Någon skillnad?

Poppinella

Trådstartare
Är det någon egentligen skillnad på Höga kusten stövlar och Carlskrona rider? De ser ju likadana ut...
Finns det några andra liknande i samma prisklass?

Sv: Någon skillnad?

Flera i mitt stall har Höga Kustenstöveln, och de säger (och jag har sett...) att den är SNORHAL på vintern! :crazy:

Sulan har nästan inget mönster på undersidan, så den lämpar sig i princip bara för höst och vår, inte när det är is och snö.

Vet inte hur Carlskrona och Graninge är på den punkten...

Aj då... hade tänkt önska mig sådana just för att ha på vintern.
Hm... som sagt, finns det annars några andra bra alternativ som någon kan tipsa om?

Tror inte att det är så jätte stor skillnad, det är nog bara att olika affärer har sina "egna" namn på dom. Och så skiljer väl priserna några hundralappar.

Jag har de gamla bruna graninge, och är jättenöjd med dem!
Nu har de iofs ett x antal år på nacken (6-7 år tror jag?) så jag vet inte om de har gjort några ändingar på nyare årsmodeller. På mina är sulan och mönstret grovt och har inte upplevt att de är hala. Nu är de dock så slitna att mockat på insidan är tunnt som papper, så jag får nog börja tänka på att köpa något nytt :cry:

Den enda bilden jag har sett på Graninges så ser sulan ut att vara just lite kraftigare än på de andra, men det är ju svårt att se.
Ni som har de olika modellerna får ju gärna ta bild på sulan och lägga upp! Tänkte ju som sagt ha dem på vintern i första hand så då är det ju bättre om sulan är grövre.

Jag har både ett par höga kusten och ett par graninge! Som tidigare nämnts är höga kusten ingen vinterstövel eftersom den är mycket lite räfflad på undersidan, vilket medför att man far omkull så fort man tittar på is! Den är dock en mkt bra vår/sommar/höst stövel, eftersom den är mkt smidig att rida i och är lite fodrad i skaftet, vilket ger lite värme och en bra passform!

Graningen däremot är en superbra vinterstövel! :banana: Tålig, ordentligt mönstad under och stora i storleken, vilket gör att det är lätt att få plats med både sulor, sockar och långkalsonger utan att det blir för tjockt! Ganska tjock sula vilket isolerar bra mot kyla och väta!

Jag skulle nog rekommendera ett par Mountin Horse Rimfrost Rider 2 dom är dom varmaste och skönaste vinterridstövlar jag haft och dom är smidiga rida i för att vara vinterstövlar.

Deras stabila tåförstärkning har dess utom räddat mina fötter från flera klumpiga hästar.

Var köper man dem? Hittar inget på Google annat än bilder (fina för övrigt).
I en gammal tråd här på buke skrev ett par att de var jättevarma i jämförelse med Graninge så det är nog värt att tänka på.

Tack så mycket. Ska se om jag kan åka och kolla in dem, vill ju gärna prova innan.

Köpte mina på Granngården för 500 men det var rea så dom kostar nog lite mer i vanliga fall.

tror det var ca 40% rabatt så normalpriset borde vara ca 750 kr

Minsann... i så fall är det mycket billigare än förväntat. Hoppas det stämmer då....

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 212
Senast: Capybara
·
Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
426
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
977
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka