Någon med erfarenhet vid artros hos häst?

Zevzan

Trådstartare
Hej. Finns det någon där ute som har kunskap om artros hos häst?.
Min häst har problem med hasleden, och kommer förmodligen komma att behandlas varje år.
Veterinären sa att brodden ställer till det för honom.

Men finns det någon som gått genom detta? Provade ni nått som lindrade besvären?
Ska man gå från lösdrift till stall? Ska man prova barfota?
En annan lösdrift med få kompisar?

Vet att det är individuellt men vad har funkat/ lindrat för er? Hur allvarligt är det? Hur länge har det hållt sig som det är? Blivit värre? Hur länge går det behandla?

Ja. Vill helt enkelt veta allt.
 
Jag har haft två hästar med artros (olika ställen). Det som funkade för mina var behandling hos veterinär, lösdrift, rörelse och något tillskott för lederna. De fick aldrig vila helt utan höll igång året runt regelbundet. Särskilt vid dåligt underlag höll jag igång dem då de rörde sig mindre i hagen då, på den ena märktes det direkt om den rörde sig för lite. Jag vill minnas att det var msm jag gav som tillskott och tyckte att det fungerade (det här var runt tio år sedan så det finns säkert bättre grejer att prova nu) på den ena hästen.

Om din blir sämre av att ha broddar kanske du kan ha den barfota bak och använda broddade boots bara vid ridning?
 
Min ena har artros i ena bakknät. Hon får tillskott för leden året om och jag använder låga brodd för att inte slita mer än nödvändigt vintertid. Det har jag visserligen alltid gjort men det är än viktigare nu. Barfota skulle jag inte låta en häst med artros vara. Få hästar är på riktigt bekväma utan skor och att en häst med artros inte kan/vågar sätta under sig ordentligt för att hen är öm är förödande.

I övrigt är det rörelse som gäller. Lösdrift eller lång utevistelse (16 timmar) tror jag kvittar men en sådan häst bör ju inte ha en kort utevistese och stå på box halva dygnet. I rörelsen ingår också att få igång bakkärran innan varje pass. Vi börjar därför varje pass med att avsuttet gå över upphöjda bommar i 5-10 minuter, lite beroende på dagsform. I början gjorde vi det med bommarna på marken och vi gjorde också lite andra övningar för att stärka upp musklerna runt om. Promenader där hästen verkligen går på var också väldigt viktigt under rehaben likaväl som att det är viktigt att hästen inte går och drar bakbenen efter sig sedan. Har du ingen erfarenhet av rehab så kontakta någon som kan och få hjälp med övningar. Ofta har kliniken någon de kan rekommendera.
 
Vi står på lösdrift nu med lagkompisar.
Som jag förstod är det is och brodd som stället till det.
Han rör sig väldigt bra i bakdelen och är hela tiden aktiv med den. Han får behandling sen ska han vara bra tills våren enligt vet. Ingen direkt rehabplan annat än ingen träning på volt eller fokus på backträning.
Sitter i hasenbak han rör sig såklart bättee efter han blivit varm i kroppen men han har ju återkommande inflammation som behöver behandlas
 
Japp båda bakknäna men när de upptäcktes fanns inte så mycket att göra förutom att låta henne somna in. Bilderna från röngten var ingen trevlig syn. Hon reds fram tills hon en morgon var tvär halt och vi kontaktade veterinären på hemmaplan sen klinik. Då var hon 22 år, f.d hårt arbetande ridskoleponny, men jag hade haft henne som skogsmulle. Jag tror att genom att vi blandade in en alternativ tränare som jobbade med hela hästens rörelsemönster osv så gav vi henne iaf minst 1 år till att leva innan de här upptäcktes plus lång utevistelse och så lite box som möjligen även om hon föredrog att komma in på kvällarna. Jag så här i efter hand hade önskat att hon hade visat mer för då hade vi troligtvis upptäckt de tidigare och inte tagit för de fång året innan som vi gjorde. Annars så hela slutet och innan fick hon kurer med djävulsklo.
 
Min gamla 27 åriga ponny har artros i båda bakknän, kronleder och kronben båda fram. Hon rids inte mer än sporadisk promenadridning pga åldern men hon håller fint för det. Går på lösdrift men box med lång utevistelse funkar nästan ännu bättre, iallafall vintertid. Veterinär Axel Vallman som är hennes veterinär, sa också att hon skulle behöva sprutas för att hålla igång vid hårdare ridning än vad hon gör nu, men när hon var något yngre red jag henne ordentligt utan problem. Gick igenom senaste böjprovet ua för några år sen. Hon är barfota sen innan men kan tänka mig att broddfritt funkar bättre! Upptäckte artrosen bak av en slump då hon var svullen i ett bakknä, dock ohalt. Artrosen fram upptäcktes också av en slump när hon röntgade hovarna.
IMG_20200604_195209_539.jpg
 
Hej. Finns det någon där ute som har kunskap om artros hos häst?.
Min häst har problem med hasleden, och kommer förmodligen komma att behandlas varje år.
Veterinären sa att brodden ställer till det för honom.

Men finns det någon som gått genom detta? Provade ni nått som lindrade besvären?
Ska man gå från lösdrift till stall? Ska man prova barfota?
En annan lösdrift med få kompisar?

Vet att det är individuellt men vad har funkat/ lindrat för er? Hur allvarligt är det? Hur länge har det hållt sig som det är? Blivit värre? Hur länge går det behandla?

Ja. Vill helt enkelt veta allt.

Hur och vad som ska göras beror ju på var artrosen sitter och hur illa det är.

Är det alltså artros och inte spatt?

Är man osäker på hur man bäst arbetar en häst sjukgymnastiskt, vilket man nog får ställa in sig på att göra med din, så kan man kontakta rehabtränare för hjälp att lära sig.
För att hålla dem fräscha så länge som möjligt och minimera medicinsk behandling så krävs rätt träning.

Jag har sett super-resultat på många artros- och spatt-hästar etc när man ger dem en bra hyaluronsyra oralt. Den måste vara av hög molekylvikt, gelatinerad och med hög koncentration.
Ju högre molekylvikt desto mer vätska binder molekylen och desto bättre stötdämpar och smörjer den. Man vill hitta ett preparat med molekylvikt så nära hästen kroppsegna molekylvikt har i en frisk led. Det är 2 miljoner Dalton.
Hyaluronsyran verkar också antiinflammatoriskt.

Vissa med artros blir aldrig bra efter att man först märkt av problem. Andra kan leva hela, långa liv med lite anpassning. Ingen av oss kan ge dig någon prognos iom att vi inte vet nog om din häst.

Atros blir ju aldrig bättre. Men om man tränar korrekt kan man ibland undvika belasta pålagringarna dels genom att öka muskelmassan så att belastningen på leden kan minskas något och i vissa fall se till att ändra lite i hur leden rör sig och då undvika störa pålagringen. Man kan också genom att ge hyaluronsyra av rätt typ minska risk för inflammation och göra den kroppsegna hyaluronsyran i leden mer trögflytande och mer stötdämpande/smörjande.
 
Hur och vad som ska göras beror ju på var artrosen sitter och hur illa det är.

Är det alltså artros och inte spatt?

Är man osäker på hur man bäst arbetar en häst sjukgymnastiskt, vilket man nog får ställa in sig på att göra med din, så kan man kontakta rehabtränare för hjälp att lära sig.
För att hålla dem fräscha så länge som möjligt och minimera medicinsk behandling så krävs rätt träning.

Jag har sett super-resultat på många artros- och spatt-hästar etc när man ger dem en bra hyaluronsyra oralt. Den måste vara av hög molekylvikt, gelatinerad och med hög koncentration.
Ju högre molekylvikt desto mer vätska binder molekylen och desto bättre stötdämpar och smörjer den. Man vill hitta ett preparat med molekylvikt så nära hästen kroppsegna molekylvikt har i en frisk led. Det är 2 miljoner Dalton.
Hyaluronsyran verkar också antiinflammatoriskt.

Vissa med artros blir aldrig bra efter att man först märkt av problem. Andra kan leva hela, långa liv med lite anpassning. Ingen av oss kan ge dig någon prognos iom att vi inte vet nog om din häst.

Atros blir ju aldrig bättre. Men om man tränar korrekt kan man ibland undvika belasta pålagringarna dels genom att öka muskelmassan så att belastningen på leden kan minskas något och i vissa fall se till att ändra lite i hur leden rör sig och då undvika störa pålagringen. Man kan också genom att ge hyaluronsyra av rätt typ minska risk för inflammation och göra den kroppsegna hyaluronsyran i leden mer trögflytande och mer stötdämpande/smörjande.

Jo förstår att ingen kan säga precis hur det är för oss.
Som jag förstod så hade han förändringar som kunde tyda på spatt. Men vet inte om det är samma led.
Men enligt första veterinären för 1 år sedan som konstaterade detta sa hon att han bör fungera normalt under sommaren till broddsäsong. En bra vinter kanske han håller ihop utan problem men annars behandling varje år när brodden tas av.
Men upplever att han blev lite sämre redan i vintras pga all is så motionerade bara försiktigt med skritt. Betydligt sämre nu på våren annars va han väldigt fram och tillbaka från dag till dag så antar han hade milda problem under vintern. Han är alltid glad o framåt o vill gärna busa springa o galoppera. Så vet inte hur ont han egentligen har när det syns:/

Vet heller inte om kylan spelar in. För människor får ju ondare vid kyla.
ibland känns det som jag vill prova flytta honom till södra Sverige där vintersäsongen är kort men vem skulle vilja ha en häst med problem.

Ska kika upp det du skriver om.
Men vart hittar man bra och lärorik info?
 
Min gamle har fått artros på äldre dagar. Han fick elbehandling ett par gånger när det upptäcktes och sedan har det räckt med laserbehandling. Allt på inrådan av veterinär. Planen är att laserbehandlade en gång i halvåret och om det finns behov. I övrigt är det rörelse i lagom intensitet som gäller.
 
Min gamle har fått artros på äldre dagar. Han fick elbehandling ett par gånger när det upptäcktes och sedan har det räckt med laserbehandling. Allt på inrådan av veterinär. Planen är att laserbehandlade en gång i halvåret och om det finns behov. I övrigt är det rörelse i lagom intensitet som gäller.

Vart går ni hos veterinär? Ingen av dom behandlingar jag fått höra om. Tänker det inte är alla som håller på med det?
 
Min islandshäst hade artros i ett bakknä. Trots rehab enligt konstens alla regler i flera omgångar höll han inte och fick somna in. Tungt som bara den. En av de värsta dagarna i mitt liv faktiskt. Jisses vad jag älskade den knäpp-hästen.

Jag hoppas så att det går bra för dig och din häst. Kram.
 
Min islandshäst hade artros i ett bakknä. Trots rehab enligt konstens alla regler i flera omgångar höll han inte och fick somna in. Tungt som bara den. En av de värsta dagarna i mitt liv faktiskt. Jisses vad jag älskade den knäpp-hästen.

Jag hoppas så att det går bra för dig och din häst. Kram.

Hur länge från första problemet tog det?
O hur såg rehaben ut? Var det problem hela tiden i perioder eller upp o ner hela tiden?
Och vad var det han inte höll för? Särskild träning eller så stora problem att han led av det som myshäst?
 
Hej. Finns det någon där ute som har kunskap om artros hos häst?.
Min häst har problem med hasleden, och kommer förmodligen komma att behandlas varje år.
Veterinären sa att brodden ställer till det för honom.

Men finns det någon som gått genom detta? Provade ni nått som lindrade besvären?
Ska man gå från lösdrift till stall? Ska man prova barfota?
En annan lösdrift med få kompisar?

Vet att det är individuellt men vad har funkat/ lindrat för er? Hur allvarligt är det? Hur länge har det hållt sig som det är? Blivit värre? Hur länge går det behandla?

Ja. Vill helt enkelt veta allt.

Artros blir aldrig bättre men man kan bromsa det eller vad man ska säga. Många mår bra av att röra på sig och bli behandlade då och då men jag skulle vara försiktig med att ställa på lösdrift om du inte är hos hästen varje dag och kan se när den blir sämre eller verkar ha mer ont. Upplever att hästar som tex på lösdrift försöker mörka mer när de har ont och är halta för att inte bli utstötta och bortjagade från sin flock. Jag tycker man kan behandla så länge det blir en positiv effekt av det. När hästen inte blir bättre av en behandling är det dags att låta den gå vidare. Du kommer se på din häst om den uppvisar smärta. För övrigt tycker jag en häst ska vara ohalt i alla fall i skritt för att få vara kvar som pensionär.
 
Artros blir aldrig bättre men man kan bromsa det eller vad man ska säga. Många mår bra av att röra på sig och bli behandlade då och då men jag skulle vara försiktig med att ställa på lösdrift om du inte är hos hästen varje dag och kan se när den blir sämre eller verkar ha mer ont. Upplever att hästar som tex på lösdrift försöker mörka mer när de har ont och är halta för att inte bli utstötta och bortjagade från sin flock. Jag tycker man kan behandla så länge det blir en positiv effekt av det. När hästen inte blir bättre av en behandling är det dags att låta den gå vidare. Du kommer se på din häst om den uppvisar smärta. För övrigt tycker jag en häst ska vara ohalt i alla fall i skritt för att få vara kvar som pensionär.

Vi har bott på lösdrift 3.5 år så inget nytt och jag är här mestadels varje dag annars är någon annan här och han är tyvärr dendär som inte visar tydligt. Vi hade en senskada som jag inte såg och han sprang i hagen för att han kunde o var glad hela tiden.

Nu har jag lärt mig att se hur han artrobenet ser ut. Och hör när han går. Det första han gjorde med kompisarna igår var att springa järnet i leran trots att han inte är helt bra än🤷‍♀️
 
Vi har bott på lösdrift 3.5 år så inget nytt och jag är här mestadels varje dag annars är någon annan här och han är tyvärr dendär som inte visar tydligt. Vi hade en senskada som jag inte såg och han sprang i hagen för att han kunde o var glad hela tiden.

Nu har jag lärt mig att se hur han artrobenet ser ut. Och hör när han går. Det första han gjorde med kompisarna igår var att springa järnet i leran trots att han inte är helt bra än🤷‍♀️
Aha ok. Trodde du funderade på att gå från box till lösdrift. Har du provat att ha honom med tex en kompis bara istället och se hur han är då och om han visar mer pga kanske slappnar av mer? Hade nog inte släppt ihop med kompisar om du behandlat honom innan han är bra nog..
 
Aha ok. Trodde du funderade på att gå från box till lösdrift. Har du provat att ha honom med tex en kompis bara istället och se hur han är då och om han visar mer pga kanske slappnar av mer? Hade nog inte släppt ihop med kompisar om du behandlat honom innan han är bra nog..

Veterinären sa en vecka sen kunde han få gå till vanlig hage. Så följde bara deras ord. Hade hoppas han skulle ta det lugnt men nope.
Han har stått med 2 kompisar iprincip hela tiden sen efter förra betet men han har ändå inte visatså att andra kan se det och han har sprungit för att han kan inte för att han är tvungen.

Tänkte från lösdrift till box så benet kunde få vila.
 
Veterinären sa en vecka sen kunde han få gå till vanlig hage. Så följde bara deras ord. Hade hoppas han skulle ta det lugnt men nope.
Han har stått med 2 kompisar iprincip hela tiden sen efter förra betet men han har ändå inte visatså att andra kan se det och han har sprungit för att han kan inte för att han är tvungen.

Tänkte från lösdrift till box så benet kunde få vila.
Ok, förstår. Ja prova box och se hur det går. Ibland så gör jag en hage i hagen som jag utökat successivt om hästen är pigg efter ha stått inne. Tycker det brukar hjälpa. Och ibland har vissa fått en liten dos plegicil för att vara lugna första dagarna 🙈
 
Hur länge från första problemet tog det?
O hur såg rehaben ut? Var det problem hela tiden i perioder eller upp o ner hela tiden?
Och vad var det han inte höll för? Särskild träning eller så stora problem att han led av det som myshäst?
Det blossade upp tydligt när jag kom över ett rejält trappsteg i ridningen. Gick till betydligt mer samling och krävde mer. Då började han ta i ojämt vilket är lurigt på islandshästar. Nå, åkte till klinik, blev sprutad och röntgad med konstaterad artros. vila i vad det nu var, två tre veckor, sedan långsam upptrappning. Fräsch så klart i början och han var finare än nånsin. Verkligen flott. Kliniken var dock tydliga med att artros inte försvinner och det är ganska kört som tävlingshäst. Det är en rejäl överdrift att tölt kräver lika mkt samling som piaff men visst, en samlad kort tempo tölt är nog att likställa någorlunda, så det var den typen av belastning ibland. Det och ökade tempon. Hältan kom tillbaka. Försäkringsbolaget ville att vi skulle spruta en gång till och med igångsättning. Samma resultat. Han kunde kanske ha lullat i en hage om han inte hade varit en sån knäppgök. Han behövde verkligen stimulera både kropp och hjärna. Han blev svårfångad när han vilade, flyktig mer än vanligt och stissig. Så för hans skull var det bättre att somna in. Men fy katten vad hemskt det var att gå igenom den processen och sen göra det. Ville bara lägga av med hästeriet. Hade min kompis inte legat på och nästat tvingat mig att titta på ny, tror jag att jag hade lagt av för en rejäl tid.

Om hästen mår bra oavsett om den är igång eller inte och ni båda gillar att ta det mkt lugnt och om hösten inte får det minsta ont av det, så kan man ju bara gilla läget. Annars är det ett tufft beslut. Jag hoppas verkligen det går bra för er!
 
Vart går ni hos veterinär? Ingen av dom behandlingar jag fått höra om. Tänker det inte är alla som håller på med det?

Min veterinär jobbar i anslutning till ett utbildnings/forskningscentrum. Och i detta fall, med hänsyn till hästens ålder och användning, var det lämpligt att pröva denna behandling och vi har fått mycket gott resultat.
 
Det blossade upp tydligt när jag kom över ett rejält trappsteg i ridningen. Gick till betydligt mer samling och krävde mer. Då började han ta i ojämt vilket är lurigt på islandshästar. Nå, åkte till klinik, blev sprutad och röntgad med konstaterad artros. vila i vad det nu var, två tre veckor, sedan långsam upptrappning. Fräsch så klart i början och han var finare än nånsin. Verkligen flott. Kliniken var dock tydliga med att artros inte försvinner och det är ganska kört som tävlingshäst. Det är en rejäl överdrift att tölt kräver lika mkt samling som piaff men visst, en samlad kort tempo tölt är nog att likställa någorlunda, så det var den typen av belastning ibland. Det och ökade tempon. Hältan kom tillbaka. Försäkringsbolaget ville att vi skulle spruta en gång till och med igångsättning. Samma resultat. Han kunde kanske ha lullat i en hage om han inte hade varit en sån knäppgök. Han behövde verkligen stimulera både kropp och hjärna. Han blev svårfångad när han vilade, flyktig mer än vanligt och stissig. Så för hans skull var det bättre att somna in. Men fy katten vad hemskt det var att gå igenom den processen och sen göra det. Ville bara lägga av med hästeriet. Hade min kompis inte legat på och nästat tvingat mig att titta på ny, tror jag att jag hade lagt av för en rejäl tid.

Om hästen mår bra oavsett om den är igång eller inte och ni båda gillar att ta det mkt lugnt och om hösten inte får det minsta ont av det, så kan man ju bara gilla läget. Annars är det ett tufft beslut. Jag hoppas verkligen det går bra för er!

Vi har aldrig tränat ordentligt. Vi började utvecklas sen kom senskada sen innan vi var igång kom artrosen.
Jag är såklart nöjd om vi kan köra alla gångarter i skogen. Kanske finns andra hästar att rida ibland så man får utvecklas.
Min tanke nu är att kanske börja med NH för att stimulera hjärnan så han kanske ej behöver tröttar ut genom motion. Sen leker han gärna i hagen men kompisarna. Och jag dom.
Men att han typ håller om han står i en hage känns inte ok för en häst som älskar att springa o busa.

Men veterinären förra året saatt han kommer funka till mitt ändamål efter en behandling i ca 1år. Men man tappar tyvärr hoppet o rädd det ska bli behandling 2 gångerper år istället för 1 när man bara kan rida lite lugnt i skogen o ju piggare desto räddare 😴
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 119
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
389
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 382
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 925
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp