Bukefalos 28 år!

Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Gullan86

Trådstartare
Hej alla!

Det är så att jag undrar om det finns någon tillräckligt kort western sadel för att passa denna kille:

26449739.jpg


Han är en 10åring Islandshäst på ca 130cm i mkh dvs b-ponny
Jag är vuxen och ca 163cm lång, ser ut såhär på hästen:

28952999.jpg
Här ser ni min nuvarande sadel med, en bomlös London dressyr som funkat bäst hittils av alla sadlar både med bom och utan som vi testat.

Men vill gärna variera lite så trycket inte alltid blir detsamma.
Och tänkte att kanske kan en western sadel funka, vad tror ni?

vad för sadel kan tänkas passa, måste alltså vara så kort det bara går men att jag en då får plats i sitsen, hästen har bara 35cm maximal anläggningsyta.

Hur är en western sadel uppbyggd och hur ser bommen ut? hur vet man att bomvidd/svängdhet osv passar? är det samma som med en tex dressyrsadel med bom?

Vad ska jag tänka på att använda för underlägg till sadeln för en western sadel har inga bossor va? som en bomsadel men utan bossor?

Måste vara svårt att veta så den ligger an bra när man paddat upp för man kan väl inte lägga på den och prova ut utan något under som man gör med dressyr sadlar tex???

hur är det man räknar str nuigen är det 15 i western som är = 16 i vanlig sadel?
Hur ska man sitta? har fått för mig att man sitter ganska mkt i stolsits o långt bak i sadeln med massa yta framtill?

min häst slutar trava om sadeln är det minsta för lång tyvärr. jag måste oxå placeras över hans starkaste del av ryggen.

29172904.jpg
jag är inte precis någon tjockis men som ni ser finns det inte mkt rygg att spela på:crazy: den får ju inte ligga på bogarna heller.
jag vill gärna ha en modell som har en sadelgjord som är placerad ganska lång fram så den slipper hamna mitt på hästens mage.
jag har ca 38 i byxor.

vilka olika modeller finns det? vilken ska man välja?

jag vill inte lägga ut en massa pengar utan runt 2000kr Max om det går.

vad tycker ni om börjes western sadlar tex?

Så visa era kunskaper tack jag hoppas det går att hitta en western sadel som passar.
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Utan allt för mycket kunskap skulle jag vilja säga att sadlar för 2000 kr är rent skit! :) Resten kan jag inte svara på mer än att du ska ha en tjock pad under sadeln.
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Jag misstänker att det är mycket svårt för dig att hitta en bra sadel till en såpass kortryggad häst. Bra westernsadlar brukar vara byggda för större hästar. Det finns mindre barnsadlar, men jag tänker mig att det nog är svårt att hitta en sån som är av hyfsad kvalitet. Men någon annan kanske har mer kunskaper om såna än jag?

Ska man köpa en westernsadel som är något att ha så får man räkna med minst 5000:- för en begagnad. Jag har köpte flera stycken under åren. Jag började med att leta efter billiga, men fick snart öka på den summa jag kunde tänka mig att lägga för att få tag på en sadel som var tillräckligt bra att använda. De sadlar jag har nu köpte jag för ca 8000:- / styck och då tyckte jag att det var riktiga fynd!
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Tack för era svar...

ja det är det som är så svårt har testat diverse bomsadlar men alla är för långa så du tror att en westernsadel är ännu svårare att få att passa?

Är det så att man kan räkna 2,5cm per tum dvs en western sadel med 15 tum är 37,5cm lång i sitsen?

jag har ca 32cm i min nuvarande sits det betyder att jag hade kunnat ha en 13 tum i western sadel(säger man tum där med bara att man mäter olika va? därför måtten blir olika?)

det är ju alltså en barn sadel, men finns det ens så himla många dyra/kvalitets sadlar i så små barn str? är det svårt att få tag på 13-14tumare med?

hur mkt kan man räkna med på en westernsadel är BOMMEN och hur mkt är "läder" som bara klär den så att säga.

jag skulle ju behöva en sadel som max är 45cm absolut max 50cm inte en millimeter längre.
och då menar jag hela sadeln med läderfladder och allt:) annars kommer min häst totalt drunkna i sadeln...helst kortare än det.
men min nuvarnade bomlösa är 46cm lång och det ser ju okej ut men som sagt den är bomlös.

Hästen klarar som sagt bara 35cm stelhet på sin rygg, max alltså det som tynger på honom, men sen om resten är läder bara så kanske han klarar det.

Jag kommer inte börja rida western på heltid alltså utan mestadels rida med min bomlösa, barbacka och sen komplettera med western sadeln för att variera lite så han inte alltid får gå med samma tryck.
OM det nu ens är möjligt då.

Men jag behöver en så kort sadel det bara är möjligt och med en sits jag får plats i, hur ska jag sitta för att jag skall se så jag inte sitter för trångt???
hur skall sadeln passas in?

vilken bomvidd tror ni passar?
finns det olika "svängd" på western sadel eller är alla raka i bommen?

vad för typ av underlägg ska man ha?
finns det någon kanal på en western sadel eller ska man ha en padd med kanal och så tjockare runt som till en bomsadel?

vad avvänder man "filt" till? man kan väl inte bara ha en filt under?

ju tjockare material man har under destå bredare bom behövs väl? man kan väl inte prova ut sadeln utan något under o så passar den perfekt o sen tro att man kan padda upp massa, då blir det väl för trångt?

vad tycker ni om hööks den padden man kan vända den mjuka utan hällor som man även har till dressyr?

vad är det för skillnad på en skitsadel och en dyr sadel?
vilken typ av bom ska man leta efter?
 
Senast ändrad:
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Skitsadlar är ofta uppbyggda på syntetbommar som lätt bli snea och vinda, det är naturligtvis enorm skillnad på en rejäl w-sadel och en skräpsadel därav prisskillnaden.

Ja man ska ha en tjock pad då det inte finns stoppning på en w-sadel till skillnad på tex en engelsk.

Jag har precis som du bl.a en rund Isl.häst med ganska plan och kort rygg och sorry men det behövs nästan specialbeställas om du inte ska lägga skräp på ryggen, h***s skräpsadlar funkar inte heller även om deras skräp ibland är bättre än många andra skitsadlar på marknaden.

Trots sin lilla storlek är det ofta som Isl.h behöver full QH bom och det i kombination med kort rygg är jättesvårt och väldigt dyrt.

Jag misstänker att du inte ska satsa på western med din häst, om det är så skulle jag satsa på en bomlös i stället. Ska du satsa på western får du nog satsa pengar också för hästens skull
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Hej jag tycker du ska lägga på en nolla, kontakta en sadelmakare som gör westernsadlar, och höra om den kan bygga en som passar er båda. Tänk mer på hästen än på plånboken när du ska köpa en så viktig sak! Lycka till!
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Sadeldjungeln ÄR en djungel! Ska du inte rida och tävla western skulle jag rekommendera att du letar efter någon annan typ av sadel. Det är tillräckligt svårt att hitta en bra sadel när man håller på med western, så att hitta en för att "bara" ha den att byta om med känns för mig som om det skulla vara att lägga ned alltför mycket arbete. Leta hellre fölrutsättningslöst bland olika typer av sadlar!
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

jag vill inte lägga ut en massa pengar utan runt 2000kr Max om det går.

vad tycker ni om börjes western sadlar tex?

För 2000 kr är det inte enkelt att hitta en westernsadel av bra kvalitet, bättre att rida med den sadel du har och spara ett tag till. När jag tänker westernsadel och kostnad tycker jag man bör räkna med minst 6000 - 10000 kr för att komma upp i någorlunda kvalitet (nu tänker jag begagnat, vet ej nypriser). Köp hellre en begagnad bra sadel, jag är inte mycket för Börjes westernsadlar av det jag har sett, men det kanske finns olika som jag har missat.
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Hoppar in och snor en fråga om westernsadlar.
Är Dakota ett bra märke eller har de varianter av sadlar i olika kvalite?
Har hittat en begagnad som jag är sugen på om den passar hästen.
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Dakota är nog det bästa märket för sk ekonomisadlar, du får oerhört mycket sadel för pengarna.
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Ok, så 1900 för en Dakotasadel i bra skick som säljs i en affär, är ett kap?
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Det låter för bra för att vara sant! Är det nåt fel på den?
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Har nu fått beslutsångest.
Har hittat en sadel Dakota för 1900. Inte i pedantskick, men heller inte sliten så det stör.

Och även en Bona Allen i finare skick, roundskirt för 3900.

Har en kallblodstravare med kort rygg och båda sadlarna är 60 cm, vilket borde funka ok.
Rider bara i skogen och behöver alltså inte en sadel för utseendets skull.

Vilken är mest privsvärd? Om de passar vill säga.
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Sadlar från dakota saddlery kostar runt 8-10 000 nya. Har den verkligen märkning från Dakota saddlery? Jag tycker det låter för lite, men, men, det är kanske svårt att sälja sadlar idag?
dakota.jpg
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Ser ingen märkning på korten.
Men ser inte heller själva "flärpen" där märket borde sitta.
Kan det vara så att den är borta och att de därför sänkt den?
Finns det nån annanstans man kan se märket?
Har skickat ett mail till dem ang detta.


Den andra sadeln har märket på. Är den prisvärd?
 
Senast ändrad:
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

För mig ser det ut som en sadel av lite äldre modell, kanske därför som den är billig? Den ser rätt rejäl ut, men det är svårt att bedöma av en bild. Den har inte blevins buckles vid stigbyglarna, vilket annars brukar vara standard på lite bättre sadlar.
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Ok, är det metallfästena som håller in änden på stiglädret?

Kanske jag ska satsa på den andra då.
Ska bara ha den till skritt-turer som extrasadel, men vill ju inte skräp för det.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
377
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 763
Senast: Mogge
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 342
Senast: Oknytt
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
972
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp