Någon mer som har häst som ej gillar fiberunderlag med mkt "grepp"?

Det var väl en ridskola som bytte ut sitt fibersandunderlag för en tid sedan eftersom det gav för mycket skador på hästarna, om jag inte minns fel.
 
Det var väl en ridskola som bytte ut sitt fibersandunderlag för en tid sedan eftersom det gav för mycket skador på hästarna, om jag inte minns fel.

Ja precis - det passar inte som underlag beroende på vad för hästar/förhållanden det rör sig om .

Det är nog Ågesta du tänker på :)
 
Ja det är det, men det är ju inte så att fiber erbjuder noll glidmoment i sak, men som sagt - beroende på olika hästars mekanik och balans så kan det självklart skilja sig osv 👍
Jag tror inte det har så mkt med balansen säkert lite, men med tanke på att jag kan rida min unghäst i hagen bland stenar (Småland ;)), samt lite halt gräs utan att han snubblar och spänner sig tror jag han gillar att ha ett större glidmoment.Hans fullblodsmamma gick alltid bäst på gräs än dirttrack också :)
 
Har haft flera hästar som jag tycker går sämre på fiber. Tappar bjudning och blir lite snubbliga ibland, har varit dom med både större och mindre gång. Gillar inte fiber, men har kanske inte haft turen att rida på en bana som är rätt skött.
 
Har precis flyttat till stall med fiber banor, än så länge har jag inte ridit själv, men medryttaren har testat och gillar det mycket.
 
Min gamla grå snubblade o ville inte gå på fibersand, visade sig ju sen att han hade cystor i sina kotsenben, tror helt klart att han kände av det när glidningen inte blev som den brukar under skorna.
 
Hur blöt ska en fiberbana vara? Det har varit välvattnat, lite plaskigt blött i ridhuset dessa dagar vi kollat in den, vet inte om det kanske ska vara så...?

Ridhuset vi red i innan va spån/flis och det gillade inte riktigt min häst, det blev så halkigt.
(Och jag är jättenervös för halkiga underlag då vi stöp i vårat förra ridhus i somras)
 
Hur blöt ska en fiberbana vara? Det har varit välvattnat, lite plaskigt blött i ridhuset dessa dagar vi kollat in den, vet inte om det kanske ska vara så...?

Ridhuset vi red i innan va spån/flis och det gillade inte riktigt min häst, det blev så halkigt.
(Och jag är jättenervös för halkiga underlag då vi stöp i vårat förra ridhus i somras)

Det ska inte vara plaskigt.
 
Antar att det blivit lite fel i bevattningen då, får hålla koll :)

Det lär inte bli halkigt i sak, så det behöver du nog inte oroa dig för . Men det blir ändå fel att fiber ska vara plaskigt.
Oavsett underlag ska inget vara plaskigt och ffa inte ojämt blött .
 
Det lär inte bli halkigt i sak, så det behöver du nog inte oroa dig för . Men det blir ändå fel att fiber ska vara plaskigt.
Oavsett underlag ska inget vara plaskigt och ffa inte ojämt blött .

Nej så är det väl, fått en del dåliga hjärnspöken från förra stallets underlag, där va det som sagt halt ofta, speciellt efter vattning, så jag är lite på min vakt just nu.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Sirap
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 321
Senast: sthu
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
954
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp