Bukefalos 28 år!

Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Ang Börjessadlarna, så billiga som de är, så är det inte så stor chans att det är nån kvalite överhuvudtaget, vilket ju inte är snällt mot hästen som ska ha sadeln och människa på sin rygg.

Jag hade problem med en kort och bred D-ponny, men hittade en ganska stabil bomlös som jag fick nöja mej med. Fanns inga sadlar som passade henne heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Det står westernsadel Dakota ( USA ) och ett serienummer 3780494

Jag som har noll koll, tror ju naturligtvis att det är ett märke.

Kan ju vara en gammal sadel av en modell som kallas "Dakota" utan att den kommer från Dakota saddlery. Den behöver inte nödvändigtvis vara skit för det. Priset är kanske som det ska för den sadeln.
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

men w sadlar är gjorda för smala stora hästar egentligen va? typiskt...

Westernsadlar är för det mesta gjorda för quarterhästar som är rätt breda och större än en B-ponny. Sedan finns det som sagt barnsadlar för western också, men eftersom westernridningen inte är så stor i Sverige än så kan det vara svårt att hitta en mindre sadel av hyfsad kvalitet här.
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

*kl* Det finns en sadel som är utformad för att passa Islänningar och kortryggade fjordingar etc. Men då kommer prislappen upp på ca 20 000:- och för att ha som andrahands sadel blir det kanske lite saftigt.
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

Vill bara knyta an till den billiga sadel som säljaren kallade Dakota. Kan berätta att Dakota inte ha serienummer på sina sadlar utan endast modellnummer som står på flärpen som nu tydligen var borta. Den påstådda Dakotasadeln är en fejk.

Det var bra att veta, jag tyckte det syntes, men kunde inte ge någon rak och bra anledning.
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

men varför går börjes sadlarna fetbort? varför har alla något emot dem? kan man inte ge dem en chans?

Kvalitén :crazy:, jag skulle aldrig köpa en av deras billiga, egna sadlar varesej det gäller western eller andra grenar. Åk dit och titta och känn på sadlarna och åk sedan till ett ställe med "riktiga" sadlar, så får du själv se skillnaden. :) För mig är det en för viktig sak för att exprimentera med, den ska ju trots allt ligga på hästens rygg och sådana skador är inte att leka med.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

oj okej hur ska man å tag på den sadeln kan tänka mig att den är svindyr med?

De finns ofta begagnade för 5 tusen spänn...

när jag tittar på bom, hur vet jag vad som är den vidaste bommen för det är väl bäst att titta på den vidaste kan jag tänka
hästen är ju liten men utan manke och blir ju därmed bred över ryggen.
men han är nog inte i stil med en fet bruks nordisk kanske..

Jag tror att halva problemet är att hästen inte har någon manke och därmed har ett obefintligt sadelläge. På en "manklös" häst så är det typ omöjligt att hitta en sadel som inte rullar.
Med tanke på att det ändå är en relativt liten häst så upplevs den som vid/bred över ryggen men inte säkert för det att den går i en extra wide bom.

men varför går börjes sadlarna fetbort? varför har alla något emot dem? kan man inte ge dem en chans?
För att det inte brukar vara särskilt bra kvalitet. Inte alltid säkert att skruvar sitter som de skall i den sk bommen osv.

jo den han har ligger jättebra och är det bästa jag hittat hittils men den är bomlöst och jag skulle gärna haft en sadel med bom som jag kunnat variera med. det är alltid bäst med variation vad gäller sadel, träns, ryttare osv allt då skadar man inte hästen i längden på samma sätt som ensidighet.

En väl liggande sadel är guld värd. Ensidighet är inte hela världen. Så länge utrustningen passar så är det inte ett problem.
Dock så kan en halvdan sadel som ligger illa göra mycket skada på kort tid.

//Waern
 
Sv: Någon kunnig som kan hjälpa mig hitta rätt sadel?

KL

Jag har en häst utan manke och därmed ett obefintligt sadelläge. Haft supersvårt att hitta sadel till honom, men jag har till slut hittat en Continental equieflex X-vide (no 184) som passar som handsken. Har inte problem med rullning av sadeln, men det är lite tricksigt att sadla på, men vi lär oss. Han är en ganska liten knabstrupper mh 158, men bred över bogarna och rygg. Tycker att sadeln ligger bra på honom, men antagligen för stor på en Islänning i och för sig. Hoppas du hittar rätt i sadeldjungeln för det är inte lätt.
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 756
Senast: Mogge
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 336
Senast: Oknytt
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
969
Senast: ufot
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 332
Senast: Lixiigirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp