Bukefalos 28 år!

Någon med erfarenhet av trasig hovvägg?

Scilla

Trådstartare
Min unghäst skadade ju hovväggen för snart två veckor sedan och min hovslagare sa att han kan vara halt länge men jag undrar ungefär hur länge då? (vill inte ringa och stör hovis med mina tusen frågor om dagen så jag frågar här ist) och när ska man börja oroa sig att det kanske är något annat som stör honom (fast hovis var bombsäker på att det är hoven men hönsmamman är ju orolig ändå)

Han har blivit bättre och är inte alls lika halt i skritten och han stödjer och står på hoven. Men idag så var det ju stenhårt på marken när all lera frusit till och då var han ju mer försiktig.

Under tiden han var lindad runt hoven så var han iskall och torr och fin på benet men igår när han stått inne ett tag utan bandage så var han lite lite tjockare i det benet men inte speciellt varm och ingen lymfangit varning. Är det normalt att de blir lite tjockar i benet när man tagit av bandaget?

Hoppas någon kan svara på detta så slipper jag störa hovis idag (han kan väl få fritt en dag från mina frågor snääälla)
 
Sv: Någon med erfarenhet av trasig hovvägg?

eftersom din hovis är den enda som har sett hoven så kan ju bara han svara för hur det ser ut..så det är nog bättre att ringa honom:crazy: om din pålle verkar bättre så är han nog det också att han är försiktig är ju bara jättebra..marken fryser ju på nu och det blir hårdare och kanske känns lite mer i hoven...så ta det bara lungt;)
 
Sv: Någon med erfarenhet av trasig hovvägg?

Jag tänkte väl mest om det var någon här som hade erfarenhet av sådana skador och visste ungefär hur lång tid det kan ta eller om det inte alls ska ta lång tid.
 
Sv: Någon med erfarenhet av trasig hovvägg?

Jag blir gaaalen.....

När jag tog in honom idag så kollar jag hoven och vad har hänt han har fått värsta såret vid ballen och jag ringer givetvis min hovis för 100:e gången som säger att det troligtvis är en hovböld som kommit upp där eftersom såret är precis ovanför skadan.

Någon här som kan beskriva hur det ser ut när en böld kommer fram vid kronranden eller ballen? för detta såret ser ut som ett litet jack ca 2-3 cm långt och sedan var det lite kletigt runt omkring det. Vad gör man med det såret? (hovis befann sig där det var väldigt dålig täckning så jag hann inte fråga detta)

Som om detta inte var nog har han på ETT dygn fått mugg över hela karleden. Suck jag som kämpat hela hösten med hans mammas mugg utan att få ordning på det... tips mottages tacksamt.

Om någon snäll vill svara please... det börjar bli en envägs kommunikation det här...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
875
Senast: MiniLi
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 917
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 742
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 628
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp