någon som har erfarenhet att skicka saker utomlands?

Tequilasun

Trådstartare
visste inte riktigt vart denna tråd skulle ligga så snäll moderator får gärna flytta den om det behövs :)

som rubriken lyder, finns det någon här som har erfarenhet av detta?

har en dator ute till försäljning på en sida och har nu mailat fram och tillbaka någon dag med en tjej som vill köpa den. problemet är bara att hon bor i London.

vi har kommit överens om ett pris för dator samt frakt på totalt 3300 kr.
Hon säger att hon satt över pengar till mig via en bank i london som heter Bank of England.

tydligen så har dom pengarna reserverade hos sig ända tills jag lämnar ifrån mig sändningsnummret på paketet och då betalar dom ut pengarna direkt till mitt konto. Är enligt henne en säkerhet för både köpare och säljare som banken har.


hon vill att jag skickar det via posten med deras tjänst EMS någonting och inte via "skicka utrikes" för att det tar för lång tid

Tycker att detta känns lite konstigt och när hon ville ha kontonumret så fick hon ett som jag inte använder särskilt ofta och som inte är kopplat till mitt lönekonto. tänkte dessutom ta bort det här kontot efter avslutad affär.

ursäkta om det allt är konstigt formulerat, är lite trött för tillfället :)
 
Sv: någon som har erfarenhet att skicka saker utomlands?

Hm. Bank of England är Englands motsvarighet till Riksbanken. Jag undrar verkligen om de sköter vanlig kontantöverföring mellan privatpersoner.

Är datorn bara själva burken? Är hon svensk? Tangentborden är ju olika.
 
Senast ändrad:
Sv: någon som har erfarenhet att skicka saker utomlands?

såg det jag också när jag googlade på dom, det gjorde mig ännu mer fundersam. har iofs fått ett mail från dom om att hur allt går till med betalning, men iaf. Tyckte det verkade lite konstigt när jag läste mailet från dom för högst upp i mailet står det "Wellcome" med blått snurrande och rörlig text i typ "WordArt" stil under en bild som jag misstänker föreställer banken.

menar du den datorn jag säljer? om du menar den så är det en helt ny i kartong, en bärbar dator.
hon skriver på svenska, dock lite rörigt skrivet ibland
 
Senast ändrad:
Sv: någon som har erfarenhet att skicka saker utomlands?

Har du googlat hennes svar förresten?

Jag gjorde det nu och EMS i dessa sammanhang ger träffar på European Monetary System. Och det var inte en överföringstjänst. Och som sagt, jag tvivlar på att Bank of England sköter den här typen av ärenden. Eller att tjejen i London (som jag gissar inte bor i London, för då skulle hon valt en annan bank) vill ha din dator.

Stäng det där kontot direkt.
 
Senast ändrad:
Sv: någon som har erfarenhet att skicka saker utomlands?

[...]menar du den datorn jag säljer? om du menar den så är det en helt ny i kartong, en bärbar dator.
hon skriver på svenska, dock lite rörigt skrivet ibland

Ja, jag menar datorn du säljer. För en engelskspråkig person är en dator med svenskt tangentbord naturligtvis mindre attraktiv. Ok om hon är svensk, men det är fortfarande olika elsystem så hon måste ha adapter. Av precis dessa anledningar har jag själv låtit bli att köpa laptop i England (där man kan få bättre priser). Men visst, hon kan vilja ha datorn. Jag tror dock att det är ditt kontonummer hon verkligen vill ha.

Att det är rörigt skrivet får ju en att misstänka google translate.
 
Sv: någon som har erfarenhet att skicka saker utomlands?

Har du googlat hennes svar förresten?

Jag gjorde det nu och EMS i dessa sammanhang ger träffar på European Monetary System. Och det var inte en överföringstjänst. Och som sagt, jag tvivlar på att Bank of England sköter den här typen av ärenden. Eller att tjejen i London (som jag gissar inte bor i London, för då skulle hon valt en annan bank) vill ha din dator.

Stäng det där kontot direkt.

Det EMS jag skrev om är en tjänst som posten har(EMS International Express hete det) [URL="http://www.posten.se/sv/Privat/Skicka%20brev%20och%20paket/Skicka%20utrikes/Sidor/EMS-International-Express.aspx[/URL] det är den hon vill att jag ska använda mig av
 
Sv: någon som har erfarenhet att skicka saker utomlands?

Ok, det är Postens tjänst alltså? Jag trodde den hade med banken att göra.

Jag skulle i alla fall vara ytterst tveksam. För jag undrar verkligen om Bank of England ens hanterar transaktioner som denna och jag tror definitivt inte de skickar privata mail.
 
Sv: någon som har erfarenhet att skicka saker utomlands?

detta är en kopia på mailet där hon ville ha mitt konto nummer och även hennes adress står där

"Här är den leveransadress nedan,

Namn:Sandra Jensen
Address:432 Valence Avenue
Dagenham.
Post Code:RM8-3QL
City:London
Country:United Kingdom



Så pls Skicka dina bankuppgifter för att betalningen skall göras,

Kontoinnehavarens namn:
Kontonummer:
Bankens namn:
Bank clearing:
Swift / BIC-kod:
IBAN:


Ge mig ditt Paypal-konto e-post för mig att göra den betalning om du
föredrar Paypal ...... Du kan skicka en Paypal faktura förfrågan till
mig ...."
 
Sv: någon som har erfarenhet att skicka saker utomlands?

här är ett annat mail från henne

Jag har gjort betalningen och pengarna har dragits från mitt konto ...
Allt du behöver göra nu är för dig att gå till postkontoret just nu
och skicka paketet till min address.It är den nya politiken i banken
att kontrollera transporten först, innan de slutligen överföringen av
pengar på ditt konto, är detta på grund av några falska bedrägliga
säljare online internet nuförtiden som använder för att samla in
pengar från köpare, men de kommer inte att skicka objekt som köpare
betalat för, det är anledningen Bank Of England alltid vilja
kontrollera transporten först, innan de slutliga överföringen av
pengar på ditt konto ..... Så gå nu och se till att du skickar paketet
i dag via (rek International eller EMS International Express) på
posten, eller någon ICA omkring dig, och skicka försändelsen numret
till Bank of England, så att de kan överföra pengar till ditt konto
idag ..... Banken kommer att överföra pengar till ditt konto
omedelbart efter att du skickar bevis på transport till dem ......
Använd inte (Postpaket Utrikes International) eftersom det kommer att
vara mycket långsam att leverera, bara (rek International eller EMS
International Express) för snabb och säker leverans .........
 
Sv: någon som har erfarenhet att skicka saker utomlands?

Det där stinker lurendrejeri på låååååååååång väg.
Vill du kolla det är det ju bara att gå ner på Ica o skicka iväg ett kuvert med några blanka papper och se om pengarna kommer.
 
Sv: någon som har erfarenhet att skicka saker utomlands?

hade funderingar på att göra det, för verkar lite lurt det som banken skrev också
 
Sv: någon som har erfarenhet att skicka saker utomlands?

Skicka inte någon dator. Du kommer inte få några pengar. Detta är ett vanligt sätt att luras på.
 
Sv: någon som har erfarenhet att skicka saker utomlands?

så här skrev den så kallade banken

Dear xxxxx xxxxxxxx

This Payment Notification email is sent to you in regards to the transfer that was made into your bank
account by Sandra Jensen.The total sum of 3,300:00 SEK has been transferred into your account by

Sandra Jensen for the payment of your item and the transfer has been Approved,the transaction details

are stated below:



*TRANSACTION DETAILS*
-------------------------------------------------------------------------

AUCTION AMOUNT: 2,800:00 SEK
NUMBER OF ITEM: (1) Unit
ITEM TITTLE: Hp Laptop
SHIPPING FEE: 500:00 SEK
--------------------------------------------------------------------------
TOTAL: 3,300:00 SEK
--------------------------------------------------------------------------




*ACCOUNT INFORMATION*
---------------------------------------------------------------------------

ACCOUNT NAME: xxxxx
ACCOUNT NUMBER: xxxxxxxxxxxxxx
BANK NAME: Swedbank
BANK CODE: xxxxx
BIC/SWIFT CODE: SWEDSESS
COUNTRY: Sweden

***SHIPPING ADDRESS***


Name:Sandra Jensen
Address:432 Valence Avenue
Dagenham.
City:London
Post Code:RM8-3QL
United Kingdom.


***IMPORTANT NOTICE***


This Payment has been approved and its about to be transferred into your account, but before the money
can be credited into your account, you will have to go ahead with the shipment of the item and then send
the Shipment Tracking Number/Shipment Receipt to us for the Shipment Verification. Once you make the
shipment and you send the evidence of the shipment/shipment tracking number to us, your account will
be credited with immediate effect.This new measure is being taking because of some sellers that do receive
buyer's payment but will not ship out the item paid for,and to protect both the buyer and the seller against
the occurrence of fraudulent activities on the internet.


It is now safe for you to go ahead with the shipment of the item and then send the Shipment Tracking

Number/Shipment Receipt to us for the shipment verification. Your account will be credited immediately

upon confirmation of the details required by us, Moreover our customer cannot abort the transfer after

you might have sent the Shipment Tracking Number/Shipment Receipt to us. You should send the Shipment

Tracking Number/Shipment Receipt to us within the next 24-48hrs.




Due to the fact that we processes thousands of order daily, We recommend you to contact our customer care

department.This ensure speedy verification of shipment as well as prompt transfer of your Money.Thank you

for using Bank Of England Online Banking System (Wire Transfer)®.We look forward to serving you better in

the future.











Gordon M. Nixon.
Chairman, CEO and President

© 2014, Bank Of England Financial Group.
Tell: +447024019691
 
Sv: någon som har erfarenhet att skicka saker utomlands?

Prova att googla det där telefonnumret nederst. Jag gjorde det.
 
Sv: någon som har erfarenhet att skicka saker utomlands?

tack, hade inte ens tänkt på att man kunde göra så :)

allt blockat och anmält nu
 
Sv: någon som har erfarenhet att skicka saker utomlands?

Googla det så ser du att det är ett Scam. Gordon M Nixon är CEO på Royal Bank of Canada.Vet inte varför han skulla skicka mail från Bank of England ;)
 
Sv: någon som har erfarenhet att skicka saker utomlands?

TS, du har PM.

Sammanfattningsvis hittade jag "Sandra Jensen" på en sida som handlade om bedrägeri på nätet.

Brevet tycks vara kört i Google Translate.

Här finns en pdf från Bank of England om falska e-postmeddelande.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska sälja min dator nu då jag har fått en iPad i gåva som jag använder och därför ligger bara datorn i ett hörn och samlar damm nu...
Svar
8
· Visningar
1 378
Senast: elfi
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 417
G
Ekonomi & Juridik Jag har blivit offer för ett försök till internetbedrägeri! Därför vill jag varna andra om detta och publicera mail som jag fått av...
Svar
7
· Visningar
3 454
Senast: terese
·
Hästmänniskan Jag har hjälpt mig kompis som köpt en sadel via en auktionssite på nätet. Hon bjöd på en sadel för över 2 månader sedan och vann...
Svar
2
· Visningar
1 045
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp