Någon som adopterat?

Sv: Någon som adopterat?

jag undrar lite hur själva urvalsprocessen går till när man adopterar..
säg att ni väljer land, blir ni tilldelade ett barn eller får ni välja (i den mån det går antar jag)? kan man lika väl få en bebis som en 5 åring?
 
Sv: Någon som adopterat?

Man blir tilldelad ett barn. I vissa länder matchas barnen med beskrivningen av hur föräldrarna är, medan i en del länder är det strikt kön som avgör.

Det där med åldern har jag själv inte riktigt förstått med det nya systemet ( det kanske Görel kan svara bättre på? :) ) för nu får man ett generellt medgivande. Innan var det medgivande för en viss ålder man fick tex "0 till ej fyllda 2". Har man medgivande 0-5 år så kan det bli en bebis likaväl som en 5-åring ja.

Så än har vi ingen aning om hur gammalt vårt barn kommer vara när det kommer till oss! Det är en rätt häftig känsla!
 
Sv: Någon som adopterat?

vad spännande :)
men hur är det med sjukdomar, som tex downs. får man veta sånt?
 
Sv: Någon som adopterat?

De barnen kommer i en särskild kö och om man har angett att man är öppen för barn med sk. SN (special needs) kan man få en förfrågan om ett barn med tex downs. Så de hamnar inte i den vanliga kön utan det blir en förfrågan, inte att man blir tilldelad. Det är provocerande, det vet jag, i och med att man kan tacka nej till ett barn, men för dessa barn är det om möjligt ännu viktigare att de hamnar hos rätt familj.
 
Sv: Någon som adopterat?

Hoppar in med en liten fråga.
Hur är det med psykiska sjukdomar hos de ev. adoptionsföräldrarna?
Jag tänker på asperger, schizofreni, borderline etc?
 
Sv: Någon som adopterat?

Hoppar in med en liten fråga.
Hur är det med psykiska sjukdomar hos de ev. adoptionsföräldrarna?
Jag tänker på asperger, schizofreni, borderline etc?


Nu vet Görel såklart bäst men det finns par som fått nej till adoption pga tidigare depressioner hos den ena parten tidigare i livet(alltså inte ens nuvarande depression) så det är inte omöjligt att såna diagnoser försämrar möjligheterna till att få adoptera även om medicinering funkar, med all rätt givetvis, adoption är ingen rättighet utan man måste kunna visa att man är kapabel att ta hand om barnet.
 
Sv: Någon som adopterat?

Lite sent sådär i tråden, men vad konstigt att en tvåa inte är acceptabelt. En etta hade jag förstått. Men inte en tvåa. Har läst att det är överdrivet med eget rum till barn så tidigt :D

Vi flyttar minsann till en tvåa o väntar vårat första barn, för att om ett par år sen flytta till större. Dels för att kunna spara pengar o dels för att det bara kommer stå ett rum tomt. Nu adopterar vi inte men jag ville bara lägga mig i :angel:
 
Sv: Någon som adopterat?

Idag hade vi sista mötet och har nu fått veta att utredaren kommer rekommendera medgivande! Är så lycklig!
Det ska upp i nämnden den 17 december och har vi tur hinner vi få veta innan jul. Ett medgivande hade varit den bästa julklappen!
 
Sv: Någon som adopterat?

Åh! GRATTIS!!:banana::banana:

Jag håller tummarna så hårt jag kan!:D
 
Sv: Någon som adopterat?

Åh, vad spännanade !

jag håller också tummarna så hårt jag kan.

jag riktigt längtar efter din vänta-barn tråd. Den kommer bli något alldeles speciellt.

jag tror att hela buke kommer att få tår i ögat när lillen eller lilllan är på gång !
 
Sv: Någon som adopterat?

Tack alla och cirkus, vad gulligt skrivet! Dock får ni nog vänta ett par år, men tro mig - jag ser fram emot den tråden också!
 
Sv: Någon som adopterat?

Inte ens socialstyrelsen kan riktigt svar på det där med åldern;)

Vi utredare har blivit tillsagda att skriva önskemål om ålder i utredningstexten och inte i beslutstexten som tidigare. Eftersom de nya blanketterna kom nyligen har jag ännu inte avslutat någon utredning där jag använder dem.
 
Sv: Någon som adopterat?

Hoppar in med en liten fråga.
Hur är det med psykiska sjukdomar hos de ev. adoptionsföräldrarna?
Jag tänker på asperger, schizofreni, borderline etc?

Man får inte ha permanenta psykiska sjukdomar. Vissa länder godkänner att man haft tillfälliga psykiska svackor och medicinerat med antidepp medan andra ratar en för evigt.
 
Sv: Någon som adopterat?

Tack tack!
Inget ännu eftersom vi fortfarande är i början. Men som innan finns det favoriter (Etiopien, Nigeria, Bolivia... m.fl) Dock kan ju så mycket hända på ett par år så vi är ändå öppna för hela världen i princip!
Först idag har jag riktigt gått igenom alla länderna och skrivit ner vilka vi skulle passa in på. Har inte vågat göra det innan utan det har bara varit ett par jag kollat upp då. Nu har jag plöjt igenom alla organisationernas länder (även de vi inte är med i alltså). Vet inte vart det kommer sluta egentligen :D Vi får väl se vad som händer i länderna under tiden vi väntar i Sveriges register.

Vi kommer få ett generellt medgivande med önskemål 0-3. Fick välja om vi ville ha åldersmedgivande eller generellt och valde att göra så här.
 
Sv: Någon som adopterat?

Grattis till medgivandet..

Jag förstår att ni har lång väntetid framöver...men det kommer att vara värt varje minut.

/Pisan...med två alldeles underbara Kinaflickor
 
Sv: Någon som adopterat?

Tack båda Kinamammorna, men vi har ännu inte medgivandet.... vi har fått rekommendationen "bara".

:)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 735
Senast: orkide
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 744
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 849
Senast: Elektron
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
485
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp