Någon som är barfotaproffs?

Lionine

Trådstartare
Hej!
Jag fick hem min islänning för snart två månader sedan. Han är 4 år och har varit barfota till störst del men haft skor i fram en kort period (innan han kom till mig).
Hovslagaren var ut och kollade igenom honom för 6 veckor sedan och sa att man kan inte komma närmare perfektion. Han gjorde ingenting förutom att raspa lite på vänster fram och tyckte nog att han kunde komma ut igen i januari/februari.

Men nu kan jag se att hovarna har förändrats och kommer nog be honom att komma ut och kolla på honom igen.
Om det finns någon som har bra koll så slänger jag upp bilder eller så får ni gärna skriva privat också :)
Det här är min första barfotahäst så jag är gaaanska osäker och liite livrädd att det ska gå åt h-lvete.

Hästen visar ingen hälta och är inte ömfotad.
 
Släng in lite bilder i tråden. Att hovar förändras är naturligt och beror på många olika faktorer som foder, underlag, belastning, verkning osv.
 
IMG_20221123_221708.jpg
 
Är det hålväggar på G? Och sulan har ju en inbuktning vid tån på alla fyra. Tycker inte att det såg ut så när han kom, dum som man är tog jag inga bilder då 👎
 
Hej!
Jag fick hem min islänning för snart två månader sedan. Han är 4 år och har varit barfota till störst del men haft skor i fram en kort period (innan han kom till mig).
Hovslagaren var ut och kollade igenom honom för 6 veckor sedan och sa att man kan inte komma närmare perfektion. Han gjorde ingenting förutom att raspa lite på vänster fram och tyckte nog att han kunde komma ut igen i januari/februari.

Men nu kan jag se att hovarna har förändrats och kommer nog be honom att komma ut och kolla på honom igen.
Om det finns någon som har bra koll så slänger jag upp bilder eller så får ni gärna skriva privat också :)
Det här är min första barfotahäst så jag är gaaanska osäker och liite livrädd att det ska gå åt h-lvete.

Hästen visar ingen hälta och är inte ömfotad.
Mitt tips är att konsultera med annan hovslagare som kan se häst och hovar irl än internet :)
 
Det är något en del hovslagare (ofta barfotaverkare) kommit på för att tjäna mer pengar.

Beroende på häst, problem, användning, miljö, rörelse osv så kan det säkert vara fördelaktigt att peta på hovarna varenda vecka. Likväl som det kan vara fördelaktigt att lämna dem helt i fred i månader. Det är synd att det så ofta förenklas även när man inte använder beslag som sitter på 24/7. Hästen och hovarna har ju helt andra möjligheter och utmaningar då jag hade önskat lyftes fram mer. Varför är inte målet självverkande hästar för alla "barfotaverkare" (gör citat pga syftar på alla med intresse av barfotahovar och verkning, verkligen inte som någon pik eller liknande)? Hästar och hovar är fantastiska och det finns så mycket inneboende resurser jag hade önskat det fokuserade mer på än just verkning (som såklart är superviktigt men framförallt att inte FEL sak tas bort).

Sorry för lång utläggning, såklart inte riktat emot dig 😊
 
Ingen som har några synpunkter? 👀
Det är lite svårt att ge någon slags lekmanna-input med bara bilder underifrån. Tycker det ser ok ut, om du vill känna dig säkrare mellan verkningsintervall kan du säkert be hovslagaren att visa dig hur man använder rasp för rent underhåll och vad som är bra för just din hästs hovar. Jag brukar regelbundet släta till mindre ojämnheter för att slippa t.ex. flisor.
 
Är det hålväggar på G? Och sulan har ju en inbuktning vid tån på alla fyra. Tycker inte att det såg ut så när han kom, dum som man är tog jag inga bilder då 👎

Ingen som har några synpunkter? 👀

Be honom komma och diskutera alla saker du funderar över irl! Eftersom du är osäker kanske ni kan boka in regelbundna besök i alla fall där du betalar för konsultation och svar på dina funderingar? Jag har precis börjat verka min häst så smått själv men min hovslagare som är ute hos den andra hästen i stallet kollar min häst varje gång och ger tips.

Anledningen till att jag börjat verka själv är för att vi haft honom orörd i flera månader pga ömhet och det är lättare för mig att göra lite och utvärdera på daglig basis om vi kan hitta ett sätt som hjälper honom vidare med att utveckla hovarna utan att han blir öm utifrån vad vi sett att han löser själv på egen hand.

På dina bilder kan det lika gärna bara vara lite mer hovvägg över sulan (vilket min häst behöver tex) och normal crena i tårna men det är i alla fall inget jag vill säga över nätet. Så boka absolut in en tid och prata igenom med din hovis! Du behöver ju få lära dig hur du känner igen om hoven är kvar i bra balans och inte behöver någon hjälp eller när det börjar glida iväg och du behöver kontakta hovis. Det är inte så lätt och tar såklart tid och engagemang :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
641
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 302
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 907
Senast: mily
·
Utrustning Jag har en häst med, enligt hovslagaren, dålig hovtillväxt. Hon går barfota numera pga att hon inte rids. Förra året hade hon en period...
Svar
15
· Visningar
1 209
Senast: Gilette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp