Bukefalos 28 år!

Någon mer som läser kemi? (hjälp!)

Om du, eller någon annan, orkar, så vore jag jättetacksam över hjälp med en uppgift till som jag sitter fast med för tillfället: ^^

Om det är löst 5 mg vitamin c i ett dricksglas vatten (2 dl), vad blir molariteten vitamin c i vattnet? Molmassan i vitamin c är 176,1 g/mol).

Jag trodde jag visste hur jag skulle räkna, men det gick inte alls...

//r
 
Om du, eller någon annan, orkar, så vore jag jättetacksam över hjälp med en uppgift till som jag sitter fast med för tillfället: ^^

Om det är löst 5 mg vitamin c i ett dricksglas vatten (2 dl), vad blir molariteten vitamin c i vattnet? Molmassan i vitamin c är 176,1 g/mol).

Jag trodde jag visste hur jag skulle räkna, men det gick inte alls...

//r

Molaritet har enheten mol/dm3. Volymen har du redan V=2dl=2dm3
Du behöver veta hur många mol 5mg vitamin c är och för att göra det och det kan du få fram genom att använda massan 5mg (glöm ej att tänkta på prefixet!) och Molmassan
Tillsammans med Volymen kan du då få ut molariteten i mol/dm3.

Har du svårt att klara en uppgift kan jag rekommendera att räkna baklänges om du har ett facit med svar. Räkna först baklänges och gör sedan uppgiften en gång till men rätt väg. Är det ett steg i mitten du är osäker på så räkna så långt du är helt säker rätt väg och sedan så långt du är säker baklänges från svaret. Då brukar man kunna lista ut hur man ska göra med den ofta lilla irriterande delen i mitten man inte förstår efter man har provat runt lite med tänkbara alternativ :)
 
Tack för era svar och för dina tips, Ainon!

Alltså, jag vill ju inte tro att jag är korkad, men jag börjar tro att jag är det.

Men jag får försöka ta det metodiskt, en sak för sig och orkar du/ni hänga med o rätta så är jag tacksam, men annars fattar jag om jag inte får fler svar i tråden .:p

Men alltså. Det jag vill få fram är substansmängden? Och det tar jag genom att dela mängden magnesium med molmassan? Alltså (att jag skulle tänka på prefixet tolkar jag som att jag måste ändra till gram eftersom jag har molmassan i gram?) Alltså: 0,005 g / 176,1 ? Tänker jag rätt? För det får jag till 2,839295....

Då har jag substansmängden. Och jag vill ha molariteten och den får jag genom att dela substansmängden med volymen, som är 200 gram? Då får jag 1,419647...

Det är ett quiz med flera olika svarsalternativ och det jag hamnar närmast tycker jag är 142 mikromolar? Men det blir dt vl inte... äsch, jag får försöka igen!

//r
 
Den första delen är rätt men du missar lite i del 2 då du räknar ut molariteten. För 142 mikromolar är precis vad det ska bli (om man slarvar med antal värdesiffror) :) Tänk på hur volymen ska skrivas (den ska vara i dm3 eftersom Molar är samma som mol/dm3) och tänk sedan var prefixet mikro är för tiopotens.
 
Hmm okej, men om jag skriver volymen i dm3 så blir de 0,2 o då blir svaret samma... men har jag fått svaret i millimolar då och sen mikro det är miljon... från milli till miljon är det bara två steg? Fast det är tre nollor i tusen och sex nollor i miljon?

Alltså som sagt, jag vill ju inte tro jag är korkad, men ja...

Jag borde skicka en godispåse till dig! Tusen tack för hjälpen ska du ha iaf!

//r
 
Men åååå! Konsulterade enklasskompis som kom på att jag har ju inte fattat miniräknaren rätt o fått fel, nu fattar jag! KATJING! Tusen tack för all hjälp!

//r
 
Nuså! Nya tag med kemin och kan ju alltid hoppas på att ni inte tröttnat! =D

Vi hade laboration i torsdags, min första ever sen högstadiet...

Kemisk jämvikt. Använde järnnitrat, kaliumtiocyanat och lite annat smått och gott. Min första fråga ang detta är;

Hur skulle du göra för att ta reda på ifall det fortfarande finns kvar (fria) SCN- och Fe3+ joner i lösningen?

(säg till om jag behöver skriva mer för att ni ska förstå vad jag menar).

Det förstår jag inte?

Hjälp?! =) =)


//r
 
har det att göra med om lösningen leder sröm eller inte eller är jag totalt ute o cyklar? Att om där är fria joner (det är en svag syra) kvar, leder den ström sämre?

//r
 
Nuså! Nya tag med kemin och kan ju alltid hoppas på att ni inte tröttnat! =D

Vi hade laboration i torsdags, min första ever sen högstadiet...

Kemisk jämvikt. Använde järnnitrat, kaliumtiocyanat och lite annat smått och gott. Min första fråga ang detta är;

Hur skulle du göra för att ta reda på ifall det fortfarande finns kvar (fria) SCN- och Fe3+ joner i lösningen?

(säg till om jag behöver skriva mer för att ni ska förstå vad jag menar).

Det förstår jag inte?

Hjälp?! =) =)


//r
Kan du skriva vad mer du använde? Tiocyanat är annars en vanlig reagens just på Fe3+joner :)
 
Vi använde även silvernitrat och dinatriumvätefosfat. Säg till om det är mer man behöver veta.

Alltså, jag känner mig jättekorkad, men hur vet jag om där är fria joner kvar i lösningen? Har andra frågor också, men blää.


//r
 
Fria joner leder ström, det är korrekt :) Hur mycket ska du fördjupa svaret?
Vad har du mer för frågor?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 475
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 137
Senast: Qelina
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 996
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 216
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp