Bukefalos 28 år!

Någon som adopterat?

Sv: Någon som adopterat?

grattis!! åh va roligt. Har följt tråden från början o håller verligen tummarna för er.

Hur länge kan det ta nu innan ni får möjlighet att hämta erat barn? Har ingen koll på nåt om det här mer adoption, men det är så spännande att följa er.
 
Sv: Någon som adopterat?

Hurra !

Jag tycker nog att din väntans tider är den mest spännande av alla - no offense alla andra - men detta är så himla häftigt - att få ta del av en resa man aldrig kommer att få göra.
 
Sv: Någon som adopterat?

Vad rörd jag blev! Tycker det är rätt spännande själv! :D
Och tack alla ni andra!

Idag har jag samlat ihop de papper vi behöver skicka till organisationerna och ska kopiera det på jobbet imorgon. Det är en del papper bara i detta skedet och vågar knappt tänka på hur mycket det kommer vara sen!
 
Sv: Någon som adopterat?

Det är faktiskt lite kul att tänka på hur man tänkte sig det hela innan barnet anlände. Jag skulle t ex sitta under plommonträdet i trädgården och läsa en bok medan den lilla sov i sin vagn. Jag blir fortfarande full i skratt när jag tänker på hur det blev.

Jag tvivlar inte på att det mer krävande att få ett adopterat barn, men även de som får biologiska barn kan nog känna igen sig i detta. Jag föreställde mig att jag skulle kunna rida i hagen, medan bebisen sov i sin vagn.:grin: Men när lilleman anlänt funderade vi ett tag på att sälja vagnen, för det enda stället han accepterade var i någons famn eller i sjalen.

Hans enorma närhetsbehov släppte dock i ett-års-åldern. Sen blev det nästan tvärtom.
 
Sv: Någon som adopterat?

Många 1:or idag. Vi har stått i kö i 11 månader, 1 vecka och 1 dag. Det rullar på, snart är vi över den där magiska gränsen på 1 år. Ändå är det så lång tid kvar... 1, 2, 3 år???
Vi har i alla fall planer på vad vi ska göra under tiden vi väntar, vilket känns skönt. Lite annat att fokusera på än adoptionen. Den finns ju där hela tiden... varje dag, varje timme, varje minut.
För ett par månader sen var det såååå nära att vi fick skicka våra papper till Taiwan, men det gick till slut inte. Det hade i så fall tagit två år från nu så vi hade vetat när vi hade kunnat räkna med barnbesked och framför allt hade vi vetat vilken världsdel vårt barn kommer komma ifrån, t.o.m vilket land! Det är det jag saknar nu... vi har ingen aning om nånting, bara att vi ska adoptera ( inte så bara i och för sig ;) ). Jag skulle så gärna vilja ha ett land att tänka på, att läsa om, kanske lära mig språket lite. Men men, vad som helst kan hända och vem vet, vi kanske vet snabbare än vi själva tror? Adoptionsvärlden är ju så föränderlig...

Hoppas alla haft en trevlig helg!
Mvh
Poppinella
 
Sv: Någon som adopterat?

Min brossa med fru + ena adopterade son väntar oxå på ett nytt BB (barnbesked) från Thailand igen där deras första son kommer från, dem har väntat i drygt 11 månader o nån vecka nu.....dem räknar med att få vänta ca 11 månader till, det är ca 6-7 st familjer innan dem.....bara att vänta på....
Dem har ju redan en son o kan glädjas av honom, men deras längtan e stor.....Speciellt nu när vi beräknas få liten in familjen snart (beräknad förlossning slutet av april :laugh: )

Lycka Till iaf bed er väntan, det är underbart att få gå igenom en adoption!

// En som följt det på nära håll och som är Fadder åt brossans thailändske son:love:
 
Sv: Någon som adopterat?

Nu känns det så jobbigt....

Min man blev varslad och senare uppsagd för ett par månader sen och det är ju verkligen inte bra för adoptionen. Och att hitta ett nytt jobb är inte lätt i dessa tider har vi märkt. Så nu står allt stilla. Mitt jobb har nedskärningar och det hotas med varsel och jag vet ännu inte hur det kommer påverka mig.

Det känns så stressigt. Man har pressen att hitta ett jobb (min man alltså), vilket jobb som helst, men "vilket jobb som helst" är verkligen inte heller lätt att hitta för det är till de jobben det är flest ansökningar. Han har fått lite timjobb och nu ska han snart börja på ett halvtidsvikariat några veckor. Det är ju alltid nåt, men det är ju inte en fast heltidstjänst som man helst ska ha! Man får inte vara arbetslös för länge för medgivandets skull, men vad sjutton ska man göra?
Nu har vi kört på plan B och han har sökt in till en ett-årig utbildning. Det känns ju bättre att plugga ett år än att gå arbetslös, men egentligen verkar det inte vara bra att plugga heller enligt kommunen. Fast jobb ska det helst vara, men de förstår ju samtidigt dilemmat när det ser ut som det gör på arbetsmarknaden.

Usch usch... hatar detta!
 
Sv: Någon som adopterat?

Nu vet ju inte jag vad din make jobbar med/har för kompetens, men det finns ingen möjlighet för honom att starta eget?
 
Sv: Någon som adopterat?

Jo, han vill det, men då förlorar han möjligheten till a-kassa och just nu är den ju alltför viktig. Skulle han starta eget skulle det mer vara som ett extrajobb, inte heltidssysselsättning. Det är lite för vanskligt nu att göra det då han står helt utan inkomst om det inte skulle gå bra för företaget och det är värre än att gå på a-kassa i detta sammanhanget. Det är för mycket som står på spel. I framtiden kommer han nog absolut att göra det, men då får han ha ett fast jobb där det känns mer säkert att göra det vid sidan om.
 
Sv: Någon som adopterat?

Vilken jobbig sits :( Hoppas det löser sig snart! Baserar sig allt så momentant? Liksom, har han haft jobb och skött dem länge så borde det ju inte spela roll om han blir arbetslös så att säga 'en stund'. Men det gör det kanske i de sammanhangen.

Ville mest skicka över lite styrka och önska lycka till!
 
Sv: Någon som adopterat?

Det bästa för din man är att hitta en anställning för att så snabbt som möjligt få en försörjning. Att starta upp eget kan ta tid och det är dumt att försöka göra det nu för det kan fördröja erat beslut längre.

Det är ju inte bara kommunen som bestämmer utan Socialstyrelsen som fastställt kommunernas riktlinjer. Och i slutändan är det länderna som ger barn som bedömer vad de accepterar och inte. Så allt hänger inte på vad utredaren i kommunen tycker.
 
Sv: Någon som adopterat?

Nej, precis och som jag skrev så ska han inte starta eget heller. Han hade velat det, men det är ju en annan sak :)
 
Sv: Någon som adopterat?

Det är ju inte bara kommunen som bestämmer utan Socialstyrelsen som fastställt kommunernas riktlinjer. Och i slutändan är det länderna som ger barn som bedömer vad de accepterar och inte. Så allt hänger inte på vad utredaren i kommunen tycker.

Jag vet det också (vi har ju varit i den här svängen i över ett år nu) men jag skrev kommunen bara i all frustration, trodde inte jag behövde precisera mig så :D
 
Sv: Någon som adopterat?

Skrev inte bara till dig utan till alla andra som läser också;)
tänkte att det i såna här trådar många gånger får inlägg av folk som är upprörda och tycker att utredaren är korkad o s v så jag ville bara vara tydlig:laugh:

Hoppas din man får tag på en anställning snart!
 
Sv: Någon som adopterat?

En liten uppdatering om... tja, ingenting egentligen.
Vi närmar oss vissa länder sakta men säkert. Det känns väldigt spännande att se att vi är i toppen på Nigeriakön tex!

Dock har min man fortfarande ingen tjänst. Han är inne på ett andra vikariat nu som håller på ett tag till. Eftersom det ser ut som det gör har vi bestämt oss för vissa förändringar innan det blir dags att skicka papper någonstans. Vi ska flytta! Flyttlasset går till mina trakter så fort vi hittar jobb och boende där. Hans jobbchanser är större där och jag kommer kunna timjobba på olika ställen om det nu är så att jag inte hittar någon fast tjänst (ny fast tjänst kommer säkerligen dröja som det ser ut idag). I det långa loppet gör vi rätt i att göra detta, det vet jag. Vi har ingen familj alls där vi bor nu och flyttar vi kommer vi nära alla utom min mans föräldrar. Dessa bestämde sig dock för en tid sen själva att flytta till andra sidan Sverige så vi förlorar den anledning som gjorde att vi flyttade hit från första början - nämligen att bo mitt emellan våra familjer.

Givetvis har vi pratat med våran utredare om detta och hon förstår varför vi vill göra det och står bakom beslutet. Hon är toppen så det kommer bli väldigt tråkigt att inte ha kvar henne!

Göteborg/Kungälv/Stenungsund nästa! :bump:
 
Sv: Någon som adopterat?

Ny uppdatering:

Snart 1 år och 8 månader i kö.

Hus har vi fått tag på (hyres, precis som nu) och flyttar till i slutet på januari. Ett jättefint, nyrenoverat hus med fler rum än vi har idag så vi vet redan vilket som ska vara barnrum :D Vi hamnade tydligen utanför Lilla Edet till slut, så kan det bli.
Jag börjar jobba redan den 1 februari. Dock är det som timvikarie, men de vill verkligen ha in mig så jag vet att jag kommer få att göra. Min nuvarande chef hade lagt in så många goda ord för mig när den nya chefen ringde om referenser så jag blev alldeles tårögd! Nya chefen sa till gamla chefen att hon hoppades att jag orkade jobba som timmis ett litet tag för så fort det dyker upp ett vik vill de ge det till mig, hade tydligen gjort ett så bra intryck på intervjun! Klart jag orkar göra det nu när jag har hört att det är så det ligger till! Jag vill ju verkligen jobba just DÄR så det betyder otroligt mycket att få höra!
Mannen har fortfarande säsongsjobb och vet att han kommer få mycket att göra till våren, men dock ingen fast tjänst i sikte än.

OM det bara kan lossna så tror jag att vi hade kunnat skicka papper nästa år... tänk om det kunde bli så bra?
 
Sv: Någon som adopterat?

Jag håller tummarna för er! Roligt att du är så uppskattad på jobbet :)
 
Sv: Någon som adopterat?

Välkommen till trakten:D Bor själv utanför Hjärtum mellan Lilla Edet och Ljungskile.

Har följt din tråd lite till och från, håller tummarna att fasta tjänster ska börja dyka upp i området!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 936
Senast: orkide
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 896
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 029
Senast: Elektron
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
541
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp