så mycket och jag tycker det ät svårt att marknadsföra sig själv, då det finns så många som gör det :crazy:
 
Jag 'känner' en som lämnade sin ponny på tillridning hos en duktig tränare och tillridare. Den familjen fick punga ut närmare 10´000:-/månad för detta men då ingick allt, allt, allt. Har man råd med det och behöver hjälp tycker jag att det kan vara guld värt, skulle säkert själv behöva mer hjälp än vad vi har råd med.
 
jag skickar ett pm, du får säga till om du vil ha namn o adress, han har hemsida oxå..
 
vad är det för fel med att lämna till en privatperson svart då? det finns ju väldigt många duktiga ryttare som kan ta sig an en häst för att vidare utbilda den utan för den skull ta över 4000kr. väljer man istället att lämna hästen till ett ordentligt inridningsstall där man har referenser osv så tar dom ju inte så lågt.
 
Svart-jobb är ju om du inte redan visste det olagligt... ;)
 
ja det vet jag ju men jag fattar inte vad det är för problem.. :confused: alltså inte det dära med svartjobbet.

om vi säjer att jag har en unghäst jag inte klarar av att rida in själv så jag lämnar den till en bekant till mig som är väldigt duktig med unghästar. är det då svartjobb? att lämna till inridningsstall då lever ju dom på det så det är ju en helt annan sak, tycker jag iallafall ;)

me nvarför skulle det vara olagligt med att lämna hästen till en privatryttare? det gör vi ju med foderhästarna också. vissa lämnar ju iväg dem för att de inte har tid samtidigt som de vill ha hästen mera utbildad men då är det ju oftast fodervärden som står för alla kostnader och inte ägaren.
kanske en väldigt dålig liknelse :smirk:

ingen som förstår hur jag menar?? :rofl:
 
Jag ser inga problem i det alls! Syrran rider in hästar åt folk på sin fritid för en lagom summa pengar, jag har tänkt göra det samma när jag fått ordning på gården... Bara för att en tränare är erkänd och lever på att rida in hästar behöver inte betyda att han/hon gör det bra! Tro mig jag vet... Vet en tränare som tar 5000kr i månaden, hästen är väl på sin höjd sitt-tam efter en månad... :mad: DET är slöseri med pengar! Då kan man lika gärna göra det själv...
 
Hade min häst på tillridning en månad och det kostade 3500 kr inkl. moms. Hästen kom tillbaka välmusklad och fin. Finns både bra och mindre bra ställen... men ring runt och hör dig för, fråga efter refernser mm för att få reda på så mycket som möjligt. Lycka till. :)
 
5000 kr/månad kostade det för mig. Men det var ett par år sen. Det var inkl allt (foder, skoning, ridning etc) och hästen tävlades även och fick meriter i hoppning.
 
Anledningen att man kanske inte skulle vilja lämna ut den svart är ju med tanke på om det skulle hända något, eller om hästen skulle bli förstörd. Då står du där med byxorna nere! :crazy:

När jag höll på med in/tillridning så hade jag priset "betala vad du tycker det är värt!" Inte en enda gång har jag stått där utan pengar! Men det normala blev väl ca 500-1000 per månad, plus stallhyra, foder osv... Det beror ganska mycket på vart i landet du lämnar hästen, tror jag!
 
Det var ju roligt att du börjar tänka i dom banorna istället för att lura på någon stackare din häst.

5000kr + moms är nog ganska vanligt sedan tillkommer kostnader för skoning, transport till tävling start/anmäln. avgifter etc.
 
Jag tycker du ska satsa på kvalité i stället för att försöka komma undan så billigt som möjligt. Min kompis (har islandshäst) lämnade sin häst på träning för 3.500:-/ mån till en tjej för träning inför avelsvisning. Hästen hade bra gångarter innan. Hästen klarade inte visningen, och hon fick tillbaka en stel häst som lagts i pass trots svaga avlag. Över ½ år senare har hon än problem med passtakt..

Jag skulle endast lämna min häst till en erkänd tränare med goda referenser. Åk gärna och prata och rid för tränaren så ni har ungefär samma uppfattning om ridsätt och prioriteringar. Det blir nog billigare i längden.

Lycka till! :bump:
 
Jag har lämnat en häst på försäljning en gång.
Det kostade i "uppehälle" för hästen rätt precis samma som jag själv betalade för foder och stallplats där hästen var uppstallad.
Sedan tog "förmedlaren" 10% av försäljningspriset.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
949
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 714
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 142
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 470

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp